menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zwemvijver, Meerval vs de rest

Meowfin

Meowfin

Reeds een jaar zit er nu een Albino meerval van ongeveer een meter in men zwemvijver (L:14m B:8m D:1.5m) . De vis heeft zijn eigen onderwater hok en ziet er gezond uit. Helaas doet ie niet wat ik had gedacht, namelijk de andere visjes opeten. Op alle forums wordt er gewaarschuwt voor deze veelvraat, dat ie in een mum van tijd alle andere vissen opvreet of aan de kiewen bijt, zelfs algen zou eten ... Tot nu toe heb ik hem nog niets van dit alles zien doen. Er zwemmen een hele resem blauw windes, 3 generaties nu al, die ik zo goed en zo kwaad het kan heb proberen uit te dunnen. Men had mij verzekerd bij de viswinkel dat deze nooit in stilstaand water kweken. Dat had die verkoper beter tegen deze visjes gezegd want ze doen het toch! Dus na 1 jaar zijn er "DRIE" van de grotere blauwwindes opgevreten. Ik vraag me echt af wat die Meerval nu eigenlijk eet, ik heb hem zelf niet gevoerd, dus vermoed ik dat ie misschien af en toe een kikker eet. In die blauwwindes heeft hij blijkbaar vriendjes gezien want ik zie hier geen enkele significante verandering in de populatie. Oh en algen vreet dat beest helemaal niet! Maar dat had ik er ook niet van verwacht.

Hier een filmpje van men meerval in zen hok en de blauwwindes.
https://drive.google.com/file/d/1UMh-0DR-t5C1ncBlQEogqgjc4d0l4Tyh/view?usp=sharing

Iemand enig idee hoe ik hem kan leren meer te eten?
woensdag 31 juli 2019 - 20:02
Driez

Driez

Eten die ook geen aas?
Misschien eens een winde doden en in de vijver laten liggen om hem de smaak te pakken te laten krijgen? Of een vissenkop uit de winkel?
Als dat niet werkt een snoek bij zetten .
woensdag 31 juli 2019 - 20:15
Roeli

Roeli

Zwem je er ook nog in ? Misschien heeft hij interesse in je tenen.
woensdag 31 juli 2019 - 21:40
Meowfin

Tekst aangepast

Meowfin

@Driez,
Mijn eerste idee was ook een snoek, maar dit bleek heel erg moeilijk te vinden. Ook was me verteld dat deze zeer gevoelig zijn voor stress en waarschijnlijk niet goed overweg kunnen met zwemmers.
Een dode winde moet wel lukken, ten minste, als ik er een te pakke krijg. Ga straks proberen!

@Roeli,
Ik zwem momenteel dagelijks, temperatuur is perfect. Tijdens het zwemmen negeert de meerval mij volledig. Als ik er naartoe zwem is hij matig geïnteresseerd.
Wanneer enkel de voeten in het water, dan komt ie onder je voeten hangen en blijft je aanstaren. Naar tenen happen, of andere ledematen heeft ie nog nooit gedaan. Ook kan het hem weinig schelen als je hem is een duwtje geeft. Ongelooflijk rustige vis is het.
donderdag 1 augustus 2019 - 13:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon