menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tientallen stekelbaarsjesleventjes op het spel?

Ga naar meest recente reactie

Anoukje

Tekst aangepast

Anoukje

Mijn vijvertje van +- 3000l staat voor 2/3 in de zon. Sinds een viertal jaren hebben we een aantal groene kikkers en dit jaar zelfs 42 kleine watersalamanders. Vorig jaar zijn er enkele 7-doornige stekelbaarsje bokgekomen en ze hebben voor nageslacht gezorgd: er zwemmen nu een 40-tal jonge stekelbaarsjes rond.
Er is een filter en een pomp.
Sinds 2017 meet ik de PH, KH en GH. En... de KH en GH zijn nooit goed!
De KH ligt tussen 1 en 3, de PH is onmeetbaar (misschien is het flesje vloeistof niet meer goed). De zuurstofplanten zijn bijna allemaal weg sinds de draadalgen in de lente hooftij vierden. En ik vind dat de visjes er een beetje lusteloos bijhangen. Alleen de kikkers doen het zichtbaar opperbest.
Momenteel heb ik een pot GH-poeder staan. Zal toevoeging van GH-poeder het probleem oplossen of koop ik een pot KH-poeder bij?
Of koop ik een bos nieuwe zuurstofplanten?
DAARNET 4 DODE STEKELBAARSJES. HELP!!

Vijvers & Vissen

maandag 8 juli 2019 - 13:37
leerling

Leerling

Alleen ervaring met mini-vijvertjes. Daar valt het me op dat vijvertjes die in de schaduw liggen veel minder last hebben van draadalg. In het vijvertje dat grotendeels in de zon ligt, zijn de zuurstofplantjes ook overwoekerd . Bedoeling is daar een wat hogere plant langs te zetten die meer schaduw werpt.
dinsdag 9 juli 2019 - 20:59
Anoukje

Anoukje

Dank voor je antwoord, Leerling.
Dat is helemaal waar. Er is alleen schaduw van het bruggetje over de vijver (de foto is vanaf de brug genomen) en de Ligularia die je rechts van de vijver kan zien, is niet hoog genoeg natuurlijk. Momenteel heb ik een parasol geplaatst om wat schaduw te hebben.
Ondertussen zijn een zestal stekelbaarsjes gestorven, na symptomen van een defecte zwemblaas te hebben vertoond: ze zwommen apart, op hun zij, meestal dicht bij de oppervlakte en probeerden steeds zich weer te kantelen tot een normale positie.
Gisteren een pot KH gekocht en een aantal zuurstofplanten. Hopelijk is het evenwicht in het water binnenkort weer beter.
Het valt mij ook op dat we dit jaar heel weinig rugzwemmertjes (bootsmannetjes) hebben. Misschien is ook dat een teken dat het evenwicht zoek was!
woensdag 10 juli 2019 - 09:40
Petrus 53

Petrus 53

Een vijver mag niet heel de dag in de zon liggen moet ook een gedeelte van de dag schaduw zijn.
En misschien is het flesje met vloeistof al oud en dan kan je niet meer de waarden meten en is het verstandigst een nieuw te kopen want heb het zelf ook voor gehad.
Verder als alle waarden goed zijn dan kan je het zeker zien aan de zuurstof en andere vijverplanten en ook aan de vissen.
Maar er moeten zeker voldoende zuurstofplanten in de vijver aanwezig zijn.
ik heb ook een vijver maar geen filter maar genoeg planten.
Nou veel succes en hoop dat het goed komt en je er nog veel ervan kan genieten.
woensdag 10 juli 2019 - 17:37
Anoukje

Anoukje

Dank je Petrus!
Ik hoop dat ik nu genoeg zuurstofplanten in de vijver heb geplaatst.
Heel de dag door heb ik tientallen jonge stekelbaarsjes weer ijverig in een school zien zwemmen, ze zijn alvast levendiger dan een paar dagen geleden.
Misschien is het al de invloed van de KH; ik heb ook vers leidingwater bijgevoegd daar het niveau gedaald was.
Hopen maar dat het dus de goede weg opgaat!!
woensdag 10 juli 2019 - 22:05
leerling

Leerling

Anoukje, mocht je niet meteen plaats hebben voor wat hogere beplanting rond je vijver, dan kunnen ook planten met drijvende bladeren voor schaduw zorgen.
vrijdag 12 juli 2019 - 00:56
Anoukje

Tekst aangepast

Anoukje

Beste Leerling, dat is helemaal waar.
De vijver is echter slechts 60cm diep, ik weet niet of die planten erin zouden gedijen; waterlelies bvb vragen een grotere diepte, heb ik gelezen.
zondag 14 juli 2019 - 10:06
sugar

Sugar

dan zijn er toch nog voldoende alternatieven om een deel van het oppervlak te laten begroeien;

- watergentiaan
- krabbenscheer - drijfplant
- kikkerbeet - drijfplant

donderdag 8 augustus 2019 - 08:43
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Ik gebruik ze alle drie, zo zag dat er in 't begin van 't jaar uit. Nu is heel de vijver weer dichtgegroeid, en moet ik weer wat afvoeren
donderdag 8 augustus 2019 - 08:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon