menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver

Ga naar meest recente reactie

marietta

Marietta

Hallo beste tuinvrienden,
heeft er iemand onder jullie een antwoordje op mijn vraag, hoe ik de eendenkroos uit onze vijver kan houden.Nu scheppen we hem er regelmatig af maar als het verder op het jaar warm word is het eigenlijk niet te doen.Dan ligt hij helemaal vol en moeten we eerst scheppen eer we de vissen kunnen eten geven.Het gevolg hiervan is dat de vissen schuw worden.
nog lieve tuingroeten marietta
maandag 5 maart 2007 - 16:18
Plantadvies

Plantadvies

Eendenkroos valt bijna niet te verwijderen. Als er ook maar iets achterblijft, zit de vijver zo weer vol. Als u echter denkt: Het is me gelukt en er strijkt een eend met wat kroos aan zijn poten in uw vijver neer, dan heeft u zo weer kroos.Regelmatig scheppen is daarom de enige oplossing.
dinsdag 6 maart 2007 - 13:31
ochiba

Ochiba

Hallo beste tuinvrienden,
heeft er iemand onder jullie een antwoordje op mijn vraag, hoe ik de eendenkroos uit onze vijver kan houden.Nu scheppen we hem er regelmatig af maar als het verder op het jaar warm word is het eigenlijk niet te doen.Dan ligt hij helemaal vol en moeten we eerst scheppen eer we de vissen kunnen eten geven.Het gevolg hiervan is dat de vissen schuw worden.
nog lieve tuingroeten marietta


Hallo
mijn advies is zet er een graskarper in deze eten graag eendenkroos en hoeden het opervlak van de vijver zo open.

Groetjes ochiba
dinsdag 29 mei 2007 - 05:16
ochiba

Ochiba

Hallo beste tuinvrienden,
heeft er iemand onder jullie een antwoordje op mijn vraag, hoe ik de eendenkroos uit onze vijver kan houden.Nu scheppen we hem er regelmatig af maar als het verder op het jaar warm word is het eigenlijk niet te doen.Dan ligt hij helemaal vol en moeten we eerst scheppen eer we de vissen kunnen eten geven.Het gevolg hiervan is dat de vissen schuw worden.
nog lieve tuingroeten marietta


Hallo Marietta

Ik zou een wilde graskarper in de vijver plaatsen,deze eten graag eendekroos.
En houden dan het opervlakte van je vijver open.

groetjes en suses Ochiba
dinsdag 29 mei 2007 - 05:20
hoorebee

Hoorebee

Graskarper zou het zeker opkuisen, maar zal ook andere planten eten (als je nog andere planten in je vijver hebt).
Nu kan ik mss mis zijn, maar is het niet zo dat de waterspiegel niet te veel in beweging mag zijn voor kroos? Anders mss voor wat extra "golfjes" zorgen door een fonteintje ofzo.
Wat ook kan helpen (als je die kan plaatsen natuurlijk) is een skimmer (die verwijderd immers al wat op het water drijft).
dinsdag 29 mei 2007 - 17:16
Pieter

Pieter

En wij maar eendenkroos in onze vijver gooien met de kilo's tegelijk als we er ergens vinden. De vissen hier eten niets liever.
dinsdag 29 mei 2007 - 17:19
Esem

Esem

Zo zie je maar de een vervloekt het eendekroos en de ander kan er maar niet genoeg van krijgen,
maar eendekroos verwijderen is geen makkelijke opgave.
Ik ben er ook vanaf geraakt door voordurend alles weg te scheppen.
Ge Esem,
dinsdag 29 mei 2007 - 17:35
marietta

Marietta

Ja dat zal altijd zo zijn hè.Maar Pieter welke vissen eten dan jullie eendenkroos zo graag?Er zitten wat koi's en goudwinde op onze vijver.En het water is steeds in beweging hoor door een watervalletje.Het is een tijdje minder geweest maar nu hebben we weer prijs en kunnen opnieuw beginnen.
Ach werk moet je steeds hebben zekers in de tuin,anders kan je geen tuinliefhebber zijn

groetjes marietta
dinsdag 29 mei 2007 - 17:41
Pieter

Pieter

Op de goudwindes na eten de meeste vissen er wel van hoor: Koi, goudvissen, graskarpers, ...
dinsdag 29 mei 2007 - 17:58
Annemie

Annemie

Graskarper zou het zeker opkuisen, maar zal ook andere planten eten (als je nog andere planten in je vijver hebt).
Nu kan ik mss mis zijn, maar is het niet zo dat de waterspiegel niet te veel in beweging mag zijn voor kroos? Anders mss voor wat extra "golfjes" zorgen door een fonteintje ofzo.
Wat ook kan helpen (als je die kan plaatsen natuurlijk) is een skimmer (die verwijderd immers al wat op het water drijft).


Wat is een skimmer?

Annemie
donderdag 31 mei 2007 - 06:42
hildavw

Hildavw

Een skimmer is een soort stofzuiger die de bovenste laag van het water wegzuigt en filtert, zo dacht ik toch !
Ben geen echte kenner, maar lees wel veel over van alles en nog wat.
groetjes
Hilda
zondag 3 juni 2007 - 19:13
kitana

Kitana

beschadigd die skimmer dan ook geen andere planten?

Bij ons is het ook een plaag.ik schep elke 2 dagen er minstens een emmer uit.Maar ik krijg hem niet van tussen men waterlelie zonder deze te beschadigen.Iemand een idee?

volgend jaar komt er een watervalletje bij dus mischien dat het dan beter wordt.
maandag 11 juni 2007 - 16:50
minouke

Minouke

ik vind het dan nog mooi ook
maandag 11 juni 2007 - 22:14
natuurmanjak

Natuurmanjak

[afbeelding verwijderd niet-https] Wel we hadden hier ook een vijvertje met eendekroos,en eerst weg scheppen tot er bijna niets meer op het water ligt,en dan neem je een rol keukenpapier een leg dat stuk voor stuk op je vijver,de eendenkroos kleeft aan dat papier en werp dat weg,en ga zo door tot alles verwijder is,dat werkt perfect op kleiner vijvers.
Natuurmanjak.
maandag 18 juni 2007 - 05:23
thorlady

Thorlady

onze vijver had zeer helder water, je kon de bodem zien en nu is het water troebel en modderig ondanks dat de pomp volop draait. Ik heb vandaag een heleboel afgeschept maar het lijkt inderdaad zinloos. Een scimmer lijkt me wel wat ... dank u wel voor de tips, ook eens kijken voor een graskarper maar wij wonen in de ardennen, hoe moet ik dat weer gaan uitleggen lol ...
woensdag 27 juli 2016 - 17:18
annwauters13

Annwauters13

Graskarpers zijn de oplossing! Mijn vijver zag volledig groen en hoe meer ik eruit schepte hoe sneller het groeide. Veel gelezen en opgezocht en uiteindelijk 2 graskarpers gekocht... Eureka!!!! Weg eendekroos! Nu mogen ze uiteindelijk wel weg want zijn al 50 cm groot dus als iemand in de buurt van Gent ze wil of ze kan vangen...
vrijdag 16 juni 2023 - 20:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon