menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies gevraagd voor een vijverrand

Marty-s

Marty-s

Beste allemaal,
Vorig jaar heb ik een vijver aangelegd in mijn tuin. Het is super gaaf geworden, alleen zit ik nu met een kleine uitdaging. Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik een rand aangehouden voor waterplanten. Deze rand is 25 cm diep en ongeveer 50cm breed. Hier heb ik nu allerlei waterplanten in staan, in van die "gezellige" plastic mandjes.
Om eerlijk te zijn ziet dat er niet uit.
Nu had ik mijn wijsheid bedacht om hier veenblokken op stapelen en op die manier de mandjes uit het zicht te halen. Ik dacht hier echt iets over gelezen te hebben, maar wat wil nu het geval die veen / turf blokken blijven drijven!!

Heeft iemand een suggestie hoe ik dit anders op zou kunnen lossen?

Alle advies is welkom.

Dank je wel.
woensdag 25 april 2018 - 13:53
jdcoster

Jdcoster

Ik werk met onregelmatige stukken natuursteen, die ik al begin te stapele, vanaf dat niveau -25 cm. Zet er die mandjes tussen en oefen wat geduld. De planten zullen op de duur het hele mandje vullen en dan vallen ze, ook door die stenen, niet meer op.
Als je rondom die rand ook nog eens een bodembedekker plant zoals Sedum spureum, Lysimachia numularia, of slaapkamer geluk dan hangen die in korte tijd wat over die rand en valt deze ook niet meer op.

Vijvers & Vissen

woensdag 25 april 2018 - 17:28
leerling

Leerling

Geen antwoord op uw vraag, maar wel een kleine tip.

We hebben paar mini-vijvertjes. Echt heel kleine dingetjes van nauwelijks 50 x 50 cm2. Hoe klein ze ook zijn, er komen heel wat dieren op af.

Toen we merkten dat vogels vanaf de rand water over hun vleugels probeerden te spatten, hebben we er stenen ingelegd. In een van de vijvertjes liggen die een paar cm onder het wateropppervlak. In het andere reikt die van de bodem tot over de rand. De vogels maken er goed gebruik van.
donderdag 26 april 2018 - 00:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon