menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zijwanden gepolyesterde natuurlijke vijver

Klerkie

Klerkie

Beste leden,

ik ben hier nieuw en heb al eens door het forum gebladerd, maar ik kon niet direct mijn ding vinden.

Dit is de toestand:
Ik zou volgend jaar langzaamaan willen starten met de aanleg van onze toekomstige vijver. Ik ga alles zelf doen om het kostenplaatje toch enigszins te beperken want ik wil niet besparen op materialen, noch oppervlakte.

De bedoeling is dat het een natuurlijk-uitziende- amfibieënvijver wordt, dus met golvende lijnen en schuine kanten.
Ik woon zeer landelijk, dus ik acht de kans klein dat ik vissen zal kunnen vermijden, maar zelf ga ik ze er alleszins niet inzetten.

Nu zou ik liever niet met een rubberfolie werken omdat ik vrees dat ik door de écht wel grillige vorm met teveel rimpels en overlappingen ga zitten.
Ik dacht eerder aan de onderbasis in beton (dus bodem, de niveaus en de schuine kanten) en deze nadien in polyester uit te werken.
Ik heb een beetje ervaring met polyester, dus daar zie ik me wel meester over, maar het is het 'uitmetsen/betonneren' waar ik vragen bij heb.

Hoe wordt dit normaal gezien gedaan? Ik had zelf gedacht van alles uit te graven, een grote plastiek folie te leggen, dunne netjes (desnoods chappenetjes) te gebruiken om de opwaartse kanten te versterken en zo niveau per niveau te betonneren en glad te strijken. Nadien mooi polyesteren en klaar is kees.

Hoe zouden jullie dit doen?

Alvast bedankt.

Mvgn,
Tijs De Clercq
vrijdag 8 augustus 2014 - 20:18
jdcoster

Jdcoster

Beton storten op verschillende niveau's, metselen van muurtjes en dat alles dan verschillende keren bestrijken met polyester is niet alleen zeer ingrijpend in de bodemlaag, zeer veel werk, en duur, maar geeft op termijn ook nog geen zekerheid qua dichtheid.
Ik zou toch EPDM-folie nemen. Die rimpels zul je al gauw niet meer zien.
Echt grillige vormen zoals aangehechte beeklopen bvb. kan men er tamelijk eenvoudig aan lassen.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
vrijdag 8 augustus 2014 - 22:37
Klerkie

Klerkie

Dit is inderdaad het resultaat dat ik wens te bekomen, maar ik kan me inbeelden dat een epdm op maat vrij duur is?
Het zou natuurlijk het makkelijkst zijn en inderdaad, met de minste impact op de bodem.
zaterdag 9 augustus 2014 - 06:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon