menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ik denk van er mee te stoppen

Ga naar meest recente reactie

Dona en Peter

Dona en Peter

Goeie morgen,

Mijn vijver (6000L) baart me ernstige zorgen in die mate dat ik er aan denk om hem terug dicht te gooien. Maar eigenlijk zou het zonde zijn als je ziet wat een drukte er heerst boven en onder water.
Er staan 2 waterlelies in en enkele zuurstofplanten, maar geen vissen. Zo te zien is de huishouding ok, watersalamanders, kikkers en ander klein grut lijken zich te amuseren. Maar draadalgen maken alles kapot.
Ik moet wekelijks bijna een volledige emmer algen verwijderen en dan nog lijkt het niet voldoende. Ik ben niet echt voorstander van produkten in het water te gieten en doe dus maar 2X per jaar.
Er staan ook 3 pompen in de vijver: 1 om een beekje te laten stromen, 1 die onder water voor enige stroming zorgt en 1 pomp: velda floating combi filter 2500 met lamp.
Door de algen krijgen de zuurstofplanten geen kans om te groeien.
Wat doe ik verkeerd?
Bedankt voor alle tips!

Vijvers & Vissen

donderdag 18 juni 2015 - 10:06
Dona en Peter

Dona en Peter

Dit is nog een 2e foto van de vijver

Vijvers & Vissen

donderdag 18 juni 2015 - 10:09
Polplastron

Polplastron

Je beplanting is fout!

Waterlelies geven schaduw en dat is interessant om algengroei te beperken, maar natuurlijk groeien ze niet de hele vijver dicht dus is dit maar een gedeeltelijke "oplossing".

Je zuurstofplanten halen hun voedsel rechtstreeks uit de vijver en zijn zo concurrenten voor de algen, maar als de algen eenmaal de overhand halen zullen ze inderdaad de zuurstofplanten versmachten.

Wat vaak vergeten wordt is dat ook hogere moerasplanten hun voeding uit het water halen. In vroegere koivijver stonden planten als Acorus calamus, Iris pseudacorus, Pontederia cordata en Thalia dealbata in de rand van de vijver. Ik had daar een terrasje gemaakt om plantenmanden op te zetten, maar uiteindelijk heb ik met stenen een rand gestapeld en daarachter grind gestort. De planten werden rechtstreeks in het grind geplant en halen bijgevolg hun voedingsstoffen rechtstreeks uit het water. Bij het gebruik van vijvergrond zouden ze dat overigens ook doen, maar met vijvergrond heb je al snel troebel water als de vissen zouden woelen wat bij mijn koi dus wel het geval kon zijn.


In onze nieuwe vijver (een paar weken oud nog maar) is het zelfde principe toegepast.



Zoals je ziet is er hier een vrij grote hoeveelheid planten voorzien (die natuurlijk allemaal nog sterk moeten groeien). De planten zullen overigens ook op hun beurt weer mee zorgen voor enige schaduw.

Je vijver is 6000 liter en dat lijkt me al een interessante grootte. Maar wat is de diepte; in ondiepe vijvers zal het water namelijk sneller opwarmen en daar houden algen nogal van.

In de zinken teil die we naast het terras hebben staan, komen overigens helemaal geen algen voor: dit heeft vooral te maken met het feit dat deze veel minder zon krijgt en dus het water vrij fris blijft. Bovendien staat deze teil ook vol met planten als Pontederia en Aponogeton en beide zijn in zuiver grind geplant maar dat terzijde.


Verder kan je draadalgen altijd verwijderen met een hark. Draadalgen 100% vermijden zal nooit lukken gezien ze bij het waterleven thuishoren.

Groeten,

Pol
donderdag 18 juni 2015 - 10:37
Dona en Peter

Dona en Peter

Dag Pol,

Allereerst gefeliciteerd met de mooie tuin en bedankt voor de nuttige info.
De vijver heeft 3 nivaues: 40cm, 80cm en laatste is 1.10m diep. Daar staan trouwens de waterlelies in.

Dat algen tot vijverleven horen besef ik en ik wil ook mijn vijver zoveel mogelijk "natuurlijk" houden.

Bijgevoegd een foto die ik net heb genomen. De richting waarin de foto genomen is, is naar het zuiden, dus de vijver krijgt het grootste deel van de dag volle zon
Groeten,
Peter

Vijvers & Vissen

donderdag 18 juni 2015 - 10:47
Polplastron

Polplastron

de vijver krijgt het grootste deel van de dag volle zon

Daar zit een groot deel van de oorzaak voor je algenprobleem in.

Zelf zou ik aan die randen ook met betonklinkers o.i.d. een rand stapelen (zo'n 2 stenen hoog is voldoende) en daarachter (fijn) grind storten en er vervolgens wat meer (moeras-)planten inzetten. Deze zullen mee voeding uit het water halen, maar ook wat meer schaduw geven.

Overigens lijken de algen me vooral aan de randen te zitten en indien je daar meer planten gaat zetten, zal dat ook minder erg worden en/of minder opvallen.

De planten die ik hierboven al vermeldde zijn allemaal heel geschikt hiervoor.

Overigens vind ik de verdere afwerking van je vijver wel mooi gedaan! 't Zou jammer zijn om al dat mooie werk teniet te doen omwille van 'wat' algen.

Groeten,

Pol
donderdag 18 juni 2015 - 12:20
jdcoster

Jdcoster

@Peter
Wat ik een beetje mis bij die vijver is een boom die op het heetst van de dag schaduw geeft op de vijver. Dat helpt ook volgens mij.
Moerasplanten in de rand zijn er ook nodig. Hier zijn dat Pontaderia'sn waterdrieblad, Irissen, zwanebloemen, pijlkruid, ... .
donderdag 18 juni 2015 - 14:35
Dona en Peter

Dona en Peter

Dag JD,

Er staat een boom maar het is nog een boompje van net geen 2m hoog dat enige schaduw zal kunnen bieden, nl. een Albizia. Je ziet hem hier net achter de varens staan rechts op de foto
Wij zijn nu aan het bekijken om idd. meer planten te integreren aan de oevers zodat ze meer schaduw komt. Wordt even goed doordenken.
Alvast bedankt voor de nuttige commentaren. Ik hoop dat er nog volgen
Prettig avond
Peter


Vijvers & Vissen

donderdag 18 juni 2015 - 22:27
jdcoster

Jdcoster

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Ter illustratie
donderdag 18 juni 2015 - 23:04
Wewe

Wewe

Hallo,
wat een prachtige tuinen! Gefeliciteerd allemaal.
Ik vrees dat je alle beschreven tips zal moeten volgen om tot een goed resultaat te komen.
Zelf had ik hetzelfde probleem met draadalgen. Planten bijgezet, voor schaduw gezorgd, weinig vissen en veel zuurstofplanten. En natuurlijk de algen blijven verwijderen op mechanische manier (soms vervelend, maar soms beter dan yoga ). Dit is heel belangrijk, want zo haal je ook voeding uit het water.

Het beste effect had ik echter toen ik gestopt ben met de UV lamp!
De UV lamp maakt naast zweefalgen ook bacteriën kapot. En bacteriën eten afvalstoffen in het water en zorgen voor dat broodnodige evenwicht. Als je te veel antibiotica inneemt, ga je na een paar dagen ook plat naar de pot...
Een paar weken later was het resultaat opmerkelijk. Sindsdien dus geen UV filter meer. Scheelt nog flink wat euro's per jaar ook.
Je kan het eens proberen. Zo te zien heb je niets te verliezen.
Het heeft uiteindelijk 3 jaar geduurd eer de vijver zijn evenwicht had gevonden.
Nog een raad: blijf van alle chemische middeltjes af. Je kan die eens gebruiken om opnieuw op te starten, maar structureel verbeteren die niets. Het is zoals hoestsiroop. Ze doen je vergeten dat je verkouden bent, maar morgen voel je je nog niet lekker.

veel succes.
Werner
maandag 6 juli 2015 - 23:07
Dona en Peter

Dona en Peter

Dag Werner,

Bedankt voor de info en de tips. Om te beginnen heb ik net bij wijze van test de UV lamp uitgschakeld. We zien wel wat het wordt.

Gisteren heb ik de vijver "manueel" gereinigd van de algen. Om het kort te houden, het was mooi weer het water is warm dus ben ik in de vijver gestapt gestapt en heb rond de planten heel veel algen uitgehaald waar ik normaal met een riekje niet bij kan zonder de planten te beschadigen. Het is geen zicht en ik ben al blij dat mijn vrouw niet stond te filmen

Een ander vraagje. Misschien een domme vraag. Kan je in een vijver ook teveel zuurstof steken of is dit niet mogelijk?

Peter
dinsdag 7 juli 2015 - 20:24
Polplastron

Polplastron

Kan je in een vijver ook teveel zuurstof steken of is dit niet mogelijk?

Dat hangt er van af wat je precies bedoelt ... en het antwoord is tweeledig.

In het geval dat je bedoelt dat je 'te veel zuurstofplanten' zou steken, zou ik geneigd zijn "nee" te zeggen. De zuurstofplanten zorgen voor zuurstof in de vijver, maar nemen ook nitraat op wat minstens zo belangrijk is. Anderzijds wordt wel eens beweerd dat teveel zuurstofplanten in de zomer voor problemen kunnen zorgen omdat ze 's nachts ook zuurstof opnemen. Mij lijkt dat eigenlijk nogal straf. Wat wel kan, althans dat is mijn theorie, is dat de planten als ze in een te hoge dichtheid bijeen groeien door lichtgebrek kunnen afsterven. Dit kan in hete zomers natuurlijk wel eens voor problemen zorgen door al dat rottend materiaal. In praktijk valt het echter volgens mij meestal wel mee.

Indien je bedoelt dat je met een luchtpomp het water in beweging brengt en op die manier zuurstof in het water brengt .... Tja ... eigenlijk is dat natuurlijk wel goed voor de vissen, maar voor ondergedoken planten is het minder. In de aquaristiek is al langer geweten dat veel ondergedoken planten baat hebben bij een CO2-bemesting. In een vijver lijkt me dat in praktijk minder haalbaar (al hebben de handelaars daar wel een ander idee over), maar indien je het water te hard in beweging brengt, kan je wel een CO2-tekort krijgen waardoor de planten minder goed groeien.

In beide gevallen kunnen planten minder goed gaan groeien als de CO2 vermindert. Het is dus zaak om niet te veel stroming te voorzien, maar ook een evenwichtige hoeveelheid zuurstofplanten. Daar is geen berekening voor nodig; het systeem is vrij rekbaar en je ziet vanzelf als je planten het niet goed doen hé!

Groeten,

Pol
dinsdag 7 juli 2015 - 20:43
Dona en Peter

Dona en Peter

Ik bedoelde idd. de 2e optie, Pol. Ik vroeg me ook al af of ik niet teveel beweging stak in de vijver. Het blijft dus idd. een evenwicht zoeken en dat zie je waarschijnlijk best als je planten zich goed voelen.

Peter
dinsdag 7 juli 2015 - 20:49
Polplastron

Polplastron

Veel stroming jaagt de CO2 uit het water; daar wil je dus inderdaad wat mee oppassen.

Groeten,

Pol
dinsdag 7 juli 2015 - 22:43
Dona en Peter

Dona en Peter

Dag Pol,

Ik heb bij wijze van test 2 pompen uitgeschakeld, enkel een beekje stroomt nog. En ik merk nu al dat er veel minder nieuwe algen bijkomen. Zo te zien beginnen de planten zich beter te voelen en worden ze niet meer zo verstikt door de algen. Ik hoop dat we de juist weg zijn ingeslagen.

Peter
zondag 12 juli 2015 - 14:19
Polplastron

Polplastron

Het weer is ook wat veranderd; hier is ook de algengroei gestagneerd sinds de enorme hitte een beetje geminderd is. Maar met algen blijft het zoals met onkruid; op tijd 'wieden' is de enige oplossing.

Groeten,

Pol
maandag 13 juli 2015 - 09:14
Peter debaets

Peter debaets

Ik had ook jarenlang hiervan last totdat ik hoornblad, een drijvende zuurstof plant, in de vijver zette. Weg alle groen wieren en steeds helder water. Deze snelgroeiende plant verdraagt weinig concurrentie. Zelfs Canadese waterpest kwijnt weg. In late herfst neem ik wel grote hoeveelheden hiervan uit de vijver naar de composthoop toe.
zondag 13 september 2015 - 13:05
Dona en Peter

Dona en Peter

Bedankt, Peter, voor de tip!
dinsdag 15 september 2015 - 19:37
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Na het toevoegen van een extra zuurstofplantje zijn draadalgen helaas ook opgedoken in ons minivijvertje (zo'n 100 liter). (Plantje nochtans gekocht in een goed tuincentrum.)

Op zoek naar hoe je die binnen de perken kunt houden las ik dat die algen niet zo dol zijn op hard water.

En dat schijnt te kloppen met wat ik zie.

Tot een goede maand geleden verdween er per dag zo'n 1 tot 2 liter water uit ons vijvertje door een combinatie van verdamping en de vele dieren die eruit komen drinken. Ik vulde dat dan bij met leidingwater. Door de overvloed aan regen van de laatste weken bleef het water echter op peil, zodat het ook wat verzuurde.
Nu is het weer bijvullen geblazen en de draadalgen lijken minder snel terug te groeien.

Zou het toevoegen van wat kalk in periodes dat het wat langer regent hetzelfde effect kunnen hebben?
dinsdag 29 september 2015 - 23:29
leerling

Leerling

Na het toevoegen van een extra zuurstof plant zijn draadalgen helaas ook opgedoken in ons minivijvertje (zo'n 100 liter). (Nochtans gekocht in een goed tuincentrum.)

Op zoek naar hoe je die binnen de perken kunt houden las ik dat die algen niet zo dol zijn op hard water.

En dat schijnt te kloppen met wat ik zie.

Tot een goede maand geleden verdween er per dag zo'n 1 tot 2 liter water uit ons vijvertje door een combinatie van verdamping en de vele dieren die eruit komen drinken. Ik vulde dat dan bij met leidingwater. Door de overvloed aan regen van de laatste weken bleef het water echter op peil, zodat het ook wat verzuurde.
Nu is het weer bijvullen geblazen en de draadalgen lijken minder snel terug te groeien.

Zou het toevoegen van wat kalk in periodes dat het wat langer regent hetzelfde effect kunnen hebben?
dinsdag 29 september 2015 - 23:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon