menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woekeren grote lisdodde sigarenriet

Ga naar meest recente reactie

zottemus

Zottemus

Ik had een natuurlijke vijver maar deze is volledig dichtgegroeid met grote rietsigaar planten. Vorig jaar had ik dit ook en heb dan de klus geklaard om deze uit te plukken,zeker 400 stuks heb ik uitgetrokken toen. Nu heb ik er ineens terg 800 staan en weet echt niet hoe ik er vanaf moet komen. Vissen zijn er niet maar de honden gaan er altijd drinken dus vind ik het gevaarlijk om met gif te werken.
Is er iemand die me kan helpen om raad te geven, welk product doet deze planten doodgaan?
donderdag 6 juni 2013 - 13:53
Bombycilla

Bombycilla

een product waar planten van dood gaan noemt men gif
donderdag 6 juni 2013 - 15:21
jdcoster

Jdcoster

Een graafkraan is daar goed voor. Meteen alle wortels van de lisdodde laten afgraven en een deel laten uitgraven op minstens
donderdag 6 juni 2013 - 15:27
sophora

Sophora

Als je toch gif wilt spuiten. Riet is zeer gevoelig voor glyfosaat. Liefs voor de langste dag behandelen. Als je niet in het water spuit maar op de planten denk ik niet dat er groot gevaar is voor je hond.
Denk niet dat ik voorstander ben van spuiten maar niet iedereen kan zich veroorloven een kraan doen te komen. Het prijskaartje kan nogal oplopen.
sophora
donderdag 6 juni 2013 - 22:32
Tuinman65

Tuinman65

Ach Sophora, wanneer de nood het hoogst is spuiten die goozers ook hoor.
Zeker weten.
Leo
donderdag 6 juni 2013 - 23:18
Bombycilla
vrijdag 7 juni 2013 - 08:02
Polplastron

Polplastron

Geen idee hoe je dat figuurtje erop krijgt Bombycilla, maar van mij krijgt hij dezelfde reactie!
vrijdag 7 juni 2013 - 08:43
zottemus

Zottemus

Ja ik ben ook helemaal geen voorstander van spuiten. Ik vind deze plant trouwens heel mooi,had er zelfs grote bloembakken meet gevuld en op het terras gezet.
Maar ik heb toch liever een vijver dan een veld vol met deze planten hoor(zie foto )
Ik ga Panic proberen van Edialux en zien wat er gebeurt.

Vijvers & Vissen

vrijdag 7 juni 2013 - 08:55
jdcoster

Jdcoster

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=46727&hl=glyfosaat

TUINMAN weet dus goed waarom we daar tegenstanders van zijn
Ook van al de mensen die denken "achter ons trekken ze de ladder op" zullen de kinderen en kleinkinderen het water dat wij bevuilen, weer moeten opdrinken omdat gezond drinkbaar water in de toekomst een schaars goed wordt op deze wereld.

Het is niet voor niets dat er wereldwijd protesten opgaan tegen de handelswijze van de producent van dat goedje.

Het lijkt mij daar ook een zeer natuurlijke vijver. Alles wat daarin leeft zal er onder lijden. Op de bijsluiter zal een waarschuwing staan daarvoor.




vrijdag 7 juni 2013 - 10:18
sophora

Sophora

Preken is gratis.
Geef een aanvaardbare oplossing voor dit probleem.
Ken je de financi
vrijdag 7 juni 2013 - 11:49
Bombycilla

Bombycilla

Extremisten en die zijn hier, moeten niet denken dat ze de wereld kunnen verbeteren.


En toch blijf ik het proberen
vrijdag 7 juni 2013 - 12:07
jdcoster

Jdcoster

Zozo, extremisten h
vrijdag 7 juni 2013 - 15:32
sophora

Sophora

In de plaats van te zagen geeft die mens een praktische oplossing voor zijn probleem.
sophora
vrijdag 7 juni 2013 - 18:43
Bombycilla

Bombycilla

eenmaal doodgespoten zal je de vijver ook nog van de dode resten moeten ontdoen of je houd een stinkende poel over waar volgend jaar weer lisdodde in groeit,wacht vervolgens een jaar omdat je geen zin hebt om er iets aan te doen en open dan weer dit topic,gif lost in dit geval niets op.
zaterdag 8 juni 2013 - 10:34
zottemus

Zottemus

grond is een moeras, als je er gaat instaan worden je benen er volledig ingezogen. En telkens je je ene been er probeert uit te trekken graaf je je eigen dieper en dieper. Ik heb me er vorig jaar dank zijn mijn kruiwagen terug kunnen uittrekken, als ik die nie had bij me staan had ik er tot aan mijn nek ingezeten. Het is dus niet zo evident om er te gaan instaan om alles er te gaan uittrekken zoals ik vorig jaar gedaan heb. En aangezien ik toen niet alles wortels meehad heb ik er nu dubbel zo veel.
zaterdag 8 juni 2013 - 21:09
jdcoster

Jdcoster

En???
Is alles daar al dood nu? stinkt het al een beetje?
(Beetje olie op het vuur gieten ...)
woensdag 19 juni 2013 - 19:16
zottemus

Zottemus

nee ik heb nog niets ondernomen! alles staat nog sierlijk recht.
Heb wel gelezen dat graskarpers graag lisdodde eten,misschien is dat een betere naturlijke oplossing?

En anders toch maar uitsleuren

heb je misschien zin om wat mee te komen ploeteren? schijnt dat modderbaden
heel weldadig zijn
woensdag 19 juni 2013 - 21:42
jdcoster

Jdcoster

Moest je niet zo ver wonen, ik zou er nog voor te vinden zijn ook.

Dat van die graskarpers, daar geloof ik niet in, al heb ik DAAR geen ervaring mee. Kun je echt niemand daar in de omgeving opscharrelen om die vijver eens wat uit te diepen? Dat zou de meest duurzame oplossing zijn. Al de andere zijn gemakkelijkheids- en korte termijnoplossingen.

Als je het toch handmatig wil verwijderen, zou ik iets maken om op te staan dat uw gewicht verdeelt.
Een paar houten paletten aan mekaar bijvoorbeeld.
woensdag 19 juni 2013 - 23:33
Tuinman65

Tuinman65

Koop toch gewoon eens liesbotten (laarzen) of hoe noemen ze dat?
Daar kan je toch wel in diep water mee gaan en die kosten echt niet zoveel.
Leo
vrijdag 21 juni 2013 - 23:30
zottemus

Zottemus

Leo,

heb je ooit al eens vastgezogen geweest in een natte klei ? Ik zat tot aan mijn dijen vast en die poel en geraakte er niet meer uit,mijn laarzen zitten er nog steeds in. Water staat er nu niet in,toen ook niet (grondwater staat laag), maar
als ik eraan terugdenk hoe ik erin vastgezogen was heb ik niet meteen zin om er terug in te gaan.
zaterdag 22 juni 2013 - 09:33
Tuinman65

Tuinman65

Een heel raar verhaal hoor Zottemus.
Je spreekt over graskarpers terwijl er nu al geen water meer in staat en de honden gaan er van drinken.
Ik woon vlakbij en ken Schilde dus heel goed. Het zou me verwonderen moest je daar zo'n dikke KLEImodderlaag hebben.
Hoe heeft die kruiwagen je geholpen?
Als dit een oude vijver is dan kan daar natuurlijk mede door de jaarlijks afstervende lisdodde wel een modderlaag in zitten.
Wanneer het niet kan met lange laarzen dan kan je altijd nog iets proberen met een ladder. Zo breed lijkt me die vijver niet op de foto te zien.

En nee, ik ben nooit vastgezogen geweest in natte klei. Nochtans heb ik genoeg in natuurvijvers gewerkt.
Je moet dan je voorzorgen nemen en peilen hoe dik de laag is en blijven peilen omdat er, zeker in een onbekende vijver, altijd gevaar dreigt.
En er dan vooral voor zorgen dat je niet alleen bent!


Leo
zaterdag 22 juni 2013 - 22:48
zottemus

Zottemus

nee zo groot is deze vijver niet, ik schat een meter of 5 op 15 m.
In de zomer staat die soms bijna droog,dan heb je enkel een tiental cm water en een stinkende modder . Nu ben (door andere werkzaamheden grondwater aan het wegpompen in de tuin dus hij staat heel laag.
Zoals ik zei, toen ik de liesdodde aan het uittrekken was werd ik steeds dieper en dieper meegetrokken en kreeg ik mijn benen er niet meer uit. De kruiwagen stond een meter verder en ik heb me daaraan kunnen optrekken maar aangezien ik zo vastplakte heb ik mezelf eruit gesleurd zonder laarzen want die zaten muurvast. Ik weet nog niet wat ik ga doen want het zijn er echt honderden.
zaterdag 22 juni 2013 - 23:23
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk eerder dat jij die kruiwagen in de vijver hebt getrokken dan andersom.
Je nick "zottemus" misstaat hier misschien niet.
Jij bent gewoon met ons voeten aan het spelen denk ik.
Leo
zaterdag 22 juni 2013 - 23:43
zottemus

Zottemus

Ik ga hier niet verder op in Leo, de vijver stond toen 'droog', de kruiwagen stond naast mij om de uitgetrokken liesdodde in te doen en dit was mijn enige houvast. Wat is hier zo vreemd aan?
zondag 23 juni 2013 - 09:43
Tuinman65

Tuinman65

Als je het heel mooi vraagt via een priv
maandag 24 juni 2013 - 00:02
zottemus

Zottemus

Heb ze met mijn haagschaar tot op steeltjes van 20-30 cm afgekort, zodat ik ze nu kan uitsteken met een scherpe schup. Het is een beulenjob!
Had gevraagd aan iemand voor graafmachientje maar dan zou de bodem eerst moet gedraineerd worden. Het water staat nu net tot onder de knie dus valt mee maar die klompen eruit sleuren is not fun !

Vijvers & Vissen

zaterdag 13 juli 2013 - 09:51
RdB

RdB

Sterkte!

Ruud
zaterdag 13 juli 2013 - 13:28
zottemus
zondag 14 juli 2013 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon