menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kikkerdril

Ga naar meest recente reactie

Boerke

Boerke

De kikkers hebben in onze vijver niet stilgezeten. Ondanks de kou heb ik vandaag enkele klompen kikkerdril ontdekt. Ze liggen in een ondiep gedeelte en sommige delen liggen boven het wateropp. . Mijn vraag is nu of ik dit zou moeten verleggen zodanig dat alles onder ligt of de natuur zijn gang laten gaan? Dit laatste doe ik elk jaar maar nu met de kou dat ze nog opgeven.

Vijvers & Vissen

zaterdag 30 maart 2013 - 11:49
Polplastron

Polplastron

Laat de natuur z'n gang maar gaan.
zaterdag 30 maart 2013 - 12:44
jdcoster

Jdcoster

De kikkerdril moet in de bovenste (warme) waterlaag blijven om te kunnen ontwikkelen. Daar worden ze ook bevrucht door de mannetjes.
Dat er wat dril boven het water uit steekt is niet erg.
Kikkerdril die niet goed kleeft aan de waterplanten en afglijdt in dieper water is meestal verloren en begint zelfs te stinken in kleine vijvers.
Anderszijds eten de uitkomende larfjes eerst de dril volledig op en beginnen dan als ze groter worden algen te 'grazen' op stenen en waterplanten. Beter dan een vijverfilter
Een klein schijfje broodkruim dat ik laat op het water drijven kunnen ze zelfs ook waarderen.
Omdat de kikkers bij mij hun eieren steeds af zetten in een vijver met vissen en salamanders, die ze dan wat al te enthousiast decimeerden naar mijn mening, verlegde ik ze vroeger in een andere poel. Steeds op een grof gaas dat rustte op enkele bamboespijlen die net onder de wateroppervlakte lagen. Dat ging dan goed.
Nu hoeft dat niet meer. Een reiger heeft voor een natuurlijk evenwicht gezorgd.
zaterdag 30 maart 2013 - 14:31
Boerke

Boerke

Sorry, voor mijn laat antwoord maar bedankt voor de reacties. Ik dacht dat dat ook het beste was. De natuur zijn gang laten gaan.
zaterdag 30 maart 2013 - 18:08
jfk1

Jfk1

hier is ook al kikkerdril .van de bruine kikker

eerst ligt dit netjes tussen de planten .maar met al die kikkers ,zakt het meestal na het diepere gedeelte ...dit komt ook altijd uit ......de natuur weet het altijd wel .
zondag 31 maart 2013 - 11:10
caroline1

Caroline1

is er al kikkerdril?

oei
wist dat niet

hoe doen jullie dat om jullie vijver te kuisen?

ik kuis mijn vijvertje
zondag 31 maart 2013 - 23:55
Boerke

Boerke

Nu beginnen de padden tussen de zuurstofplanten en dat op een zondag.Is dat niet zwartwerk?

Vijvers & Vissen

zondag 14 april 2013 - 11:36
Boerke

Boerke

En ondertussen in de bovenvermelde kikkerdril,al veel beweging. Je ziet , zoals velen aanhielden;Laat de natuur zijn ding maar doen". Alles komt wel in orde.

Vijvers & Vissen

zondag 14 april 2013 - 11:43
jack1

Jack1

ja de natuur doet ons soms verstelt staan .
maandag 15 april 2013 - 10:44
caroline1

Caroline1

boerke, heb jij al van die schattige dikkopjes?

neen
hier nog niets
maar ik zag al wat kikkerdril

normaal kuis ik mijn vijvertje, lees: uithalen met netje van vuil , dorre bladeren...in maart
maar door het koude weer deed ik dit vorige week ...ze hadden warm weer aangekondigd ...dus wilde ik dat het al gekuist was zodat de natuur niet teveel verstoord wordt..

ik zag al een kikker
hopelijk blijft hij

mijn vissen hebben ondertussen kindjes gekregen ))

eten vissen dikkopjes?

het zijn kleine vissen hoor, algen etertjes ...ik geef ze nooit eten ...ze vinden die genoeg in mijn vijver...
zijn dikkopjes geliefd bij mijnheer de reiger?

ik hoop van niet
want aangezien alles nog beetje kaal staat heeft mijnheer de reiger nu een
goed overzicht

maandag 15 april 2013 - 23:40
Boerke

Boerke

Caroline1,
Zoals je op mijn laatste foto ziet, zie je al hier en daar een klein staartje. Ik volg het op per dag. Ik ben juist eens gaan kijken en de eerste hebben ,hoe moet ik het zeggen, hun coconnetje verlaten.
Ik heb ook al kleine visjes gezien tussen de planten. Ik denk dat er twee goudwindes bij zijn. Aan de vorm en de vinnigheid te zien. Ook de kleur, De goudvissen zijn eerst donker en verkleuren nadien . Deze waren direct oranje. Zou iemand dit kunnen bevestigen?
Ik weet wel van ondervinding dat goudwindes kleine kikkertjes opeten. Ik had eens kikkers gekweekt in een kuip. Toen ze het stadium van kikkertje gehaald hadden zat ik ze in de vijver en.......ja hoor, de goudwindes hapten ze gewoon op. Ik moet zeggen dat mijn goudwindes ong. 40 cm. groot zijn.
Ik heb hier voorlopig al de bruine kikker,padden en een salamander gezien.

dinsdag 16 april 2013 - 10:00
jack1

Jack1

hier heb ik mijn vijver opnieuw moeten maken ( lek zie bericht bij topick vijver

hier ook altijd kikker visjes en salamanders ..goudwindes had ik er uitgehaald omdat deze net zoals Boerke zeg kikker visjes eten .maar ik denk ook dat ze de larve van de salamanders opeten vandaar dat ik gene goudwindes meer heb en .goudvissen doen dit minder vind ik ..



dinsdag 16 april 2013 - 10:09
jdcoster

Jdcoster

Onderschat daarin ook de salamanders niet. Wanneer de kikkervisjes kommagrootte zijn zoals nu deze week het geval is, cirkelen ze rond die broedplaatsen en pikken ze er
dinsdag 16 april 2013 - 10:22
jack1

Jack1

ja dat salamanders dit doen wist ik .heb ik ook al gezien .

vandaar bij het aanleggen van onze nieuwe vijver heb ik een stuk ondiep gehouden als moeras.daar kunnen alleen kikkers salamanders en ik denk kleine visjes komen

zo wil ik bv de groene kikker ook niet in mijn vijver ..
deze eet ook kleine vis .gezien met eigen ogen .ik dacht wat doet die nu ...
maar zeer zeker ook voor het lawaai dat ze kunnen maken .en als je er dan een stuk of 40 van in je vijver heb zitten ..dus alles er uitgevangen van groenen kikkers en in een nabijgelegen natuurvijver weer uitgezet ........
dinsdag 16 april 2013 - 10:28
Boerke

Boerke

Onze vijver heeft een inhoud van een 7000 l . Vind je dit nog te klein voor goudwindes ?
De kikkerdril ligt dit jaar in het ondiepe gedeelte van de moerasvijver(ong.1500 l).Maar als ze beginnen te zwemmen of springen belanden ze toch in de vijver. Dat is dan weer de natuur zeker.
dinsdag 16 april 2013 - 10:31
jack1

Jack1

heb je een foto van je vijver Boerke zou ik wel mooi vinden om te zien

de mijne staat bij het topick .vijver
dinsdag 16 april 2013 - 10:33
Boerke

Boerke

U vraagt en ik zet.
Er staan van onze vijver hier en daar op deze site foto's,zoals bv. op digituin.
Momenteel ziet hij er zo uit. Normaal is het opp. voor de helft bedekt met waterlelie.

Vijvers & Vissen

dinsdag 16 april 2013 - 10:42
jack1

Jack1

dank u
mooi om te zien ...
dinsdag 16 april 2013 - 10:50
caroline1

Caroline1

verdikkeme

zal toch reiger zijn ding laten doen

toen ik mijn vijvertje heel in het begin, zo een 8 jaar terug zelf aanlegde moesten er vissen in
maar mijnheer reiger at er veel op
af en toe stak ik er nieuwe bij , vooral algen etertjes
weet niet of ik goudwinde er in stak
het kan
maar misschien at mijnheer of mevrouw reiger ze intussen al op

heb nog steeds vissen , kleine
twee jaar terug hielp ik iemand ivm haar vijver en liet toe dat ik haar vissen
voorlopig in onze vijver kwam steken
had dat nooit mogen doen want het waren grote
maar reiger at er een deel op

nu zie ik nog wat kleine vissen
rode en grijsachtige
niet zoveel en niet groot
maar weet ondertussen niet meer wat voor vissen het zijn
en ik zag ook kleine kindjes )

zag ook een kikker, maar toen hij me zag foefelen met mijn waterplanten sprong hij in het water

kon niet anders dan mijn waterpanten wat snoeien, zeker de wortels , het werd teveel wildgroei voor mijn vijvertje...

en ik hou van kikkers , padden en salamanders

soms denk ik: ik haal die vissen er uit en geef ze aan iemand

ma ja, die vissen laten zich niet pakken en is toch ook fijn om te zien
maar ze mogen straks mijn dikkopjes niet opeten )))
hoe maak ik hen dat wijs ? )

en zag al eerste sporen van kikkerdril

vele groetjes
woensdag 17 april 2013 - 00:08
Boerke

Boerke

moeten er nog kikkervisjes zijn? Dit is

Vijvers & Vissen

woensdag 17 april 2013 - 12:42
jack1

Jack1

dit was afgelopen voor jaar de bruine kikker



en dit zijn de groene kikkers die elke avond bij mooi weer voluit lopen te kwaken ..
dat er mensen komen vragen van 5 deuren verder of ik er wat aan kan doen

ik heb ze dus allemaal er uitgevangen plus-iets van 45 stuks werd ook een beetje te gek ..vooral savonds ..



en zo ziet hij wat later op uit

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 17 april 2013 - 16:24
caroline1

Caroline1

boerke en jef

ik ben jaloers )) maar dan positief jaloers h
woensdag 17 april 2013 - 21:25
Boerke

Boerke

Tussendoortje
Gisterenavond na mijn werkdag controleerde ik mijn mail en er zat eentje tussen die
Het ging als volgt
U bent graag bezig met de natuur en op uw werk met koffie.Wat denkt u dan van het volgende.De nieuwe koffiepad.
Ik hoop dat dit geen werkelijkheid wordt.Zowel voor de pad als de koffie.

Vijvers & Vissen

vrijdag 19 april 2013 - 08:54
jack1

Jack1

hier zijn de dikkopjes ook al weer uit gekomen ..
vrijdag 19 april 2013 - 09:12
merlemoon123

Merlemoon123

hoi hoi
je hoeft ze niet te verlegen.
als de kikkervisjes uit hij eitje komen,
gaan ze meestal vanzelf onder water.
gr. merle
zaterdag 20 april 2013 - 16:28
caroline1

Caroline1

kan er nog kikkerdril komen in mijn vijvertje?
of is het te laat nu?

ik las dat de groene kikker pas zijn eitjes in mei legde ?

daar het zo lang koud was ben ik nogal laat gestart met het reinigen van mijn vijver : uitscheppen van algen en vuile bladeren, inkorten van wortels van planten die in mandjes staan
ik deed dit twee weken terug en zag toen geen kikkerdril

wel zag ik kikkers en padden

nu laat ik mijn vijvertje met rust...zodat de natuur verder kan zijn werk doen !

zondag 21 april 2013 - 00:11
RobertTuin

RobertTuin

kan er nog kikkerdril komen in mijn vijvertje?
of is het te laat nu?


Drie dagen geleden heeft een (bruin) kikker paartje nog eitjes gelegd in mijn vijver.
Ik lees wel dat andere veel eerder al kikkerdril hadden dus misschien is het bijna einde van het seizoen.

De watertemperatuur van mijn vijver ligt nog wel rond de 10 graden, dus zal het nog even duren voordat deze uitkomen .
ben benieuwd.
wel heb ik het kikkerdril uit de vijver gehaald omdat we karpers hebben die het waarschijnlijk op gaan eten. als de kikkervisjes groot zijn kunnen ze misschien terug in de vijver, maar zeker als het kikkertjes worden. ze hebben dan ook plek om boven het water te zitten .

Gr Robert.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/202/fxcam1367580542610.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 4 mei 2013 - 18:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon