menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Waar rekening mee houden met aanleggen vijver voor vis

Ga naar meest recente reactie

KarinD

KarinD

Wij willen in onze tuin een vijver. Liefst willen we daar ook vis in, goudvissen zou leuk zijn maar ik weet niet of de vijver daar groot genoeg voor kan worden dus zat ik anders te denken aan de goudelrits. Maar ik kan voor beide vissen niet de info vinden die ik zoek. Dus ik heb een heel rijtje vragen.
Hoe diep moet de vijver zijn voor deze vissen? De info die ik tegenkom is verschillend, varierend van 50 cm tot een meter. 50 cm geloof ik niet, dat lijkt me te ondiep voor de winter.
En hoe groot moet een vijver minstens zijn voor een schooltje goudvissen en hoe groot voor een schooltje goudelrits? Voor een aquarium weet ik dat er voor 1 enkele goudvis 100 liter water aangehouden wordt, en 50 liter erbij per extra vis. Is dat voor een vijver ook zo? Of moet dat meer zijn ivm eventueel vorst in de winter?
Als de vijver eenmaal klaar is, hoe kan ik dan het beste filteren?
En hoe voorkom ik dat reigers en katten de vijver leegvissen? Mijn vader heeft een heel netwerk overheen staan op een halve meter hoogte maar dat vind ik absoluut niet mooi. Is het hoog genoeg om een net over het water te spannen of gaan reigers daar toch nog tussen staan?
donderdag 19 september 2019 - 09:54
LT

Tekst aangepast

LT

Hoe groot (oppervlakte) wil je jouw vijver?
Ligt ie in de hele dag in de zon?
Is er naast plek om een filter in te graven?
Op de meeste vragen zal jouw vader best antwoord weten...
donderdag 19 september 2019 - 09:57
KarinD

KarinD

Hoe groot we de vijver willen weten we nog niet precies. Onze tuin is 6x6 dus hij zal niet heel groot worden. Ik gok iets van anderhalf bij anderhalf of twee.
De hoek waar we hem willen aanleggen ligt bijna volledig in de schaduw, de zon raakt alleen eind van de ochtend een paar uurtjes een deel ervan.
Mijn vader heeft een vrij grote vijver en daar heeft hij een aantal goudvissen en een goudkarper in maar hij weet niet wat de minimum maten zijn, en daar wil ik natuurlijk wel boven gaan zitten. Goudelritsen heeft hij nog nooit van gehoord dus daar kan ik hem ook niet naar vragen. Maar het filter inderdaad wel.
donderdag 19 september 2019 - 10:10
LT

LT

Zelf heb ik een gemetselde vijver. Daar heb ik vijverfolie in gedaan. Metselwerk kan wel eens stuk vriezen en dan lekken. Onze ligt hier al sinds 1997. Deze is 110 cm diep met 100 cm water er in. Oppervlakte is ongeveer 11 m².
Je kunt er dan plantenbakken over de rand hangen, waardoor de reiger bijna geen kans krijgt.
Zelf hebben we aan een kant een plateau op 30 cm diep en aan de andere kant een van 60 cm diep gemetseld.
Je hebt mogelijkheden te over.
Wat te denken van een kant en klare, zó in te graven...Google maar eens naar de keuzes.
donderdag 19 september 2019 - 10:27
KarinD

KarinD

Kant en klare bakken hebben we naar gekeken maar tot nu toe nog niets gevonden wat we mooi vinden. We willen hem een beetje verhoogd hebben, iets boven de (ook nog niet aangelegde) borders. Zelf zat ik te denken aan vijverfolie en dan de zijkanten af laten lopen aan de buitenkant met keien naar tuin-niveau. Planten aan de randen komen er zeker in.
Landen reigers niet op het lage plateau in je vijver dan?
donderdag 19 september 2019 - 11:53
LT

LT

Hier vliegen (tot nu toe) de reigers naar de buren. Zitten wel regelmatig op het platte dak van de garage.
donderdag 19 september 2019 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon