menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost voor afwerking vijver

ErikM

ErikM

Voor de afwerking rond de vijver wil ik compost gebruiken.
Dit heeft een praktische reden. Omdat wij geen auto en aanhanger hebben moeten we het laten bezorgen.

Zand is eigenlijk geen optie want een kuup zand te laten brengen kost € 75,00 extra ! (En dat terwijl het bedrijf nog geen 500 meter verwijderd van onze woning is.

Nu kan ik voor € 25,00 een aanhanger vol met compost ( zo'n 12 kruiwagens) krijgen en dat wordt dan thuisbezorgd.

Mijn vraag: kan ik compost gebruiken voor de afwerking ?

Ook wil ik graag weten of 12 kruiwagens ( geen flauw idee hoeveel dat eigenlijk is) voldoende is. (Zie bijgaande foto)

De bedoeling is dat er tussen de beide vijvers een tegelpad komt en de randen rond de vijvers met sier keien wordt afgewerkt. Met name rond de voorste vijver zou dan (veel) compost moeten komen, met daarin laagblijvende planten.

Alvast bedankt voor eventuele reacties , Erik

Vijvers & Vissen

maandag 13 juni 2011 - 18:45
jdcoster

Jdcoster

Met het verschil in prijs tussen die voorgevormde vijvers en een stuk kwaliteitsvijverfolie, kon je niet alleen die grond betalen maar ook nog de beplanting.

Hou er rekening mee:
Dat die compost in één à twee jaar tijd tot 50 % aan volume zal verliezen door verdere vertering en uw vijverranden er weer zullen boven uit steken
Dat je een goede scheiding zult moeten maken tussen de compost en de sierkeien ( deze keer ben ik WEL voorstander van worteldoek).
Maar ...
Ik zou toch gaan voor een aanvulling met goede tuinaarde. Desnoods wacht je maar tot je het financieel kunt op brengen
Later krijg je er anders spijt van.
Wedden?

Nog een vraag: Waarom sierkeien?
maandag 13 juni 2011 - 19:16
ErikM

ErikM

Bedankt voor de reactie.

Wat het "prijsverschil" tussen de voorgevormde vijvers en folie betreft, de achterste vijverbak die hebben we al een groot aantal jaren. De 2e bak hebben we onlangs gekregen ( zat een klein lekje in maar dat heb ik kunnen repareren).

In eerste instantie zouden we het ook met folie gaan doen maar we hebben een beperkt budget en als je dan al een voorgevormde vijver hebt en je krijgt er eentje gratis bij, dan is de keuze niet zo moeilijk.

Waarom sierstenen ? Ik probeer ( ook weer vanwege het beperkte budget ) zoveel mogelijk de materialen die ik al heb van de "vorige" vijver te hergebruiken.

Maar goed, terug naar de kern van mijn vraag. Dat compost "inzakt" daar heb ik totaal geen rekening mee gehouden. (ik ben onervaren wat tuinen betreft en heb zeker geen groene vingers) Waardevolle opmerking ! want als het na 1 a 2 jaar de helft in volume is afgenomen en de vijverranden zijn weer helemaal zichtbaar, dan hoef ik niet met je te wedden want dan krijg ik zeker spijt.

Oké, ik ga toch maar voor zand, aangevuld met een laag goede tuinaarde op die plekken waar ik mogelijk plantjes, mos o.i.d. ga plaatsen.

Je reactie komt net op tijd, ik zou morgenochtend eventueel de compost gaan "bestellen". Dat hoeft dus niet meer. Gelijk maar afzeggen.

Nogmaals bedankt. Vriendelijke groet, Erik
maandag 13 juni 2011 - 19:40
vulk

Vulk

Kan je nergens goedkoper aan het zand komen? Geen aannemers in de buurt ofzo?
vrijdag 16 september 2011 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon