menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verliefd... op moerasspirea

leerling

Leerling

Op vakantie vorige jaar heb ik kennis gemaakt met moerasspirea (Filipendula ulmaria) en het plantje heeft mijn hart gestolen.

Voor wie het niet kent: het is roomkleurig en lijkt op astilbe (maar is er geen familie van), bloeit zowat de hele zomer, ruikt lekker naar amandelen en werd/wordt medicinaal gebruikt (het is vochtafdrijvend en bevat asperine-achtige verbindingen (asperine is afgeleid zijn van spirea)).

'k Zou het graag in de tuin, maar een droge, arme zandgrond staat niet meteen hoog op het verlanglijstje van moerasspirea.

Ik speel al een tijdje met het idee om een moerasplasje aan te leggen. Niks groots (ik hoor de kikkers en padden in de poelen een eind verder en heb die toch liever niet onder mijn slaapkamerraam), meer een plasje waar vogels kunnen komen drinken of een bad nemen en waar ik dus mogelijk ook wat moerasspirea kan groeien.

Heeft iemand suggesties hoe je zo'n moerasplasje best aanlegd?

'k Verwachtte moerasspirea constant terug te vinden op websites die vijverplanten aanbieden, maar dat is niet het geval. Is dit een probleemplant? Of is het eerder eentje die ongekend en daardoor onbemind is?


zaterdag 3 augustus 2013 - 02:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon