menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten in vijveraarde of substraat

Ga naar meest recente reactie

Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Wat is nu het beste? Sommige zeggen dat vijveraarde beter is, andere zeggen ALLEEN substraat. Andere zeggen, alleen de zuurstofplanten in volledig substraat. Wat zijn jullie meningen hierover?
woensdag 24 oktober 2012 - 22:21
jdcoster

Jdcoster

Al de plantmanden in mijn vijvers werden steeds gevuld met aarde uit mijn tuin en mijn planten groeien daar zeer goed in.
Vijvergrond en -substraten vind ik nutteloos en overbodig. Ooit zal er ook nog wel eens iemand 'geschikt water voor vijvers' verkopen denk ik. Met een goede marketing en een uitgekiende reklame moet het mogelijk zijn om ook daar een behoefte aan te creëren ...
donderdag 25 oktober 2012 - 12:09
Bombycilla

Bombycilla

voor zuurstofplanten niets gebruiken,gewoon bosjes maken met een touwtje een steentje hieraan binden en afzinken
donderdag 25 oktober 2012 - 12:52
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Dank u, ik had mijn zuurstofplanten in vijveraarde geplant. Zodra het voorjaar is ga ik dit veranderen. En in tuingrond planten gaat hier niet hoor. U zit misschien met leemgrond? Ik met zandgrond. Niet zo gunstig denk ik alvast bedankt. Planten jullie ook in manden?
donderdag 25 oktober 2012 - 18:58
jdcoster

Jdcoster

Ik tuinier hier wel op de puurste zandgrond. Maar van te diep gewortelde maar verkeerde ideeën laat men zich zomaar niet af brengen nietwaar?
Ik zou de drijvende zuurstofplanten er niet meer uit halen hoor. Ze in mandjes planten was niet echt noodzakelijk maar ook niet verkeerd.
donderdag 25 oktober 2012 - 19:46
jfk1

Jfk1

in mijn beek loop zet ik altijd moerasplanten .ik spoel ze uit dan hou ik alleen de wortels over dan zet ik ze vast tussen kiezel en wat grotere maaskeien .ik moet zeggen dat groeit als kool . het water loopt van uit de vijver weer die beek loop in en zo hou ik alle kleine vuildeeltjes er uit 1 keer per jaar maak ik die beek loop eens schoon ........planten hallen hun voeding gelijk uit het water of wat er als vuil achter blijft in die beek loop
zondag 31 maart 2013 - 11:19
Tuinman65

Tuinman65

Hier bemoei ik me bewust niet vaak, al heb ik in mijn carrière net geen 500 vijvers aangelegd.
Jdcoster plant zijn waterplanten in zandgrond en in mandjes dan nog wel.
Dan lukt goede groei misschien voor gele lis en lisdodde, maar probeer dat maar eens voor zwanebloem, pijlkruid, snoekkruid, goudkolf en nog zovele andere.
Waterplanten vragen een kleiachtige grond en als iemand die even goed kan laten groeien in zand, dan weet ik heel graag die tip.
Ik ben niet te oud om te leren

Leo
maandag 1 april 2013 - 00:22
jdcoster

Jdcoster

Ik ben anders niet ontevreden met mijn resultaten. Goudknots heeft verleden jaar gebloeid, Zwanebloem ook.
U mag gerust eens komen kijken met de open-tuindagen. U moet me wel op mijn woord geloven en geen planten uit de vijver sleuren om te kijken of ik niet gelogen heb hoor

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 1 april 2013 - 01:09
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Zeer interessant allemaal! Nu nog wachten op de juiste timing om mijn zuurstofplanten te kopen en in de vijver te installeren. Volgens mij is het nu nog te koud, nog even afwachten
maandag 1 april 2013 - 08:53
Polplastron

Polplastron

Jdcoster plant zijn waterplanten in zandgrond en in mandjes dan nog wel.
Dan lukt goede groei misschien voor gele lis en lisdodde, maar probeer dat maar eens voor zwanebloem, pijlkruid, snoekkruid, goudkolf en nog zovele andere.
Waterplanten vragen een kleiachtige grond en als iemand die even goed kan laten groeien in zand, dan weet ik heel graag die tip.
Ik ben niet te oud om te leren


Pijlkruid, snoekkruid en zwanenbloem groeiden bij mij in fijn grind en deden het heel goed.

Ook in mijn pas vorig jaar aangelegde badkuipvijvertje staat snoekkruid in fijn grind en ook daar zijn nog geen problemen opgedoken!

Voor planten als Lysichiton en veenpluis gaat grind echter echt niet (heb ik ook ooit geprobeerd!).

Groeten,

Pol
maandag 1 april 2013 - 10:45
Tuinman65

Tuinman65

Dat geloof ik niet. Dat zijn planten die zware klei nodig hebben en snoekkruid liefst nog met veel turf erbij.
Die doen het misschein wel goed het eerste jaar met de nodige voeding in het substraat maar die gaan zienderogen achteruit.
Op dat gebied heb ik te veel ervaring om deze zever te geloven.

Leo
donderdag 4 april 2013 - 23:58
Polplastron

Polplastron

Geloof wat je wil Leo, we weten ondertussen allemaal dat jij gelijk hebt!
zaterdag 6 april 2013 - 09:41
jack1

Jack1

ik denk ook dat iedereen zo zijn eigen ervaringen heeft opgedaan .de een doet het zo de andere weer zo ...


ik zelf bv .als ik moeras planten in de vijver zet .haal ( spoel ik er de aarde wat er om zit weg zo dat ik de wortels blood liggen en zo plant ik ze in beek loop .ik plant ze dan gewoon in de kiezel zo hallen z e hun voeding alleen maar uit het water

bij mij doen ze het goed op deze manier

als bodem materiaal in de vijver zelf gebruik ik ook kiezel goed koop en werk ook goed
zaterdag 6 april 2013 - 09:48
Bombycilla

Bombycilla

Bij iedereen werkt dat goed behalve bij Leo,en die vindt ons leugenaars
zaterdag 6 april 2013 - 10:47
Tuinman65

Tuinman65

Dat werkt tijdelijk goed maar niet voor lang en onder een ander topic sla je een kemel van gewelste Dirk!!!
En ik ben ook geen leugenaar

Leo
dinsdag 9 april 2013 - 23:47
Polplastron

Polplastron

Er is niemand die jou leugenaar noemt hoor, Leo. Absoluut niet zelfs. Je adviezen worden hier door iedereen gewaardeerd. Maar ik heb het er soms erg moeilijk mee dat je alternatieve visies niet accepteerd. Neem van mij aan dat Pontederia destijds bij mij tien jaar in de vijver heeft gegroeid, gebloeid en zeer goed gedijd heeft in gewoon fijn grind. Het eerste jaar is dat net het moeilijkste omdat er dan nog geen humusachtige laag is opgebouwd in het grind, maar daarna gaat het enkel beter. Als jij beweert dat dat niet kan, wil dat zeggen dat je beweert dat ik niet weet waarover ik praat, dus dat ik aan het liegen ben evenals een aantal anderen hier. En dat we soms de bal misslaan weten we van onszelf wel Leo. Jij bent blijkbaar de enige hier die onfeilbaar is. Meer zeg ik er niet over want ik wil absoluut geen ruzie met je maken.

Groeten,

Pol
woensdag 10 april 2013 - 09:03
Tuinman65

Tuinman65

Pol, het verhaal van je Pontederia wil ik nog geloven.
Maar zwanebloem en pijlkruid groeien in de natuur in zware grond.
Zwanebloem groeit zelfs in een mand gevuld met kleigrond niet goed, die wortels hebben meer grond nodig.
Die in een "mandje" planten met zandgrond is hetzelfde als een Rhododendron in een "pot" gevuld met kleigrond.
En... ik ben helemaal niet onfeilbaar maar ik heb me jarenlang enkel en alleen met vijvers bezig gehouden en wanneer ik dan zaken lees die echt niet kunnen dan.....
Je kent me toch hé

Leo
woensdag 10 april 2013 - 23:28
Tuinman65

Tuinman65

Pol , ik heb het moeilijk met je uitspraak "jij bent hier de enige die onfeilbaar is".
Al wat ik hier schrijf en geschreven heb put ik uit ervaring en wie me ooit op een foute raadgeving heeft kunnen betrappen mag dat gerust zeggen.

Leo
donderdag 11 april 2013 - 23:36
jdcoster

Jdcoster

Pol heeft inderdaad ongelijk. Je bent wel feilbaar

Onze ervaring wordt gewoon als onzin van tafel geveegd
Of om het in uw woorden te zeggen: als "leugens" en" zever"
en ... chemie is alleen zaligmakend.

Daar hebben wij het dan weer moeilijk mee.
donderdag 11 april 2013 - 23:52
Polplastron

Polplastron

Pol , ik heb het moeilijk met je uitspraak "jij bent hier de enige die onfeilbaar is".
Al wat ik hier schrijf en geschreven heb put ik uit ervaring en wie me ooit op een foute raadgeving heeft kunnen betrappen mag dat gerust zeggen.

Al wat ik hier schrijf en geschreven heb, put ik eveneens uit ervaring. Mijn adviezen kunnen variëren van wat andere mensen ervaren hebben of geleerd hebben, maar zijn eveneens juist in mijn ogen.

En zoald Jdcoster ook al opmerkt raad jij regelmatig herbiciden en pesticiden aan wat ik persoonlijk heel "fout" vind. Maar daarvoor kraak ik je niet af omdat ik het beschouw als een verschil van mening en ervaring.

Ik waardeer je adviezen en je eerlijke houding, Leo, maar soms ben je echt wat "cru" in je manier van reageren op anderen die volgens jou niet beschikken over jouw expertise. Het leuke aan amateur-tuinier zijn is net dat je je niet hoeft te houden aan voorschriften en dogma's en dat je op die manier vaak door experimenteren heel wat bijleert en ontdekt en zelfs zaken die volgens de "traditionele" vakliteratuur of vakman niet mogelijk zijn.

Groeten,

Pol
vrijdag 12 april 2013 - 08:41
jack1

Jack1

kan ik gewone klei grond ook in de vijver gebruiken ....
vrijdag 12 april 2013 - 10:29
caroline1

Caroline1

oesje, wat is dat hier allemaal

maar oké
mijn vijvertje dan
die in het niet valt bij het zien van vijver Jdcoster.....maar kwam ik eens niet
naar je tuindagen en gaf je mij een lelie die hier nog steeds prachtig staat?

hier spoel ik de meeste aarde uit de wortels en zet mijn plantjes in manden met heel kleine steentjes en ze doen het ieder jaar zo goed dat ik ze moet
insnoeien )
ieder jaar reinig ik de mandjes, haal de waterplanten en het vuil eruit om ze dan
terug in proper mandje te zetten

het gebeurt wel dat ik af en toe een waterplant verlies , waarschijnlijk omdat het
dan beter is dat die waterplant in speciale vijvergrond staat
mijn lelies staan wel in speciale vijvergrond
de rest gewoon tussen steentjes
en zuurstofplantjes in bundeltjes laten zweven want die groeien toch heel goed en zijn niet kapot te krijgen



zaterdag 13 april 2013 - 00:10
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer gaan jullie Kurt hier eens over aanpakken?
Als dit forum dan toch zo anti-vergif moet zijn, waarom willen jullie dan nog aan dit forum meewerken?
Ik geef adviezen over produkten wanneer mensen ten einde raad zijn.
En die vinden ze dan meestal hier onder.
En daar vind ik niks verkeerd mee.

Leo
zaterdag 13 april 2013 - 00:15
jdcoster

Jdcoster

Wat is het probleem?
Kurt heeft twee soorten klanten. Voor de ene soort verkoopt hij schoffels en voor de anderen herbicides.
Van hem mogen ze hier beiden hun ervaringen en meningen verkondigen.

@caroline1
U hebt inderdaad nog een stukje van één van de afgebeelde waterlelies gekregen.
Die staan al sedert 1991 geplant in een stropzakje met wat tuingrond en verzwaard met stenen in die vijver.
De kikkers zijn hier al twee weken lang dril aan het afzetten. De paartijd is bijna gedaan en sommige kikkers zijn al weer vertrokken. Ik werk (kuis) dan ook niet in de vijver in dit seizoen.
zaterdag 13 april 2013 - 08:16
jack1
zaterdag 13 april 2013 - 09:12
Polplastron

Polplastron

hier spoel ik de meeste aarde uit de wortels en zet mijn plantjes in manden met heel kleine steentjes en ze doen het ieder jaar zo goed dat ik ze moet
insnoeien )
ieder jaar reinig ik de mandjes, haal de waterplanten en het vuil eruit om ze dan
terug in proper mandje te zetten

Ik zie niet in waarom je de mandjes ieder jaar helemaal zou reinigen tenzij de planten natuurlijk de boel helemaal hebben volgegroeid. Laat de "smurrie" gerust tussen het grind zitten; het heeft meer voordelen dan nadelen.

Groeten,

Pol

P.S.: @Leo; 't Is hier geen oorlogje hé. Iedereen heeft z'n gedacht gezegd, dus laat ons de discussie als afgesloten beschouwen in niemands voordeel of nadeel.
zaterdag 13 april 2013 - 09:57
Tuinman65

Tuinman65

Nee Pol, ik wil zeker geen oorlogje.
Jouw tussenkomsten zijn er om te sussen en dat waardeer ik.
Die van Coster zijn eerder vijandig maar dat was hij heel wat minder toen ik de roos van welke hij de naam niet kende.
Toevallig had ik die ook in mijn tuin en heb hem toen geholpen , ben de naam kwijt.
Ik kreeg toen zelfs een bedankje. Zo zie je maar


Leo
zaterdag 13 april 2013 - 23:20
caroline1

Caroline1

JDCoster schreef:

@caroline1
U hebt inderdaad nog een stukje van één van de afgebeelde waterlelies gekregen.
Die staan al sedert 1991 geplant in een stropzakje met wat tuingrond en verzwaard met stenen in die vijver.
De kikkers zijn hier al twee weken lang dril aan het afzetten. De paartijd is bijna gedaan en sommige kikkers zijn al weer vertrokken. Ik werk (kuis) dan ook niet in de vijver in dit seizoen.

en ja, die lelie van jouw deed het zo goed dat ik hem heb moeten intomen

zo heb ik nog een tweede lelie

normaal kuis ik mijn vijver in maar
maar door de kou uitgesteld

met kuisen bedoel ik
gewoon de vuile bladeren eruit met netje
plantjes die teveel wortelen wat intomen , dus uit mandje, wortels wat inknippen, mandje schoonmaken en plant er terug in
ik gebruik geen stofzuiger ofzo hoor !

ik heb nog niets van kikker dril
hoe komt dit?
ieder jaar kijk er naar uit
ik heb altijd kikkers en hopen padden
maar geen kikker dril
maar ik zie telkens dikkopjes en ben dan zo blij

ik heb wat vissen, kleine die hebben gejongd want ik zie allemaal kleine
kindje visjes

eten die dikkopjes op ?

hoop dat ik terug veel kikkers zal hebben want ben daar dol op

en wat zijn je vijvers toch mooi

ik heb mijn beplanting rondom mijn vijver volledig veranderd
hoop dat het mooi zal worden !
nu is het zo kaal allemaal

zal alvast je tips ivm waterplanten onthouden !

groetjes caroline
zondag 14 april 2013 - 00:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon