menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herstart vijvertje

Ga naar meest recente reactie

Mazinger

Mazinger

Hallo,

Dit kleine vijvertje van 600 liter (1mx1mx60cm) heb ik recent leeg en schoon gemaakt (de algenvorming is op deze foto nog duidelijk zichtbaar), en van vers water met pomp en filter voorzien.
Ik wil er nu planten in gaan zetten.

Vraag1: Hoeveel en welke planten zet ik er best in?

Vraag 2: Ik ga aan de bovenkant een gegalvaniseerde buizenstructuur ophangen zodat ik aan het wateroppervlak ook wat drijfplanten kan plaatsen. Deze structuur zal echter niet volstaan om er onder het wateroppervlak stabiel een vijvermand op te kunnen zetten. Een houten plank zou buiten het water een vanzelfsprekende oplossing zijn, maar in het water natuurlijk niet. Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Bedankt voor de ideeën!

Vijvers & Vissen

zaterdag 5 maart 2016 - 13:59
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Laat de pomp en het filter er maar uit. In zo'n klein vijvertje haal je daar meer mee overhoop dan dat het iets uithaalt. Voor vissen is dit bakje hoedanook te klein (tenzij je het gaat behandelen als een soort "buitenaquarium" en de vissen voor de winter binnenhaalt). Een pomp gebruikt bovendien nodeloos energie. In het geval van een grotere vijver met (te) veel vissen is een pomp in combinatie met een biologisch filter eventueel wel interessant hoewel ....

Mooie planten voor dit bakje zijn o.a. Pontederia cordata eventueel gecombineerd met Aponogeton dystachios en Butomus umbelatus.

Veel meer zou ik niet zetten en deze planten zetten zich gestaag voort (met uitzondering van die Butomus)

Als bodem kan je gerust gewoon fijn grind gebruiken i.p.v. vijvergrond: dat oogt zeker in het begin wat mooier en is ook prijsgunstiger. De planten kan je er dan ook meteen in planten zonder vijvermand. Bovenstaande planten zetten zich zoals gezegd goed voort maar zijn geen woekeraars en vragen weinig tot geen onderhoud. Moest je ze toch ooit "beu" zijn, dan zijn ze makkelijk uit het grind te verwijderen.

Indien je drijfplanten wil laten groeien, dan kan dat zonder poespas door ze meteen op het water te leggen. Ik zou hier echter mee wachten tot de overige planten zijn aangeslagen en in het geval dat je drijfplanten wil gebruiken kan je best van de Aponogeton dystachios of anderen bodemwortelende planten met drijvende bladeren afzien.

Ik heb een gelijkaardig waterbakje naast mijn terras staan en geniet daar al jaren van zonder ook maar een alg te zien. Mijn bakje staat wel in lichte schaduw en krijgt pas rond de middag zon waardoor het water niet te sterk ineens opwarmt. Bovenstaande planten doen het er bij mij erg goed in.

Overigens zou je in deze bak eventueel ook een kleine waterlelie kunnen voorzien, maar dan heeft de bak wel volle zon nodig.

Groeten,

Pol
zaterdag 5 maart 2016 - 18:52
Mazinger

Tekst aangepast

Mazinger

Bedankt voor je reactie Pol,

De pomp staat er al even in en er zitten al jaren 2 vissen in (die heb ik nu elders verdronken).
Ik ga de pomp heel waarschijnlijk toch verder gebruiken.

Wat de planten betreft, ik ben wel geïntrigeerd door het idee om de drijfplanten gewoon op het water te leggen. welke winterharde soorten kunnen hier voor dienen?
Met hoeveel plantjes begin ik best?

Op de grond lag er ook al gewoon grind gemengd met vijversubstraat;
De planten kan ik daar zo in zetten zonder vijvermand? zonder grond?
Hoeveel mogen er daar van in?

Wat de waterlelie betreft; bestaan die winterhard? Die moet toch in een mand op de grond of zo? Het water is ongeveer 60 cm diep...
zondag 6 maart 2016 - 18:46
jdcoster

Jdcoster

Buiten kikkerbeet en krabbescheer zijn er geen winterharde drijfplanten?
In zo'n bakje (vijvertje zou ik dat niet durven noemen ...) plaats je best maar één of van beide één plantje. Het zal al gauw te vol worden.
Een dwergwaterlelie is geschikt maar zonder isolatiemateriaal rondom kan de wortel bevriezen in heel koude winters.
En ... als je graag het water nodeloos rondpompt in dat bakje mag je gerust ook drie pompen erin plaatsen. Het is jouw bakje.
zondag 6 maart 2016 - 19:17
Polplastron

Polplastron

Winterharde drijfplanten zijn inderdaad beperkt tot krabbenscheer en kikkerbeet (tenzij je eendenkroos meetelt). Maar vlotvaren e.d. zijn ook heel leuk in zo'n bakje tijdens het groeiseizoen; je haalt ze gewoon voor de winter weg en gooit ze op de compost (als een boeketje snijbloemen, maar dan goedkoper en veel langer plezier gevend).

Als die vissen het daar twee jaar in hebben volgehouden, dan mag volgens mij die waterlelie geen probleem geven gezien ik er dan vanuit ga dat de bak nogal beschut staat.

Overigens weet ik ook niet of het zo'n probleem is gezien Aponogeton dystachios hier al jaren in een zinken kuip staat die bijna jaarlijks tot de bodem bevriest. De "Kaapse waterlelie" is dan wel geen waterlelie, maar toch wel degelijk een subtropische plant uit Zuid-Afrika. Als die het overleeft en bloeit, waarom zou je dan geen waterlelie proberen. Maar misschien zijn de ervaringen van Joël wat dit betreft anders? Gezien ik in m'n bakje geen waterlelie heb, ga ik hier zeker niet beweren dat hij ongelijk heeft!

Groeten,

Pol
zondag 6 maart 2016 - 21:36
jdcoster

Jdcoster

Ik had het wel over koude winters pol. Misschien gaan we dat wel nooit meer hebben, wie weet.
En inderdaad de Kaapse waterlelie is er ook eentje waar ik al niet meer aan dacht. Lang geleden dat ik er nog een had in de vijver.
Ook een Goudknots zie ik nog mogelijk. Hier staat hij ook nogal diep geplant. Spijtig dat ze zo traag uitbreiden. Ik geloof dat die van mij pas na vier jaar gebloeid heeft.
maandag 7 maart 2016 - 00:23
Polplastron

Polplastron

@JDcoster: Geen idee wat een waterlelie doet bij écht koude winters. Mijn Kaapse waterlelie heeft er echter al een keer -18°C meegemaakt in een bakje van amper 40 cm diep (waarbij de hele bak bevroren was) en blijft terugkomen (en uitbreiden). Veel hangt gewoon ook af van de regio waar men woont (streek, maar ook stedelijk of landelijk) en in veel tuinen zijn er microklimaten die bepaalde zaken mogelijk maken die in andere tuinen niet zouden kunnen.

Op de grond lag er ook al gewoon grind gemengd met vijversubstraat; De planten kan ik daar zo in zetten zonder vijvermand? zonder grond? Hoeveel mogen er daar van in?


Een voorbeeld zou kunnen zijn: een zestal potjes Pontederia cordata aan de ene helft (Het bakje diagonaal verdelen kan hierbij mooi zijn) met daartussen een drietals Butomus umbellatus en aan de andere helft een tweetal Aponogeton dystachios.

In het geval je voor goudknots (Orontium aquaticum) zou gaan, dan zou ik me beperken tot deze plant en er een vijftal van in de bak zetten.

Voorzie een voldoende dikke bodemlaag (zo'n 10 à 15 cm volstaat voor heel wat planten): hiervoor mag je eventueel het bodemsubstraat dat al aanwezig is gewoon verder aanvullen met fijn grind. Voor het planten mag je overigens ook gerust het vijverzand van je plantjes voorzichtig afspoelen zodat je minder "vuil" in je water krijgt.

Groeten,

Pol
maandag 7 maart 2016 - 12:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon