menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine vijver aanleggen voor beginners

Ga naar meest recente reactie

daisykhn

Daisykhn

Hallo iedereen, ik hoop hier wat tips te krijgen over de aanleg van mijn vijvertje.. ik wil namelijk een vijvertje bovengronds, met voorgevormde vijvervorm van 1200l, 2m60 op 1m73 en ongeveer 65-70 diepte.. ik weet dat 80 diepte beter zou zijn. Maar nu vroeg ik me af hoe ik dit best aanpak, moest ik ooit verhuizen moet ik dit alles wel nog kunnen verwijderen ook. Het komt in het gazon te staan.. ik wou dit ook isoleren onder de vorm, doe ik dit met vijver noppenfolie? Ik wou een kader maken van houten palets en daarin aarde, vorm maken, folie erin met vorm en dan met rijnzand? ik ben een leek hoor maar wil het graag goed doen zodat ik niet met problemen zit erna of dat hij inzakt ofzo..
zondag 25 maart 2018 - 10:47
leerling

Leerling

Waarom moet de vijver weer weg als je zou verhuizen?
Hou er rekening mee dat 1200l water ook (minstens) zoveel grond is dat je moet verplaatsen.

Het verschil tussen 60-70 cm diep en 80 cm diep lijkt voor jou niet zoveel, maar maakt een wereld van verschil voor de amfibiëen die je gaat aantrekken. In water van 80 cm kunnen ze 's winters overleven. Bij 60 cm vriest de boel bij strenge vorst dicht.
En ook hier: als je na een paar jaar de vijver weer afbreekt, zet je een boel beestjes 'op 't straat'.


Heb je wat aan deze links?
https://www.vijverhulp.be/vijver-aanleggen-stap-stap-handleiding/
https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/explore/createpond
zondag 25 maart 2018 - 11:49
Polplastron

Polplastron

Ik zou die vijver gewoon ingraven hoor en zo'n 80 cm diep maken op het diepste punt.
Verhoogde vijvers uit hout gaan na enige tijd altijd rotten of vervormen volgens mij. Bovendien bevriest het stuk dat boven de grond uitsteekt altijd sneller dan wat onder de grond zit, met noppenfolie ga je dat niet tegengaan. Bovendien hoort noppenfolie niet onder of rond een vijver te zitten.

Om je vijver mooi waterpas te krijgen kan je na het graven best een aantal plastic piketten in de grond kloppen en deze waterpas zetten. (Dat doe je door een paal in het midden van de vijver te plaatsen en van daaruit met een lange, onbuigzame lat waterpas af te meten naar elke piket aan de zijkant)

Vervolgens vijs je mooi waterpas (met dezelfde methode als hierboven) stevige ecorol tegen deze piketten. Hierover kan je dan de folie plooien die dan mooie recht en waterpas zal zijn.

Afwerken kan op verschillende manieren.

Wat is inderdaad de reden dat de vijver weg moet indien je zou verhuizen? Mits goed overleg met de huisbaas zou zo'n vijver, indien goed aangelegd, misschien best wel een wat permanenter karakter mogen hebben?!

Groeten,
Pol
zondag 25 maart 2018 - 15:29
daisykhn

Tekst aangepast

Daisykhn

De reden waarom de vijver verwijderbaar moet zijn is mss omdat ik deze zou meenemen? Ik laat niet alles achter waar ik kost ingestoken heb.. ik ga zoiezo voorgevormde vorm gebruiken geen folie, deze heb ik al op het oog en filter ook de rest moet ik nog kopen.. vijver helemaal ingraven doe ik niet dat vind ik hier niet mooi staan, is maar een heel klein tuintje (denk 5 op 6) de vijvervorm zou ik met isolatie materiaal willen inpakken langs buitenkant, ik ga morgen eens informeren in winkel welk hiervoor geschikt is
maandag 26 maart 2018 - 18:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Excuus. 'k Had niet opgemerkt dat je in je eerste berichtje schreef dat je een bovengrondse vijver wil.

Als je die echt helemaal bovengronds wil, let er dan wel op dat je voorgevormde vijver geschikt is voor opbouw. (Wordt meestal uitdrukkelijk vermeld.)
De traditionele voorgevormde vijver met trapjes heeft onderaan behoorlijk wat steun nodig en is niet geschikt voor opbouw (tenzij je een model vindt dat anders aangeeft). Ik weet niet of je genoeg steun kan geven door zelf aarde in een houten omhulsel te scheppen. Dat gaat na een tijdje sowieso wat inzakken.

De opbouwvijvers die ik ken bestaan uit een vijverbak, waar je nadien zelf verdiepingen in aanbrengt met behulp van stenen. Ter verduidelijking hier een paar voorbeelden van zo'n vijverbakken: http://www.vijverexpress.nl/terrasvijver?page=all

Belangrijk is een stevige fundering voor je vijver. Die moet heel zeker volstrekt waterpas liggen.
Afhankelijk van je vijverbak kan die ook nog wat steun nodig hebben.
Op https://www.youtube.com/watch?v=CMxynGr26aE vind je een voorbeeld waar gewerkt wordt met een bouwpakket, maar als je een handige harry bent, kan je dat zelf ook maken.
Als je niet van hout houdt, kan je ook afwerken met een stenen muurtje of zo.

Per alternatief, omdat je van mogelijk verhuizen en meenemen spreekt en je tuin niet al te groot is, kan je ook beginnen met een ruime ton/trog/oude gootsteenbak....
dinsdag 27 maart 2018 - 11:07
Polplastron

Polplastron

Per alternatief, omdat je van mogelijk verhuizen en meenemen spreekt en je tuin niet al te groot is, kan je ook beginnen met een ruime ton/trog/oude gootsteenbak....

Dat is inderdaad een goed plan.
Overigens kan je zo'n trog zelf maken met "hypertufa". Voorzie een rechthoekige "metselkuip" en bouw daar met hypertufa een trog rond. Info over hypertufa vind je (vooral in het Engels) genoeg op Google ...
dinsdag 27 maart 2018 - 11:22
leerling

Leerling

@Polplastron
Naar die hypertufa was ik op zoek, maar ik wist de naam niet meer. (Bedankt!)
'k Heb ooit een project gezien waar iemand een kader gemaakt had rond een oude badkuip, het geheel bedekt had met kippengaas en dat dan ingesmeerd had met hypertufa. 't Geheel had het uitzicht van een ouderwetse voedertrog. En dat werd dan gebruikt als vijvertje.

'k Vond het mooi, maar ik weet niet hoe verplaatsbaar het achteraf nog is (gewicht).
dinsdag 27 maart 2018 - 13:02
Polplastron

Polplastron

Hypertufa is redelijk licht. Met twee mensen kan je zo'n metselkuip die aan de buitenkant met hypertufa is afgewerkt vlot verplaatsen hoor!

Ik gebruik zelf het recept:
1 deel portlandcement
1 deel turf (sorry: bij gebrek aan een goed alternatief => niet ecologisch!)
1 deel perliet
1 deel metselzand

Dit geeft een licht, stevig en mooi resultaat.
Wat water betreft, moet je een beetje aanvoelen; veel hangt af van de vochtigheid van de turf.
dinsdag 27 maart 2018 - 16:43
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Polplastron
Turf wordt blijkbaar toegevoegd aan hypertufa, omdat het na een tijd vergaat. Het laat daardoor putten en spleten achter, zodat het geheel er meer uit gaat zien als Tufa steen.
Je zou het kunnen vervangen door kokosturf.
Zie bv. http://www.artistic-garden.com/hypertufa-recipe-coir/

Portlandcement wordt verhit op temperaturen tussen 1430 en 1650°C. Ook niet meteen ecologisch.
Niet zeker of trascement (combinatie van portlandcement met 40% tras) hier een iets ecologischer alternatief kan zijn?
dinsdag 27 maart 2018 - 23:15
Polplastron

Polplastron

Merci voor het meedenken. Experimenten met kokosturf volg ik met veel aandacht, maar wat ik er van hoor zijn de resultaten nogal wisselend. Het is nu niet dat ik hier aan de lopende band met hypertufa bezig ben hé, maar het ecologisch aspect houdt me inderdaad wel enigszins bezig ...
woensdag 28 maart 2018 - 00:03
daisykhn

Tekst aangepast

Daisykhn

Mijn plannen zijn dus even in het water gevallen... aangezien ik zo een ongelooflijk toffe buurman heb... niet dus... ik ga eerst testen met een intex zwembad en deze isoleren en goed inpakken en dan voorlopig kader van paletten rond.. ik vertrouw het boeltje niet, als meneer er product in giet (over omheining) en alles is half ingegraven dan krijg ik dat er niet zo makkelijk uit.. dus eerst testen met zwembad, ik ken nog iemand die dit gedaan heeft en visjes zijn de winter doorgekomen,dus mits goede isolatie kan ik dit zeker een jaartje testen... erg toch he hoe mensen kunnen zijn...alvast allemaal bedankt voor de tips! Die zeker bruikbaar zijn als het echte werk ervan komt!
zondag 22 april 2018 - 12:33
daisykhn

Daisykhn

Iemand een idee om de binnenkant van het zwembad te bekleden? Alternatief voor vijverfolie erin.. ik dacht aan een afdekzeil of een beschermdoek maar weet niet of deze bepaalde stiffen bevatten die schadelijk kunnen zijn?
maandag 23 april 2018 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon