menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met de natuurlijke vijver

Ga naar meest recente reactie

tuinfanaat

Tuinfanaat

Wij hebben een vijver in onze voortuin zonder filter of lamp. In onze vorige huis hadden we een vijver met alles erop en eraan en ik had nooit de pomp aan of de waterval en alles ging prima! Dus ik weet dat het kan.

Deze vijver ligt half in de zon en in de schaduw. Alles was volgens het boekje opgezet. We hebben de vijver anderhalf jaar. Gisteren bleek na testen dat het water bedorven was. Van de vjverwinkel moest ik de helft van het water weggooien en nieuw leidingwater erin doen. Ik moest ook bacterial van Velda erin gooien. Bij het leeghalen bleek dat alle waterplanten dood waren. Heb dus nog snel 2 nieuwe erin gezet. De oesters op de bodem bleken ook dood te zijn. Vandaag nog wat groenig spul eruit gevist. De goudvissen happen nog steeds naar adem. Wat kan ik nog meer doen?



Bedankt alvast; Tuinfanaat
dinsdag 4 oktober 2011 - 16:51
tuinfanaat

Tuinfanaat

Tuinfairy;
Dat doe ik pas als niemand een betere oplossing heeft. Hoe heb je uitgevogeld waar wij wonen?
dinsdag 4 oktober 2011 - 17:15
tuinfanaat

Tuinfanaat

O, zodoende.

De vijver is trouwens wel een zwarte plastic bak. Ik bedoel eigenlijk dat ik de natuur zijn gang wil laten gaan.
dinsdag 4 oktober 2011 - 17:21
tuinfanaat

Tuinfanaat

Tuinfairy;

Om je vraag even te beantwoorden. We wonen inderdaad in Barendrecht vanwege werk van mijn man. Ik ben hier niet geboren of getogen. Ik moet erg wennen hier. We komen uit Houten daar was het een stuk leuker als hier. Ik mis ook erg de grote tuin die ik daar had. Hier is alles kleiner als ik daar gewend was. Ik moet wennen aan alle autoos hier en het lawaai. Maar goed, ik probeer er het beste van te maken.
dinsdag 4 oktober 2011 - 19:31
Mandy

Mandy

Ik heb geen idee want ik heb een natuurlijke vijver met een lemen bodem .. Wordt dus steeds met grondwater gevuld........
dinsdag 4 oktober 2011 - 21:19
Polplastron

Polplastron

Wat dacht je van de Oesters(weet je trouwens zeker dat het oesters en geen mosselen zijn)? Die woelen nog een stuk meer dan de vissen.


Oesters in een tuinvijver??? De zwanenmossel, die je volgens mij bedoelt, is volgens mij niet meer aan de oester verwant dan aan de mossel die in zee leeft. Allen horen zij wel tot de tweekleppigen, maar de zwanenmossel hoort tot een heel andere familie dan de oesters of "gewone" mosselen.

Overigens is mij niet bekend dat deze woelen??? Ze graven zichzelf wel ten dele in, maar daarbij maken ze geen stofwolken zoals veel vissen dat wel doen.

In de tuinvijver zijn deze mosselen overigens niet zo simpel te houden en ik raad het persoonlijk af. Als deze dieren dood gaan zullen hun afgestorven delen het water snel vervuilen.

Een luchtpompje of een fonteintje kunnen voorlopig het zuurstofrijke oppervlaktewater wel mengen met de overige waterlagen, maar dit lost op termijn het probleem niet op.

Zorg voor voldoende planten die je in fijn grind zet i.p.v. in vijvergrond (dit vertroebelt het water alleen maar). Zuurstofplanten zullen waarschijnlijk momenteen niet zo goed aanslaan in dit groene water, dus die kan je misschien beter achteraf pas toevoegen.

De vissen zou ik inderdaad voorlopig bij kennissen onderbrengen tot de vijver in orde is.

Die bacteriën die in de handel zijn zijn echt onvervangbaar als het gaat over de kassa van de winkelier. In praktijk voegen ze echter weinig extra toe aan je vijverkwaliteit gezien dezelfde bacteriën gewoon vanzelf in je vijver komen zonder dat je daar iets voor moet doen.

Groeten,

Pol

P.S.: Kan je misschien eens een foto van je vijver posten?
woensdag 5 oktober 2011 - 18:59
Juelz

Juelz

Ik zou zeggen, zuurstofplanten toevoegen aan je vijver.
er een kleine pomp inzetten die het water goed mengt, en planten erin zetten zoals krabbenscheer, gele lis, dotterbloem etc.

dat zijn planten die snel alle groeistoffen uit het water wegnemen en daardoor het alg laten verdwijnen.
woensdag 5 oktober 2011 - 19:36
BOSVROUW

BOSVROUW

Ben volledig akkoord met Juetz, heel veel zuurstofplanten, heb zelf klein vijvertje van ongeveer 1.5 vierkante meter oppervlakte en 50 cm diep Aan de kant staan gele lis, calla,, wolgras dotterbloem enz. In het water een mini waterlelie, een soort afrikaanse waterlelie en dan in de zomer snelgroeiende zuurstofplanten. Er zitten al jaren goudelritsjes in, die goed voortplanten, en enorm veel salamanders en kikkers, het lijkt wel een grootstad van waterbeestjes! Regelmatig draadalgen wegscheppen, in de winter een klein plaatsje ijsvrij houden, als er een lange droogte heerst, leg ik er wel eens de tuinslang in met leidingwater om een beetje te verversen, maar geen filter of pomp.
woensdag 5 oktober 2011 - 21:59
Polplastron

Polplastron

Zorg voor voldoende planten die je in fijn grind zet i.p.v. in vijvergrond (dit vertroebelt het water alleen maar). Zuurstofplanten zullen waarschijnlijk momenteel niet zo goed aanslaan in dit groene water, dus die kan je misschien beter achteraf pas toevoegen.


Ik ben ook volledig akkoord met Juelz en Bosvrouw, maar lees ook even wat er vooraf in een draadje gezegd en geschreven wordt! Zuurstofplanten in een volledig groene vijver gooien zal mijns inziens weinig zoden aan de dijk zetten: planten hebben nu eenmaal licht nodig! Als de vijver een paar weken per jaar groen ziet is dat niet erg, maar ik heb wel de indruk dat het groene water hier eerder chronisch te noemen is omdat de vijver gewoon niet in evenwicht is. Met gewoon wat zuurstofplanten krijg je dat niet in orde.

Zorg voor beplanting allerlei zoals ik in mijn vorige post al aangaf, breng de vissen elders onder indien mogelijk en voeg volgend jaar zuurstofplanten toe.

Groeten,

Pol
donderdag 6 oktober 2011 - 11:46
tuinfanaat

Tuinfanaat

Zo, wat hebben veel mensen gereageert. Om alles te beantwoorden;

Ik probeerde om er een foto bij te doen, de foto staat er dan op maar laat zich niet versturen. Dus ik doe iets fout maar weet niet wat! Op andere sites lukt het wel.

Ik ben ook niet van plan om nu veel aan de vijver te doen. Je kan ook haast geen waterplanten kopen op dit moment. Ik heb 4 gewone waterplanten langs de kant staan. Het water stinkt nu niet en ziet ook niet groen. Het is niet helder maar de vissen lijken het minder benauwd te hebben. Ze zwemmen wel zichtbaar bovenin het water. Volgens mij moeten ze nu dieper in het water gaan omdat het koud word toch?

Ik had misschien wel mossels erin inplaats van oesters. In onze vorige vijver ging dat perfect. Ik koop ze altijd bij de vijverwinkel. Dat was trouwens wel een grotere vijver. Deze is ong.1 meter bij anderhalve meter en dan rond en in het midden wel redelijk diep en een rand waar je ook waterplanten in kan zetten.
Hoe komt het dat de zuurstofplanten dood zijn gegaan. De goudvissen hebben er toch niks mee te maken?

Ik bewaar alle informatie goed, zal er zeker komend voorjaar een hoop mee doen. Bosvrouw; leuk dat bij jouw wel lukt! Ik ga het niet opgeven want ik geniet erg van mijn visjes!

Is het aan te raden nog een keer de helft water weg te gooien en leidingwater en bacterie erbij? Ik ben bang dat het leidingwater nu te koud word.

Wie weet het?
donderdag 6 oktober 2011 - 16:25
tuinfanaat

Tuinfanaat

Pol en birdwatcher;
Ik heb nog de helft van het potje staan. Ik heb nooit iets van deze dingen gekocht. Ik laat ook liever de natuur zijn gang gaan! Maar ik heb ook nooit problemen van de vijver gehad. Ga het zeker niet meer kopen!
donderdag 6 oktober 2011 - 17:22
Mandy

Mandy

Dat de vissen nu nog steeds hoog zwemmen lijkt mij niet raar... Dat is bij mij ook nog zo: het water is tenslotte nog erg warm, nog lang niet afgekoeld.... Als het echt een tijdje flink koud wordt gaan ze vanzelf wel naar beneden .........
donderdag 6 oktober 2011 - 21:22
tuinfanaat

Tuinfanaat

Het gaat beter met de vissen! Ze happen niet meer naar adem en zwemmen niet meer alleen aan de oppervlakte! Ik denk dat ik geluk heb dat het vannacht zoveel geregent heeft. Het heeft de vijver goed gedaan!
vrijdag 7 oktober 2011 - 16:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon