menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverplantenvoeding

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

Ik heb al verschillende dingen gelezen ivm voeding voor vijverplanten. Maar wat is nu het beste?
Het probleem is dat alle vijverplanten hun groene kleur verliezen en gelig worden behalve de lelie, die krijgt rode bladeren, een kleine Nymphea Alba volgens het kaartje.
Verder zitten er geen noemenswaardige zweefalgen in en de draadalgen worden regelmatig gewied.
Het vijvertje ligt in de zon, het oppervlak word voor een deel (+/- 1/3) bedekt met drijfplanten en lelieblad.
De zuurstofplanten hebben zich mooi vastgezet in de bodem (rivierzand) en er zit een zoetwatermossel in.
Er staat een simpele bio-filter op met toevoeging van bacteriën die via een fonteintje zuurstof toevoegt. Dat filter is ingepakt in 'zilverplakband' zodat het water erin niet opwarmt. Werkt wel, uitlopend water is fris ipv warm. HA!
De huisgenoten hebben er 3 goudviskes in gezet die zo ne keer het zand omwoelen maar daar zit ik weinig mee in, dat zet zich toch terug op de bodem. Ik heb ze in't oog gehouden en ze peuzelen aan de draadalgen die vastzitten aan de vijverrand. Om de 2-3 dagen geef ik een klein beetje visvoer.
Wat verdampt word aangevuld met leidingwater en verder gewoon hemelwater.
Volgens de verkoper (ja tuurlijk) mag er geen regenwater in zonder allerlei toevoegingen van chemische koper- en ijzersulfaatrommel, dure pompen en uv-lampen en moeten planten in een aparte vijver staan. Die heeft zeker een koi-boekske gelezen met een half oog?
Verder zitten er slakjes in, muggelarven, er zitten libelles, gisteren een schrijverke gezien (O krinkelende winklende waterding) en er zit een pad in de buurt.
Ah ja, en eendekroos, maar dat vis ik eruit voor het eendepest word.

Het enige probleem is de geel wordende planten die niet echt meer groeien. Zuurstofplanten worden niet geel.
Ik dacht dus meststof te geven maar heb geen enkel idee hoe en welk.

Kan iemand daarbij helpen?
maandag 4 juli 2011 - 11:24
Gehenna

Gehenna

O ja, 165L vijverke. Was dat efkes vergeten.
maandag 4 juli 2011 - 11:26
Gehenna

Gehenna

Kan je dat ook in de zomer doen?
maandag 4 juli 2011 - 11:51
Gehenna

Gehenna

Dan ga ik dat halen.
maandag 4 juli 2011 - 12:43
Gehenna

Gehenna

Allé, meneer weet het weer beter ze.
Zeg ik kom we gaan naar de winkel achter Maerl voor de vijver.
Zegt hij "da hebt ge toch ni nodig? Ik deed vroeger van die blauw korrels erin en mijn water was altijd schoon groen"

Schoon groen zegt hij dan ... SCHOON groen hé. Ni lelijk groen.
Manmanman. Zo bestaat er maar ene ze.
Da's ni alleen 50 kilo koemestkorrels op 20m² gazon maar dus ook SCHOON groen water ... Ik denk dat ik een portie medelijden nodig heb en te voet naar de winkel ga.

Vijverke ge moet gene schrik hebben, ik hou hem uit uw buurt
maandag 4 juli 2011 - 13:02
Gehenna

Gehenna

Ze hebben het water getest. Waren aan een vijver bezig op weg naar de winkel. Ikke: Meneer mag ik is iets vragen ...
Zegt ie 'ga een staal halen en ik zal't testen maar zo te horen zit alles goed'

Hier de belangrijkste waarden:
PH: 7.8
KH: 19
GH: >16 (komt overeen met wat uit de kraan komt)
NO2: zero
NO3: zero

KH en GH zijn hoog genoeg om plantengroei te laten stagneren. Hij heeft afgeraden om nu Maerl toe te voegen omdat alles verder prima is. Maar wel om regenwater bij te voegen of wel een turf-filter te gebruiken.
Ik heb een regenton staan, zonder turf. Als het regenwater door een koperen dakgoot loopt ook niet gebruiken. Wel, 't is hier plastiek.
Verder een hele uitleg over nutteloze producten en het nut van Maerl in het voorjaar of om bepaalde waarden te corrigeren. Is hier niet nodig.
Alle ander brol is geldklopperij zei hij en voor de rest kan je een hele dag naast uw vijver zitten waardes meten en constant spullen toevoegen om de perfectie na te streven.
En als ik ooit van plan ben een grote vijver aan te leggen moet ik eens aan hem denken.

Dan ga ik straks de planten water geven met vijverwater en bijvullen uit de regenton (zonder muggelarven) En de Maerl houden we voor na de winter.






maandag 4 juli 2011 - 16:23
Juelz

Juelz

Misschien een beetje laat maar z´n 90% van alle middelen voor je vijver is onzin.
een vijver met planten hoort zichzelf te onderhouden, alleen moet je kijken welke planten je erin doet en de ligging van de vijver.

voor een optimale groei is zonlicht (minimaal 6 uur per dag) heel belangrijk, maar ook van s´ochtends vroeg tot s´avonds laat is niet goed omdat je dan ook zuurstof arm water krijgt.
ook moet je kijken naar de planten die je erin stopt, omdat elk soort plant zijn eigen omgeving wilt.

zo houden zuurstof planten juist van hard water (kalkrijk), let er wel op al het metaal is schadelijk voor in een vijver op enkele uitzonderingen na. dus haal het lood waarmee planten soms zijn vast gebonden er altijd uit.

planten zoals waterlelie's hebben het liefste een diepte van meer dan 100cm.
maar zijn niet noodzakelijk om een vijver schoon en goed draaiend te krijgen.
zuurstof planten groeien goed op een diepte rond de 50Cm.
en oever/moerasplanten juist op een diepte van 0-50Cm.

en wat ook belangrijk is, de zuurtegraad van de vijver rond 7 is perfect, anders gaan je vijverplanten er ook aan, laat dat ook even testen.
liever nog, test het zelf even want water waardens veranderen tijden de rit naar een Vijver centrum of dergelijke.





Edit : bekijk ook deze link even.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/3490-aquariumplanten-verzorging-en-onderhoud.html

de exacte waardes weet ik niet precies/ omdat wij meestal met koivijvers werken en dan een hydro/helofyten erbij maken of een kleine vijver met een bio rand maar deze onderhouden zichzelf tot nu to altijd prima.
vrijdag 8 juli 2011 - 21:51
Gehenna

Gehenna

Alles is prima, alleen, helemaal vullen met leidingwater en bijvullen met leidingwater is niet goed in de streek rond Vilvoorde.
Hij is nu voor ongeveer 1/3de met regenwater gevuld zodat de NO waarden moeten zakken en de planten terug groeien.
PH zit tussen de 7 en 8.

De waterlelie gaat in een 'zure' kuip vliegen op terras. Door de verdamping zullen de fuchsia's er ook blij mee zijn
zaterdag 9 juli 2011 - 00:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon