menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverwater verdampt

jean

Jean

Is het normaal dat er nu nog veel vijverwater verdampt? Zo hoog zijn de temperaturen toch niet meer.
maandag 1 oktober 2018 - 17:27
pplakke

Pplakke

Een kasteel gracht hebben ze op 20 september de vissen moeten uit doen wegens amper water. Nu de verdamping is niet zo groot meer nu dus als het een vijver is met folie kan er een lek zijn. Is het een natuurlijke met klei laag dan denk ik dat omdat het grondwater nu zo laag is. De capillaire werking ervoor zorgt dat de klei zijn vocht aan de diep uitgedroogde grond doorgeeft. Het is echt extreem nu beken in moerasgebieden die droog staan.


http://www.rtv.be/artikels/vissen-slotgracht-kasteel-zellaer-gered-van-droogte-a59262
maandag 1 oktober 2018 - 21:07
leerling

Leerling

'k Heb hier 3 minivijvertjes in containers van nog geen halve vierkante meter omtrek en 30 tot 50 cm diep. Er groeien wat planten in en er komen een boel dieren drinken en badderen. Tenzij het regent, vul ik ze nog altijd dagelijks aan met een 1 tot 2 liter water per vijvertje.
dinsdag 2 oktober 2018 - 00:48
jdcoster

Jdcoster

Een vriend van mij worstelt al het hele jaar met hetzelfde probleem. Eerst leek het op verdamping, gelet op de extreem droge en warme zomer die we gehad hebben, maar het waterpeil bleef ongewoon snel dalen. Hij heeft het water weg gepompt tot de eerste ondiepe zones droog kwamen te liggen en vond, na het verwijderen van de laag slib, veel minuscule gaatjes en licht 'geknabbel', telkens op een rijtje en enkel op de ruggen van de plooien van de vijverfolie, ook op de verticale plooien. We hadden er geen verklaring voor en op het Net was er weinig daarover te vinden. Eén site spreekt over schade door de larven van kokerjuffers en kroosvlinderlarven en dat zal het hoogstwaarschijnlijk zijn. Ik ben al 30 jaar met folievijvers bezig en had ook nog nooit zoiets gezien.
Ik geef het ter informatie. Miischien toch eens controleren voor de winter begint... .
http://www.wesselvijvers.nl/uncategorized/lekkage-vijver-door-kroosvlinderlarve/
dinsdag 2 oktober 2018 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon