menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geef gratis vissen weg

Ga naar meest recente reactie

Catgarden

Catgarden

We gaan binnenkort onze vijver renoveren en in de nieuwe vijver gaan we geen vissen meer steken.
We zoeken dus een nieuwe thuis voor onze vissen.

Bij de laatste telling zater er een stuk of 30 vissen in de vijver, sorry maar ik ken niet veel van vissen-soorten en die visjes zaten al in de vijver als we dit huis kochten.
De meeste zijn rode goudvissen en er zitten ook rood met witte goudvisjes bij. De grootte varieert van 3 tot 8 cm.
Er zitten ook enkele zwarte vissen met zilver glans in en die zijn zo'n 10 cm lang. Ik heb er geen flauw idee van welke vissen dit zijn.

Ik woon in Aartrijke, dat is zo'n 15 km van Brugge.
Als je visjes wil komen halen, mail me maar.

zondag 1 april 2007 - 11:41
corrielat

Corrielat


zouden ze smaken????




1APRIL
zondag 1 april 2007 - 13:32
Catgarden

Catgarden

Je kunt altijd eens proberen
maandag 2 april 2007 - 13:57
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Als tuinliefhebber hou ik ook niet zo van vissen in de vijver. Al gauw ontaardt zo'n vijver door reigerfobie tot een wangedrocht met allerlei obstakels, netten, draden en nepreigers.
Toch zou ik een vijver totaal zonder vissen, afraden. Er is veel kans dat het een muggenkwekerijtje wordt, hoor.
Daarom heb ik zo'n tussenoplossingetje. In mijn vijver zijn er na veelvuldig reigerbezoek met goudwindenfestijn nog slechts een paar donkerkleurige vissen overgebleven. Zijn zij nu slimmer, schuwer, of kweken zij sneller dan hun goudkleurige familieleden, ik weet het niet, maar zij schijnen reeds jaren alle reigerstrooptochten te overleven. Straffer nog, Ik kijk er nooit naar om, verwen ze niet met allerlei duur korrelvormig visvoer waarbij mensen wakker liggen van de vraag 'vanaf welke maand zij al mogen voeren en tot hoe lang' Zij moeten het zelf uitzoeken wanneer zij mogen eten, missen het noodzakelijk borrelsteentje, hun water wordt niet gefilterd met behulp van Ubbink( of zo iets) technologie ... En het verging hen nog nooit zo goed.
In een ander vijvertje goot ik eens wat elritjes uit. Ook die gaan dapper op muggenlarvenjacht. Hun natuurlijk voedselaanbod houdt ook hier hun aantal binnen de perken. Nog een voordeel van elritsen is dat een reiger die een beetje zichzelf respecteert, zijn neus ophaalt voor dergelijk klein grut.
Tot daar mijn visie op de zin en het nut van vijvervissen.
Ik wil maar zeggen Catgarden, als jouw nieuwe vijver klaar is kun je altijd bij mij terecht voor eltitsjes moest ik jou met bovenstaande argumenten overtuigd hebben.

maandag 2 april 2007 - 22:34
Catgarden

Catgarden

Ik heb voor het moment ook helemaal geen obstakels staan tegen de reigers en toch verdwijnen er nooit vissen in mijn vijver. Waarschijnlijk omdat ik 3 katten heb en er veel beplanting rond staat want ik zie hier wel regelmatig een reiger overvliegen en op de nok van het dak zitten.

En als die donkerkleurige vissen van jou nog rapper kweken dan zou dat hier een ramp zijn want in 3 jaar tijd is het aantal vissen hier van nog geen 10 naar 30 gegaan. Ik geef ze nochtans ook nooit geen eten, we hebben ook geen borrelsteen maar wel een filterke omdat het water met onze vijver vanzelf geen natuurlijk evenwicht kan vinden doordat de vijver maar 30 cm diep is. Ik weet het, dat is veel te ondiep maar daar hebben wij niet voor gekozen. De vijver lag er al toen we het huis kochten 6 jaar geleden.
Daarom dat we de vijver nu gaan renoveren om hem dieper te maken en ook omdat de planten teveel woekeren doordat ze niet in mandjes staan.

Met muggelarven zit ik niet zo in want er zijn genoeg kikkers, padden en salamandertjes in de vijver die die larven zullen opeten.
Dus nee, ik wil geen vissen bij... ik wil ze juist kwijt want zolang de vissen niet weg zijn kunnen we de vijver niet afbreken, uitgraven en een nieuwe aanleggen.
maandag 2 april 2007 - 22:58
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik kan je niet helpen. Bij mij is er een natuurlijk evenwicht in de vijver en dat wil ik zo houden.
Mijn betoog was ook niet op iemand specifiek gericht maar eerder om nog eens wat discussie uit te lokken. Ik vind het een beetje braaf forum ...
Iets anders:
Zestien jaar geleden heb ik eens voor iemand een grondkering gemaakt met treinbilzen. Ik stak ze vertikaal om de 2 meter, 70 cm diep in de grond en legde er dan weer andere horizontaal achter. Dat hield goed de aarde tegen en staat nu nog steeds stevig. Ze hoeven ook niet allemaal in een rij te staan. Ik maakte er inhammetjes mee zodat er planten voor konden staan. Je kunt kleine en grote tussenafstanden maken om de 'eindjes op te werken en verder of minder ver inspringen of ze tot een trap verwerken.
Misschien is dat een oplossing voor jou keermuurprobleem.
Het is ook geen zeer goedkope oplossing natuurlijk maar het gaat hier ook niet over zo'n heel klein projectje hé?
maandag 2 april 2007 - 23:28
Catgarden

Catgarden

Je hebt gelijk jdcoster, het is niet een klein projectje want die keermuren houden onze tuin samen vermits wij op een heuvel wonen.
't Gaat dus niet zomaar over een verhoogde border zoals sommigen schijnen te denken als ik mijn vraag stelde over die keermuren.
Maar ik heb misschien al een degelijke, duurzame oplossing voor die keermuren die ons geen fortuin gaat kosten. Een vriend van ons die in de bouw werkt stelde voor om bekistingen te maken, 40 cm in de grond en 15 cm breed, met wapening in en dan volgieten met beton.

De optie van treinbilzen zijn we nu ook aan het bekijken, maar dan gebruikte engelse bielzen want die zijn iets kleiner. Via via zouden we er kunnen aan geraken.

Maar ik denk dat ik de optie van betonnen muren het meest zie zitten want dan kan ik ze eventueel in een mooi kleurtje schilderen of met een gekleurde kalk of zo bezetten. Dan kan ik ook om de paar jaar een andere look voor mijn tuin creeeren door die muurtjes een andere kleur te geven.
De betonnen muren zullen denk ik ook iets goedkoper zijn dan bielzen en vermits ik met redelijk hoge medische kosten zit moeten we ons budget in de gaten houden.
We veranderen die muren tenslotte niet om de tuin estetisch mooier te maken maar omdat het noodzakelijk is zodat de borders niet beginnen 'weglopen'.

maandag 2 april 2007 - 23:48
cedric013

Cedric013

hallo

als je nog vissen hebt en ze nog gratis wegdoet zal ik er wel achterkomen
waar woon je?
woensdag 4 maart 2009 - 18:14
printemps

Printemps

@ cedric 013

om te weten vanwar ze zijn moet je enkel op de naam klikken boven de avatar

mvg
an

en hartelijk welkom hier
donderdag 5 maart 2009 - 16:50
elinematthys

Elinematthys

Waar woont u ergens in Aartijke ik ben erg geinterseerd. Men vriend is van Aartrijke ik kan er gerust omkomen

MVG
vrijdag 22 april 2011 - 12:49
Boerke

Boerke

Zouden het geen april-vissen zijn die hij weggeeft want deze topic is gestart op 1 april.
woensdag 27 april 2011 - 19:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon