menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine vijver aanleggen voor beginners

Ga naar meest recente reactie

daisykhn

Daisykhn

Hallo iedereen, ik hoop hier wat tips te krijgen over de aanleg van mijn vijvertje.. ik wil namelijk een vijvertje bovengronds, met voorgevormde vijvervorm van 1200l, 2m60 op 1m73 en ongeveer 65-70 diepte.. ik weet dat 80 diepte beter zou zijn. Maar nu vroeg ik me af hoe ik dit best aanpak, moest ik ooit verhuizen moet ik dit alles wel nog kunnen verwijderen ook. Het komt in het gazon te staan.. ik wou dit ook isoleren onder de vorm, doe ik dit met vijver noppenfolie? Ik wou een kader maken van houten palets en daarin aarde, vorm maken, folie erin met vorm en dan met rijnzand? ik ben een leek hoor maar wil het graag goed doen zodat ik niet met problemen zit erna of dat hij inzakt ofzo..
zondag 25 maart 2018 - 10:47
leerling

Leerling

Waarom moet de vijver weer weg als je zou verhuizen?
Hou er rekening mee dat 1200l water ook (minstens) zoveel grond is dat je moet verplaatsen.

Het verschil tussen 60-70 cm diep en 80 cm diep lijkt voor jou niet zoveel, maar maakt een wereld van verschil voor de amfibiëen die je gaat aantrekken. In water van 80 cm kunnen ze 's winters overleven. Bij 60 cm vriest de boel bij strenge vorst dicht.
En ook hier: als je na een paar jaar de vijver weer afbreekt, zet je een boel beestjes 'op 't straat'.


Heb je wat aan deze links?
https://www.vijverhulp.be/vijver-aanleggen-stap-stap-handleiding/
https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/explore/createpond
zondag 25 maart 2018 - 11:49
Polplastron

Polplastron

Ik zou die vijver gewoon ingraven hoor en zo'n 80 cm diep maken op het diepste punt.
Verhoogde vijvers uit hout gaan na enige tijd altijd rotten of vervormen volgens mij. Bovendien bevriest het stuk dat boven de grond uitsteekt altijd sneller dan wat onder de grond zit, met noppenfolie ga je dat niet tegengaan. Bovendien hoort noppenfolie niet onder of rond een vijver te zitten.