menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moerasplanten

Ga naar meest recente reactie

promileke

Promileke

hallo

ik heb onlangs een vijver aangelegd als ik het water tot aan de bovenste boord vul zoals het moet denk ik word mij water donker door de vijveraarde die ik heb gebruikt voor men moeras planten gaat dit verdwijnen of ga ik daar altijd wat last van hebben
vrijdag 3 mei 2013 - 20:55
promileke

Promileke

fotos lukken niet om er op te zetten
vrijdag 3 mei 2013 - 20:57
molleke32

Molleke32

als je pas water hebt ingedaan is dat normaal, dan is je water troebel van de aarde.. dat zakt na een tijdje terug naar de bodem
zaterdag 4 mei 2013 - 10:20
jack1

Jack1

waarom heb je .je moerasplanten in aarde gezet ??

ik plant moerasplanten altijd met de blote wortels in mijn vijver .ze hallen dan gelijk hun voedsel uit het water ..
zie voorbeeld deze vijver is pas aangelegt plus-nu ongeveer 4 weekejs oud .
alle moerasplanten staan gewoon met hun blote wortels in de vijver .gewoon in vijvermantjes .
[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/001-12_zps32c2ca68.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 mei 2013 - 12:03
bisschop

Bisschop

hallo
graag had ik wat meer uitleg hoe je de vijver aangelegd hebt.

mvg
maandag 17 juni 2013 - 23:14
WDH

WDH

Groot gelijk, ziet er geweldig uit die vijver.

Die planten in mandjes staan die dan in substraat? of in niets?

groeten

Wouter
dinsdag 18 juni 2013 - 12:51
jack1

Jack1

@wouter
bedankt voor het compliment
nee ik gebruik dit allemaal niet

ik heb al een aantal jaren een vijver steeds met een verhuizing heb ik daar een nieuwe vijver gemaakt nu na bijna 10 jaar was mijn vorige vijver lek en heb nu dus deze aangelegt

de moerasplanten staan dus niet in het substraat wel in vijvermandjes .
Maar gewoon in de kiezel met hun blote wortels , op de bodem van de vijver heb ik ook gewoon keizel .en geen substraat ..

ik gebruik ook geen ander water uit een bestaande vijver
ook gebruik ik geen bacterie

als ik een nieuwe vijver aan leg
doe ik gewoon kraan water er in .Maar ik laat ook al gelijk de pomp lopen zo gaat de gloor uit het kraan water .als ik alles afgewerkt heb .doe ik er zo veel mogelijk zuurstofplanten in ( zelf heb ik hoornblad er in groeit snel en goed

ol meet ook nooit de ph kh of gh
ik let op mijn moerasplanten .en zuurstof planten
als alg bestrijding heb ik de moerasslak deze slak eet alleen algen en dood planten materiaal


er zullen nu sommige forum leden .nu welicht zo iets heben .ja ja ...
maar ik doe dit dus al meerdere jaartjes zo een vijver opbouwen

tussen de keizel .worden ook wel baterie gemaakt .ook al zeggen andere welicht van niet
dinsdag 18 juni 2013 - 15:00
Bombycilla

Bombycilla

nou ik niet hoor
prima werkwijze
dinsdag 18 juni 2013 - 19:08
jack1

Jack1

dank je

persoonlijk vind ik ook
dat er gelijk na te veel middelen word gegrepen
vroeger als je groen water had .lieten we gewoon een deel water weg lopen en vulde dit met schoon leidings water weer aan ....en deden gewoon meer zuurstof planten en meorasplanten er bij

maar oke ieder doet het op zijn manier
woensdag 19 juni 2013 - 08:32
jdcoster

Jdcoster

In mijn twee vijvertjes loopt er ook regenwater van een dak.
Telkens na iedere regenbui staat het water weer mooi op peil. Vandaag en morgen zijn het weer bijvuldagen
woensdag 19 juni 2013 - 11:13
jack1

Jack1

je moet wel opletten als er te veel regenwater in ej vijver loopt via je dak

Regenwater is extreem zacht .ik weet niet hoe groot en diep je vijver is
woensdag 19 juni 2013 - 11:30
Bombycilla

Bombycilla

Hier ook regenwater afvoer op de vijver,nooit iets vernomen van te zacht
woensdag 19 juni 2013 - 12:07
jdcoster

Jdcoster

Mijn tuin is ook een siertuin. Ik ga niet beweren dat ik nooit leidingwater gebruik in de tuin. Als het lange tijd zeer droog is en alle regenwatervoorraad is opgebruikt dan gebeurt dat wel eens. Ook in de vijver dus maar dat gebeurt zelden.
Ons leidingwater, dat van ver aangevoerd wordt, gefilterd en gechloreerdwordt, is m.i. te kostbaar, wat nog iets anders is dan duur, om het daarvoor te gebruiken.

Dat ons regenwater voor dit doel te zacht zou zijn betwijfel ik, anders zou het algemeen vijverleven hier niet zo florissant zijn. Al het water in onze beken, rivieren en meren is uiteindelijk ook regenwater ... .

Ik heb de gevolgen van zure regen in de bossen in Zuid-Oost-Duitsland als gevolg van de bruinkoolverwerking en andere vervuilende industrie vaak gezien. uitgestrekte gebieden met alleen maar dode dennenstammen. Hier is het gelukkig nog minder erg.
Nog een reden meer om bewust en goed met ons leefmilieu om te gaan.
woensdag 19 juni 2013 - 13:17
WDH

WDH

Ik heb echt ongelooflijk respect voor mensen zoals jullie die alles op een natuurlijke manier oplossen. En de natuur zijn gang laten gaan.
Dacht iedereen er maar zo over.


donderdag 20 juni 2013 - 21:28
jack1

Jack1

dat probeer ik .er zijn genoeg natuurlijke middelen die je kunt gebruiken .

ook voor bestrijding van insekten bv in je moestuin
vrijdag 21 juni 2013 - 08:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon