menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Minivijvertje voor binnenshuis?

leerling

Leerling

We hebben een aantal minivijvertjes in de tuin. Echt kleine dingetjes van nog geen kwart vierkantemeter, met een paar plantjes erin.
Ik vind ze mooi en het leven dat ze aantrekken is heerlijk om te bekijken, al helemaal terwijl je met een slaapkop 's morgens je tanden staat te poetsen, of 's avonds de vaat doet.

Onze poes was ook een heel regelmatige bezoekster.
Geef toe: wat drink jij het liefst? Water uit de kraan of water met een smaakje?
Wat jammer voor haar, maar ze heeft ondertussen permanent huisarrest gekregen. (We compenseren met extra speeltijd en speeltjes.)

's Winters is de lucht in huis dikwijls aan de droge kant.

De combinatie van vijvertje + drinken + luchtbevochtigen deed me zoeken naar
voorbeelden van binnenhuisvijvertjes/aquaria met planten die het jaar rond groen blijven, het water fris (= drinkbaar voor een poes) helpen houden, en waar je misschien een borrelend 'fonteintje' kan inbouwen. (Ik hou van het geluid van kabbelend water, maar de pomp moet stil en de vloer moet droog blijven. 't Is ook niet de bedoeling om poes op visjes te laten jagen.)
Tot nog toe nog niets bruikbaars gevonden.

Ben ik op zoek naar die winterharde, wintergroene, bodembedekkende plant die het hele jaar in bloem staat en rijkelijk vruchten draagt?
Heeft iemand tips/suggesties/bedenkingen...?
donderdag 6 december 2018 - 01:39
Carib

Carib

Bedoel je zoiets? hier zitten wel geen planten in. Er zijn ook speciale kattendrinkfonteintjes te koop.

Vijvers & Vissen

donderdag 6 december 2018 - 16:48
leerling

Leerling

@Carib
Door die foto heb je me in ieder geval de weg gewezen naar betere zoektermen. Ik ben uiteindelijk terechtgekomen op https://www.familyhandyman.com/landscaping/outdoor-fountains/build-an-indoor-water-fountain/view-all/ met een voorbeeld van hoe je er zelf eentje kan maken.

Nu op zoek naar een geschikte container en naar planten die in licht stromend water kunnen groeien en niet al te veel licht nodig hebben, al kan je, zoals daar op het voorbeeld, ook wel een par planten in een eigen afgesloten container verwerken in het geheel.

Bedankt voor je hulp.
zaterdag 8 december 2018 - 22:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon