menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De eerste kikkerdril

Ga naar meest recente reactie

jack1

Jack1

gisteren zag ik de eerste kikkerdril van de bruine kikker .al in de vijver

Vijvers & Vissen

zondag 2 maart 2014 - 11:14
zuurtje

Zuurtje

Lentegevoel! ook voor de salamanders, die er een deel van zullen opeten, maar er blijft genoeg over
zondag 2 maart 2014 - 13:47
jack1

Jack1

dat de salamders er van opeten .vind ik niet erg this de natuur
in een omgeving die ik gemaakt heb .
er blijven er zeker genoeg over als ik zie hoeveel bruine kikkers in het voor jaar mijn tuinvijver bezoeken
zondag 2 maart 2014 - 16:42
erice

Erice

Nu al... geweldig.... ik heb nog niets gezien......
zondag 2 maart 2014 - 19:01
jack1

Jack1

ze zijn vroeg ja .het zal wel met het weer hebben te maken .
maar in de vijver buiten heb ik ook nog geen kikkerdril gezien
zondag 2 maart 2014 - 19:07
erice

Erice

Mijn vijver is waarschijnlijk te groot om zo vroeg al kikkerdril te hebben.
Het water is dan gewoon lang te koud. Afgelopen week lag er nog zo'n filmpje van nachtvorst op.....
Maar het geeft je wel een echt gevoel van naderende lente aan he en als het dan ook nog zo'n heerlijke zonnige dag is zoals vandaag.... de zon was al lekker warm....( ik heb een heerlijk uurtje in het zonnetje gezeten)
zondag 2 maart 2014 - 19:10
jack1

Jack1

van morgenvroeg lagen er weer 2 bollen kikkerdril .
de kikkerdril ligt in het ondiepe gedeelte ( moeras stukje .waarschijnlijk warm het daar wat eerder op
maandag 3 maart 2014 - 19:58
erice

Erice

Dat zou heel goed kunnen... Leuk hoor
maandag 3 maart 2014 - 20:13
Boerke

Boerke

Wel leuk,maar toch vroeg.
Vandaag ook hier de eerste kikker " op pad " gezien.
woensdag 5 maart 2014 - 12:52
jack1

Jack1

ja vroeg is het wel
vanmorgen lagen er weer wat bollen kikkerdril
iedere avond hoor ik ze zachtjes kwaken ..nu maar afwachten waarneer z euit komen
woensdag 5 maart 2014 - 14:52
erice

Erice

Ik heb ook al lopen zoeken maar niets en toch zijn ze er elk jaar in grote getale... en dan opeens, als het een natte avond is zijn ze allemaal in een keer verdwenen... Dat vind ik zo frappant.....
woensdag 5 maart 2014 - 16:34
jack1

Jack1

de overige tuin heb ik ook zo aangepast dat ze er kunnen schuilen maar inderdaad als het regent trekken ze uit de vijver .raar maar waar .

2 jaartjes terug hadden we de groenen kikker zitten ....je moest die eens horen kwaken met warm weer savonds pffffheb er yoen in totaal 40 uitgevangen en buiten weer in natuurparken uitgezet ......nu alleen nog de bruine kikker en de gewone pad
woensdag 5 maart 2014 - 17:29
erice

Erice

Ik vind het een heerlijk geluid... die groene kikker... Nou is het heel vreemd dat ik altijd oneindig veel bruine kikkers heb, maar ja die zijn zo weer weg maar groene... daar heb ik er nooit meer dan vier van.....
Zouden de reigers die groene liever eten of zo
woensdag 5 maart 2014 - 17:45
jack1

Jack1

hier begon het ook op 1 dag 34 groene kikker maar na wat jaartjes hahahha
nee de overlast was me te groot ik werd er zelf snachts wakker van zo veel geluid maakte ze zelf mensen 4 huizen verder kwamen me vragen of ik er wat aan kon doen
ja toen heb ik z emaar allemaal uitgevangen


mischiens heb je 4 mannetjes zitten je moet eens opletten of je kunt zien hoeveel er kwaken diegene wat kwaken zijn de mannetjes
woensdag 5 maart 2014 - 17:54
erice

Erice

Nou aan wat ze aan het doen zijn zitten er ook altijd vrouwtjes bij
Ik heb er eigenlijk nooit op gelet welke er kwaken... zal het in gedachten houden.....
woensdag 5 maart 2014 - 17:56
Bombycilla

Bombycilla

Als je vier groene kikkers hebt en ze kwaken niet ,dan paaien ze ook niet.
Groene kikkers paaien veel later dan de bruine,van mei tot ver in juni.
Groene kikkers zijn ook meer afhankelijk van water buiten de paartijd,vandaar dat bruine kikkers vaak veel massaler in een vijver paaien,buiten de paartijd leven ze vaak ver van het water,vergelijkbaar met padden.
Pas wel op het het uitzetten van groene kikkers,vaak gaat het om de Poelkikker en deze zijn beschermd en is het dus verboden ze te verplaatsen,ook vanuit je eigen tuin
woensdag 5 maart 2014 - 18:44
jack1

Jack1

inderdaad na de paartijd blijven d ebruine nog even in het water en trekken dan weer de tuin in .zo nu en dan komen ze wel weer in het water .de groenen kikker is water vast .....beschermt of niet ik heb ze toen toch uit de vijver gehaald en in een natuurpark weer uitgezet .. de rust is sindsdien terug gekeert .
donderdag 6 maart 2014 - 10:27
erice

Erice

Er wordt gelukkig wel gekwaakt hier maar door hoeveel kikkers... tja... dat weet ik niet... Als de tijd weer daar is, zal ik extra alert gaan zijn....
donderdag 6 maart 2014 - 17:37
Boerke

Boerke

Ook hier hebben ze voorbije nacht hun werk gedaan. De eerste klomp lag er deze morgen.

Vijvers & Vissen

zondag 9 maart 2014 - 20:18
erice

Erice

Mooi...

Ik dacht vanmorgen ook, heel even, dat ik in de prijzen was gevallen....

Ik loop vanmorgen rond de vijver en speuren.... en ja ...opeens.....hoera.. in het ondiepe gedeelte.....een klompje van ongeveer 20X10 cm..... Ik dichterbij.... het lag nogal in het midden en dat was al raar.... en toen ik nog beter keer... zag ik... de kleur was vreemd, erg wittig....

Nog beter kijken, dan met een stokje gepord... en toen was het een stukje bubbleplastiek... haha... was vreselijk vies... Nog nooit zoiets in de tuin/vijver gezien.... Grote tegenvaller dus.....
zondag 9 maart 2014 - 21:07
jack1

Jack1

de kikkerdril is al goed aan het ontwikelen .nog een weekje denk ik en dan .jonge kikkervisjes

Vijvers & Vissen

dinsdag 11 maart 2014 - 09:36
erice

Erice

Mooi..... ZO hoort de kleur te zijn......
dinsdag 11 maart 2014 - 09:41
hillie

Hillie

wij hebben zeker al 10 jaar een vijver,en iet wat ik nog nooit gehad heb is kikkerdril en jonge vissen.
hoe kan dit toch, 2 grote waterlelies in de vijver en nog andere planten,en helemaal niets
dinsdag 11 maart 2014 - 16:35
jack1

Jack1

ja hoe dat kan .mischiens de liging of omgeving van je vijver

welke vissen heb je in je vijver hillie

toen ik hier mijn vijver aanlegde ongeveer 10 jaar terug had ik binnen een paar maand kikkers tot overme oren .hahah

maar als je kikkerdril uit zet in je vijver komen de nakomelingen .terug na jou vijver

Maar of kikkerdril tegen wordig nog geschept mag worden van uit buiten vijver weet ik niet .
dinsdag 11 maart 2014 - 17:09
erice

Erice

Water is schoon genoeg?
Hier komen ze ook altijd vanzelf...
bruine en groene kikkers...reigers, muggetjes,hardlopertjes, steeds meer visjes die voor een deel opgegeten mogen worden,waterjuffers, libellen...en afentoe ook eenden en waterkippies.....
dinsdag 11 maart 2014 - 17:31
hillie

Hillie

water is heel erg helder altijd, reigers libellen muggen alles is er ,behalve kikkertjes en jonge visjes
dinsdag 11 maart 2014 - 17:51
erice

Erice

Misschien dan toch maar zelf even regelen
dinsdag 11 maart 2014 - 18:52
hillie

Hillie

ja, de natuur een handje helpen
dinsdag 11 maart 2014 - 20:42
Polplastron

Polplastron

Dat zou ik niet doen!

1) Het is wettelijk verboden inheemse amfibieën, hun jongen of hun eieren te verplaatsen, te kopen of te verkopen.

2) Je zou zomaar een bepaalde groep dieren in het leefgebied van een andere introduceren met alle gevolgen van dien; denk aan ziektes (maar dat zal nogal meevallen denk ik) maar ook aan bepaalde soorten die door andere verdrongen worden ook al zijn ze inheems! 't Is maar een overpeinzing.

In elk geval: als je vijvertje in orde is en er zijn amfibieën in de buurt, dan komen ze vanzelf!

Groeten,

Pol
dinsdag 11 maart 2014 - 20:47
hillie

Hillie

ja natuurlijk, je hebt helmaal gelijk pol
inderdaad niet handig om zo maar te doen,dus dan toch maar geduldig afwachten
dinsdag 11 maart 2014 - 20:53
erice

Erice

Als er na 10 jaar nog geen vis of kikker in je vijver is gekomen...... tja.....
dinsdag 11 maart 2014 - 21:36
jack1

Jack1

volgens mij mag je wel kikkerdril van de bruine kikker nemen .
onderstaande link

http://www.geaflecht.nl/van_dril_tot_kikker_in_de_huiskamer
woensdag 12 maart 2014 - 09:14
Bombycilla

Bombycilla

Dit bericht is niet geheel juist.

Alleen dril van bruine en groene kikker mag worden meegenomen,maar alleen voor educatieve doeleinden.
Wanneer dit kikkertjes geworden zijn moeten deze op de zelfde plaats als waar het dril vandaan kwam weer worden uitgezet.
Het houden van volwassen kikkers is verboden
woensdag 12 maart 2014 - 13:55
Boerke

Boerke

Een zevental klompen (bruine kikker) in de moerasvijver en aan de andere kant bij de vissen zijn de padden in de "weer".

Vijvers & Vissen

donderdag 13 maart 2014 - 18:49
jack1

Jack1

hier staat de kikkerdril bijna op uitkomen .. .
de padden zitten nu 2 daagjes in de vijver . paddendril heb ik nog niet kunnen waarnemen

@Boerke leuk dat je al paddendril heb .
vrijdag 14 maart 2014 - 08:19
erice

Erice

Ik zie nog helemaal niets.... kan me niet voorstellen dat er dit jaar echt niets gaat komen.. ik hou het voorlopig nog maar erbij dat het nog te KOUD is, afgelopen nacht toch behoorlijk gevroren.....
vrijdag 14 maart 2014 - 09:16
jack1

Jack1

@erice
als je zo graag kikkerdril in je vijver wil zou ik er buiten ergens gaan zoeken de dril van de bruine kikker die moet nu wel te vinden zijn en als je kinderen heb gebruik je het als voorlichting en kun je ze laten zien hoe d eontwikeling in zijn werk gaat bij kikker dril .nadien kun je ze buiten weer uitzetten .mits je natuurlijk al die kikker visjes weer uit je vijver weet te vangen ......

dat ej welicht geen jonge visjes in ej vijver heb
welke vissne heb je allemaal in je vijver ( alleen maar goudvissen of ook andere

vrijdag 14 maart 2014 - 09:29
erice

Erice

Hoera... ze zijn er....
Vanmiddag laat was ik ongeveer 50 meter van de vijver verwijderd hortensia's aan het snoeien toen ik ze opeens hoorde.....en ja... op dezelfde plaats als altijd zwommen ze rond... een kabaal.... als een stel varkentjes..... sommigen lagen languit in het water, helemaal uitgestrekt, anderen zwommen en zaten dicht bij elkaar... Een heleboel samen......Gelukkig......


Er zitten goudwindes in de vijver, van 2 cm tot 20 cm... honderden..... ze houden zichzelf in stand......
vrijdag 14 maart 2014 - 21:18
jack1

Jack1

zo ze zijn er dan eindelijk nu graag foto,s als er kikkerdril is .
maandag 17 maart 2014 - 09:24
erice
maandag 17 maart 2014 - 10:34
jack1

Jack1

gisteren zijn de padden de tuinvijver komen bezoeken ( zie mijn ander topick
maandag 17 maart 2014 - 11:42
Boerke

Boerke

Ik heb eens geprobeerd om alles op één foto te krijgen . Als dit allemaal kikkers zouden worden? Een geluk dat de natuur ook nog zijn ding doet.

Vijvers & Vissen

maandag 17 maart 2014 - 11:48
erice

Erice

Ja stel je voor... Ik heb altijd duizendn kleine kikkervisjes, afgelopen jaar lag een zijkant over een lengte van 8 a 10 meter helemaal zwart met kikkervisjes... maar ze worden heel veel opgegeten....gelukkig.... anders een kikkerplaag.... nee, het cirkeltje gaat mooi rond.....
maandag 17 maart 2014 - 12:06
erice

Erice

Grote plakken kikkerdril .. op dezelfde plaats als altijd.....
woensdag 19 maart 2014 - 17:32
Boerke

Boerke

Kikkervisjes(dikkopjes) , verlaten massaal de kikkerdril.

Vijvers & Vissen

zondag 30 maart 2014 - 13:04
erice

Erice

Hier is het nog niet zo ver..... de kikkerdril ligt nog mooi op zijn plaats....
zondag 30 maart 2014 - 22:43
jack1

Jack1

mooi om te zien
hier zwemmen d ekikker visjes nu vrij rond in de vijver .veel in het moerasgedeelte
de padden dril weet ik nog niet of die uitgekomen is daar alles nu vol is met hoornblad gegroeid
maandag 31 maart 2014 - 07:51
caroline1

Caroline1

super om te lezen

enkel
gek
ik heb nooit kikkerdril
ik zie het in ieder geval niet

vorige week nog al mijn vijverplanten uitgehaald om de wortels in te korten maar niets van kikkerdril

en toch zag ik paar prachtige groene kikkers
die net zoals vorig terug present zijn
alsook bruine kikkers en hopen padden

mijn een hoop kleine visjes



er zit leven in mijn vijvertje
maar zag nooit kikkerdril
en toch altijd kikkers !!

maar hoor nog geen gekwaak

zondag 6 april 2014 - 22:37
jack1

Jack1

hier is nu ook de paddendril uitgekomen .....

bij het controleren of er ook jonge watersalamenders waren
die het afgelopen jaar waren geboren .ja heb er gevonden bij de rand van d evijver goed verstopt onder de maaskeien

Vijvers & Vissen

maandag 7 april 2014 - 16:37
erice

Erice

G e w e l d I g....
Dat zie ik graag.....
maandag 7 april 2014 - 17:37
jack1

Jack1

ja ik zie zo iets ook graag zo weet ik dat er toch jonge overleven van d ewatersalamanders in totaal had ik er 4 gevonden .maar hoeveel het er uiteindelijk zijn ?? maar ze zitten er wel ahhah

maandag 7 april 2014 - 17:50
erice

Erice

Heel mooi, hopelijk zijn het er meer.....
maandag 7 april 2014 - 18:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon