menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gecementeerde vijver waterdicht maken

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Hallo
Bestaat er een product voor gecementeerde vijvers
waterdicht te maken . De vijver verliest water.
Lukt dat ook met verf voor kelders te behandelen tegen water.
gr
maandag 4 juni 2012 - 21:20
jdcoster

Jdcoster

Twee lagen Thoroseal na elkaar aanbrengen met een grote platte borstel zal hem zeker dicht maken. Tenminste als die betonstructuur nu verder stabiel is en niet nog eens verder beweegt of verzakt.
Alle vuil eerst vooraf goed verwijderen, desnoods met een stalen borstel en/of hogedrukspuit.
Betonnen vijvers kregen deze winter veel te verduren door de druk van de dikke ijslaag.
Een rijtje PET-flessen met wat water of een gewichtje in laten drijven in het water helpt dat voorkomen. De flessen vangen de druk van het ijs op namelijk.

http://www.thoro.nl/NL/tfthorosealr.htm
maandag 4 juni 2012 - 21:39
garfield

Garfield

De oplossing van jdcoster is sowieso prima.
Zelf heb ik een waterdichte pleisterlaag gebruikt als basis. Gewoon gepleisterd met 1 op 1 mengverhouding cement en zand. Daaroverheen heb ik een 2 componenten keldercoating gebruikt. Voldoende laten uitharden en daarna goed gewassen om eventuele resten te verwijderen die schadelijk kunnen zijn voor de vissen/planten. Dit heb ik al 6 jaar geleden gedaan en het geeft geen krimp. Compleet waterdicht.
Voor de ts is het zeker belangrijk om alles goed schoon te krijgen. Want anders doe je alles voor niets.

Dat met die pet flessen snap ik nog niet helemaal. Zelf heb ik daar andere oplossingen voor.
maandag 4 juni 2012 - 21:54
jdcoster

Jdcoster

De PET-flessen staan recht in het water omdat ze onderaan verzwaard werden (water,steentjes ...) Ze worden in een rij aan elkaar gekleefd en diagonaal of in de lengte geplaatst.. In plaats van de wanden weg te duwen drukt het ijs de flessen in. Het moet al erg lang vriezen eer het zo diep vriest als de fles lang is.
maandag 4 juni 2012 - 22:11
Wannus

Wannus

Dank voor jullie info.
Is thoroseal gemakkelijk te verkrijgen .
maandag 4 juni 2012 - 22:33
jdcoster

Jdcoster

Dat moet wel te vinden zijn bij de meeste handels in bouwmaterialen. Het wordt verkocht in blikken ketels van 20 of 25 kg. de prijs weet ik niet meer maar ik vond het tamelijk duur.
dinsdag 5 juni 2012 - 00:30
garfield

Garfield

Dat van die petflessen zou zeker kunnen helpen. Helaas geef jij geen garantie. Ik heb de vijver boven het maaiveld uitsteken dus extra gevoelig voor stukvriezen. Ik gebruik mijn oude methode nog maar even door. Maar als aanvulling zou ik best een rijtje flessen in de vijver kunnen zetten. Als ik nu begin met flessen sparen heb ik er in het najaar een heleboel.

2 K coating is wel in iedere bouwmarkt te koop.
dinsdag 5 juni 2012 - 22:21
nursenyazi12

Nursenyazi12

Hoi..ik heb een betonnen vijver..in de beton is denk ik een produkt..het water word snel groen.pomp is niet voldoende.wat raad u mij aan.wat kan ik doen dat het watet langer zuiver blijft..dank u
vrijdag 29 juni 2018 - 18:02
Polplastron

Polplastron

dit is weinig informatie. misschien even foto toevoegen. staan planten in vijver. groen water is gevolg van teveel voedinsstoffen en te weinig concurrentie. graag gedaan.
zaterdag 30 juni 2018 - 11:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon