menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Steur kopen en verzorgen

Ga naar meest recente reactie

WardJ

WardJ

hallo,

ik heb een paar dagen geleden een Sterlet steur gekocht (ong. 30cm).
ik heb ook een beetje opzoekwerk gedaan op het internet en heb ondervonden dat het niet erg aangeraden is om een steur te houden.
Nochtans is onze vijver 12.5m/5m +een moerasje(waar de steur nooit komt) van 3m/3m en de bodem is in het midden (waar deze steur altijd zit) 160cm diep.

Ik zou graag nog een steur kopen:
*Welke steur zouden jullie aanraden ( ik had gedacht aan een diamantsteur) of mag ik geen steur meer bij kopen.?
*En is het waar dat een diamantsteur tot 5m kan worden?
maandag 26 maart 2012 - 14:26
Pieter

Pieter

Steurs in vijvers worden zelden oud en tenzij je een bleke zandbodem en glashelder water hebt zie je hem ook zelden. Ik zou zeggen, hou het maar bij typische zoetwatervissen.
maandag 26 maart 2012 - 15:07
WardJ

WardJ

Bedankt voor je reactie Pieter.
Ik wil wel zeggen dat onze pH, gH en kH waarde altijd perfect op pijl gehouden worden, maar onze ZWEMvijver is op de bodem bedekt met een zwarte folie nochtans ligt er altijd een laagje zand op de bodem dat de Sterlet steur altijd opwoeld.

Ik zou ook nog de meningen van andere leden vragen, om een beetje te vergelijken.

Bedankt, grtjs WardJ
maandag 26 maart 2012 - 19:15
Karintje

Karintje

Hallo Ward,

Wij hebben 2 steurs in onze vijver en die doen het héél goed. Onze vijver is overal 1 meter diep en is 11 meter lang, 17.000l water. Het is idd zo dat de beestjes (meestal) over de bodem zwerven, maar af en toe komen ze via de rand eens boven. We hadden wel wat schrik, omdat er nogal veel zuurstofplanten in onze vijver zitten, maar tot nu toe geen enkel probleem. Een steur kan nm niet achteruit zwemmen, dus als die daar vast komt te zitten......

Groetjes,
Karin
woensdag 9 mei 2012 - 10:48
greetje11

Greetje11

Wij hebben 5 steuren in onze vijver, waarvan er een paar zijn die reeds meer dan 15 jaar oud zijn en groter dan één meter.
Voor steuren moet je zorgen dat je waterkwaliteit steeds optimaal is, dat is van heel groot belang en ook vooral dat er heel veel zuurstof wordt toegevoegd aan het water. Steuren komen snel in zuurstofgebrek.
Ook algen, vooral draadalgen in een vijver vormen een probleem voor steuren omdat ze daar soms in vastgeraken en doordat ze niet achteruit kunnen zwemmen komen ze in de problemen.
Een diamantsteur wordt zéker niet zo groot als hierboven vermeld. Een sterlet wel.
zondag 27 mei 2012 - 12:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon