menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwarmde buitenvijver

Ga naar meest recente reactie

wilma*15

Wilma*15

Hallo

Ik heb enkele uren geleden een topic geopend bij tropische planten maar die zou hier ook niet misstaan hebben.

Het gaat namelijk over een buitenvijver die ik wil gaan maken maar wel voor mijn tropische blauwe waterlelies.
Deze moet dus verwarmd worden.

Mijn binnenvijver is te klein geworden om ze in de zomer daar te laten staan.
Wil ze dus vrij vroeg in het voorjaar naar buiten plaatsen maar dan moet het water wel verwarmd worden.

Mijn binnenvijver heeft ook een verwarmingselement maar die mag ik niet buiten installeren.

Ben dus naar een oplossing aan het zoeken.

Als er iemand hierover iets weet hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten.

maandag 31 maart 2014 - 00:07
wilma*15

Wilma*15

Hallo allemaal

Vandaag dan toch eindelijk eens begonnen aan mijn buitenvijver voor mijn tropische waterlelies.
Eerst heb ik 2 lagen antiworteldoek neer gelegd.
Daarop heb ik de betonblokken rond om neergelegd.
Maar omdat hier dus tropische waterlelies worden gehouden wil ik dus de vijver isoleren zowel aan de onderkant als aan de zijkanten.
Op de bodem heb ik een 1 mm dikke witte isolatiedoek neergelegd.
Aangezien ik dit toch te dun vond voor de zijkanten heb ik hier gekozen voor een 7 cm dikke isolatiemateriaal van piepschuim.
Pas hierop is de vijverfolie gelegd.
Hier enkele foto's van de opbouw.
Aangezien mijn olietank onder ligt kan ik ook hier niet graven en moet ik dus gaan opbouwen.
De vijver heeft nog niet de juiste diepte maar wil dit pas bekijken als de planten erin staan.
Het water kan in ieder geval zo wel sneller opwarmen.
Wel heb ik het water geënt met het water van de binnenvijver zodat er al sneller planten in kunnen.
Helaas mogen hier geen vissen in want die eten als eerste alle bloemknoppen op.
Die vinden ze lekkerder dan het visvoer dat ik ze gaf.
Ben nu nog aan het bedenken hoe ik ook de vijver aan de bovenkant voor als het slecht weer is en koude nachten kan afsluiten.

Groeten

Vijvers & Vissen

woensdag 14 mei 2014 - 16:28
wilma*15
woensdag 14 mei 2014 - 16:29
wilma*15

Wilma*15

Helaas geen waterpas gebruikt maar dat komt zeker nog wel goed.
Op deze foto heel goed te zien.
Was al blij dat ik net klaar wat voordat het weer begon te regenen.

Vijvers & Vissen

woensdag 14 mei 2014 - 16:36
Patrikc

Patrikc

Mooi werk Wilma, ik ben met iets gelijkaardigs bezig.

Hoe diep is je vijver ?

Toch een bouwkundige opmerking: je isoleert de vijver langs de zijkant, maar de onderkant die mij qua oppervlakte groter lijkt dan de totale oppervlakte van de zijkanten, die onderkant isoleer je relatief eigenlijk niet. Je had je temperatuur- en energieverlies serieus kunnen beperken door de bodem ook te isoleren.

Veel vijverplezier !!
woensdag 14 mei 2014 - 16:49
wilma*15

Wilma*15

Patrikc in principe heb je gelijk maar omdat de vijver niet ingegraven is en ook al een dubbele laag anti-worteldoek eronder ligt vond ik de zijkanten belangrijker omdat die dichter bij de koude nacht lucht is dan de bodem.
De isolatiedoek die ik gebruikt heb wordt ook op daken gebruikt.
Er komt ook een verwarmingskabel in om de bodem toch wat warmer te maken bij koud weer.

Mijn vijver is nu nog maar 20 cm maar mijn binnenvijver is 40 cm.
Deze vijver wordt ook 40 cm maar omdat mijn baby's de diepte van 40 cm nog niet aan kunnen wil ik dit pas later gaan verhogen.
Wil toch proberen om ze volgende maand in de buitenvijver te zetten.
Hier een foto van een gedeelte van al mijn tropische waterlelies.
Dit zijn er nog maar 7.
Dan heb je een idee hierover.

Groetjes

Vijvers & Vissen

woensdag 14 mei 2014 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon