menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verhuis salamanders

Ga naar meest recente reactie

BOSVROUW

BOSVROUW

De vijver (polyester) waar m'n waterschildpadden huisden is stuk, en ik wou hem verwijderen. Nu blijkt dat er massaal veel salamanders in zitten. Heb nog een paddenpoel en een vijvertje met elritsjes waar natuurlijk ook salamanders wonen. . Nu blijf de vijver nog tot ik weet hoe ik salamanders kan verhuizen! Hij is maar halfvol (tot aan het lek) en er ligt kurkschors in zodat alle diertjes in en uit de vijver kunen. Ik weet dat het beschermde diersoorten zijn, dus mijn vragen zijn: Kan ik ze overplaatsen naar de twee andere vijvers, maar die zijn ook al flink bevolkt. Of kan ik ze schenken aan Natuurpunt of andere diervriendelijke organisaties? Ze moeten natuurlijk wel de grootste overlevingskansen krijgen.
vrijdag 4 mei 2012 - 14:12
Ronhas

Ronhas

Beste Bosvrouw,

Mocht je een paar salamanders in onze biotoop kwijt willen dan zijn ze van harte welkom.
Ben zelf woonachtig in Putte net onder Antwerpen niet zover van Wuustwezel. Kan ze zo afhalen indien je dat goedvindt. Laat maar iets weten.

Groet Ron
dinsdag 8 mei 2012 - 20:44
BOSVROUW

BOSVROUW

Het spijt me, maar dit is ten zeerste verboden; Beschermde diersoort! Ze overleven trouwens niet als je verplaatst. Wat ik wel kan proberen is om waterplanten met eitjes eruit te halen, Ik ga het proberen, maar die blijken zeer moeilijk te vinden;
Ik laat zeker iets weten!
dinsdag 8 mei 2012 - 20:57
Ronhas

Ronhas

Dat zo zeer fijn zijn. alvast bedankt voor je reactie
dinsdag 8 mei 2012 - 21:24
Ronhas

Ronhas

Beste bosvrouw,

Mocht je hulp nodig hebben om de eitjes te zoeken dan ben ik bereid om je te helpen. Laat maar horen.

Grt Ron
dinsdag 8 mei 2012 - 21:43
BOSVROUW

BOSVROUW

@Ron,
Heb naarstig gezocht naar foto's over hoe salamander eitjes er uit zien, maar kan het niet vinden; op de waterplanten in de vijver vind ik enkel poelslakeitjes.

Als iemand me een foto va,n salamander eitjes kan bezorgen, weet ik ook wat ik moet zoeken!
Alvast bedankt!
woensdag 9 mei 2012 - 22:08
Ronhas

Ronhas

ik heb hier een foto van een eitje op een blad.

Vijvers & Vissen

woensdag 9 mei 2012 - 22:57
Ronhas

Ronhas

en hier nog een voorbeeld

Vijvers & Vissen

woensdag 9 mei 2012 - 23:04
Ronhas

Ronhas

zoals ik al eerder schreef ik wil best een keer helpen zoeken als je dat goed vindt. laat maar weten
woensdag 9 mei 2012 - 23:05
BOSVROUW

BOSVROUW

@Ronhas, Eindelijk eitjes gevonden! Als je er nog wil, laat effe iets weten, kom ze dan wel brengen!
maandag 21 mei 2012 - 08:36
Ronhas

Ronhas

bosvrouw,

Als je het verblijf repareert, laat ze dan lekker daar blijven. Mijn aanbieding was enkel in geval van nood. Het is ook verboden om eitjes te vervoeren.....
Veel succes
maandag 21 mei 2012 - 12:38
dendrodan

Dendrodan

Heb in mijn vorige woning een stadstuin ook zo salamanders in mijn tuin gekregen.
Had in een tuincentrum planten gekocht en toen ik deze thuis uit de pot in volle grond wou zetten bleek dat er 3 kleine salamanders in zaten. Heb deze vlak aan mijn vijvertje vrij gelaten en het jaar nadien had ik een 20 tal kleine salamanders in de vijver zitten. Denk niet dat het kwaad kan als je deze vrijlaat in je tuin. Zo zorg je ook voor een nieuwe populatie. Spijtig genoeg heb ik deze in mijn oude woning laten zitten .
Nu woon ik landelijker en heb toch spijt dat ik deze bedreigde dieren niet meer heb. Ga binnen enkele dagen een klein vijvertje zetten met de bedoeling, de fauna zoals padjes en bruine kikkers die ik af en toe in mijn tuin vind te laten leven. Wetend dat ze achter mij 825 woningen willen bouwen in de toekomst en dat deze gedoemd zijn om te sterven.

donderdag 31 mei 2012 - 18:34
BOSVROUW

BOSVROUW

Hier zijn ze ook zelf gekomen vanuit vijvers in de buurt. Alsook, kikkers en padden.
vrijdag 1 juni 2012 - 00:21
keen

Keen

Soms kun je wel dieren uitzetten aan vijvers en poelen,
zelf heb ik op die manier een 5 tal salamanders zitten.
Gemeentewerkers waren bezig een natuurlijke vijver aan het dichtdoen, omdat het naast een opvang en clubhuis voor kinderen lag.
Op tijd de dieren gezien en hen laten stoppen.
Nu zitten ze hier nog altijd,
Ga zelfs nu een 2de vijver aanleggen van 6 op 4 meter deel is diep, die overgaat in moeras en een rotstuin met natte bodem.

Als je de dieren wilt redden doordat hun leven in gedrang komt te staan, mag je ze verplaatsen naar een andere poel.
woensdag 27 juni 2012 - 14:33
BOSVROUW

BOSVROUW

Nadat ik hen zo van vlakbij kan volgen, ben ik blij van de vijver gehouden te hebben,( is dit de juiste zinsbouw???) Heel veel rondom aangeplant zodat ze veilig op land geraken, zonder dat vogels, poezen enz; ze kunnen belagen! Als je er nu 5 hebt, zijn het er volgend jaar veel meer. Op een veilige plaats planten ze zich massaal voort. er waren zo veel eitjes, dat ik er over denk van er misschien toch een paar vissen in te zetten voor het biologisch evenwicht; er is spijtig genoeg weinig te vinden op internet over salamanders. Dus tips hier rond zijn altijd welkom!
woensdag 27 juni 2012 - 22:42
Miryana

Miryana

wat een leuk topic is dit. Ik heb op dit moment in mijn mini mini vijvertje alleen watervlooien, torren, slakken en spinnen (?) zitten. Nu ga ik dit weekend mijn wat grotere vijver inbouwen en beginnen met de tuin inrichten. Zou het geweldig vinden als ik kikkers of salamanders in mijn kleine tuintje zou kunnen krijgen. Een ander deel van mijn tuin is ingericht voor bijen en vlinders en dit is ook een geweldig gezicht om te zien. Is er bepaalde beplanting waar kikkers en salamanders zich prettig bij voelen die ik rond de nieuwe vijver zou kunnen zetten?
donderdag 28 juni 2012 - 16:27
BOSVROUW

BOSVROUW

Zuurstofplanten zijn belangrijk voor het natuurlijk evenwicht; Ik heb op de bodem ook wat stenen gelegd met plaats tussen en onder om te kunnen schuilen. Voor de rest zijn alle vijverplanten ok volgens mij; Ik plant nu aan de kant,ook penningkruid. Dat groeit buiten en in de vijver. Komen gele bloemjes aan. Je moet er wel voor zorgen dat ze makkelijk uit de vijver kunnen, want veel soorten leven na het paren aan land. Zelf heb ik dicht bij de vijver schuilplaatsen gemaakt van grote keien en hier en daar wat hout gestapeld; daar overwinteren ze graag. Van de stapel keien maak ik dan m'n cactus en vetplanttuintje in de zomer. Als je nog vragen hebt, doe maar, ik vond dit ook heel leuk, en je kan veel van elkaar leren, en het is voor mij ook nog onbekend; Laat je af en toe eens iets weten, heb zelf ooit een kleine karper in de vijver gekregen. moet als eitje, of visje met een vogel meegekomen zijn. Is spijtig genoeg met de strenge vorst gestorven! Veel succes!
vrijdag 29 juni 2012 - 12:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon