menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

na hier en daar wat metselkuipen of andere"tonnen" te zien die omgevormd waren tot mini vijverkes bedacht ik me: ik heb een zinken kuip van een 32 cm diep en ongeveer 70 cmeter doorsnee...
kan ik daar eventueel een vijverke voor op terras van maken??
ik heb daar vroeger nog goudvisjes in gehad,maar dat was nogal arbeidsintensief in die zin dat er op de bodem keitjes lagen en die werden dan groen,en moest dus om de paar weekjes het hele spul eruit(vissen in een bak etc)bak uitwassen en ook de steentjes goed wrijven zodat alle groene aanslag eraf was(amai mijne rug!!)paar keer flink spoelen,alles er weer in,weer opvullen,vissen na een tijdje terug erin(niet direct want dan is het water nog te koud..)
wegens vissen mijn salamander opgevret,mijn waterschildpad een paar van mijn vissen(ze kunnen samen zei die meneer van de aquariumwinkel )en uiteindelijk ik op een mooie dag mijn zoon in het "vijverke" zag staan,flapperend met een goudvis (bij de staart gepakt)vraag me niet hoe hij zoiets glibberigs kon vasthouden,en ik dus alle overige vissen(er dreven al een paar dode op het oppervlak)in een aquarium gezet en het "vijverke" leeggekapt...
de andere vissen zijn later alsnog gestorven,ik had ze al meer dan 4 jaar en dat was het einde van het vijverke en vissenverhaal....
mijn vraag: kan ik een vijverke maken waar geen vissen in zitten,die niet zo arbeidsintensief is,zonder filter....
het is bij mij wel nogal zonnig en gaat het water dan niet direct groen zien??
ook heb ik(nu ja,mijn man)een paar van die langwerpige blauwe metselkuipen rondslingeren...idem verhaal,kun je daarmee een (ingegraven)vijverke construeren zonder gelijk met pompkes en filterkes te moeten werken(dit wegens de mogelijkheid om later te verplaatsen,electriciteit is een probleem....
ik ga effe een foto maken van de respectievelijke kuipen en hier posten....
dan hebben jullie een idee wat ik bedoel...
bij voorbaat dank voor het meedenken...
maandag 13 juni 2011 - 17:01
cetinel

Cetinel

de blauwe kuip is 45 diep 68 breed(inclusief rand) en 1 meter 8 lang(inclusief rand)
ik had in een van de kuipen een stuk of zes emmers gewone tuingrond gedaan en daar flink wat emmers water bij(6 of 7) dan de volgende dag wat zaadjes waterkers gestrooid als experiment...ze staat nu in bloei(de waterkers)

Vijvers & Vissen

maandag 13 juni 2011 - 17:20
cetinel
maandag 13 juni 2011 - 17:26
cetinel

Cetinel

mijn zinken kuip,hiervan is onlangs een oortje afgebroken

Vijvers & Vissen

maandag 13 juni 2011 - 17:27
LauraK

LauraK

Van vijvers weet ik weinig (zeg maar gerust: niets!), maar van zinken objecten
wel wat... Ik had twee zinken gieters staan, waar in de winter water in is blijven
staan. Gevolg: van beide gieters is de bodem kapot gevroren, en de gieters zijn
dus zo lek als een mandje. De bodem is helemaal bol getrokken. Zou toch zonde
zijn als dat met die mooie zinken teil van jou ook zou gebeuren!

Groeten van Laura.
maandag 13 juni 2011 - 18:31
cetinel

Cetinel

deze teil heeft de afgelopen 2 winters ook gewoon buiten blijven staan met water in..er zat wel een 5 cm dikke ijslaag op maar hij is nog steeds niet lek...
mischien omdat er niet enkel een bodempje water in zat??
bovendien heeft die al jaren van "vijverke" achter de rug...
ik wou weten of het kan om zonder om de 2 weken te moeten kuisen en zonder filter toch redelijk helder te houden omdat mijn terras nogal veel zon heeft.....
maandag 13 juni 2011 - 18:37
cetinel

Cetinel

is 32 cm daarvoor niet wat ondiep?
als ik nu weer keitjes op de bodem doe en paar plantjes erin,zou dat dan helder blijven??
ik ga morgen es kijken naar waterplantjes.....
maandag 13 juni 2011 - 18:41
cetinel

Cetinel

zal morgen es neuzen.....
maandag 13 juni 2011 - 19:31
molleke32

Molleke32

ik heb ook zo'n kuip met een waterlelie , irissen en zuurstofplanten (ook geen vissen) maar helaas wordt mijn water helemaal groen. Het heeft ook gewoon buiten gestaan in de winter en is niet lek..

groetjes vicky
maandag 13 juni 2011 - 21:02
bakbeest

Bakbeest

Als je die blauwe plasticken goed schoonmaakt wil dat best.In het tuincentrum zijn zat plantjes te koop die in het water kunnen staan.In de steentjes komen wel gauw algen,dus dat zou ik niet doen.In onze badkuip (zie topic de voortuin) heb ik een roze waterlelie staan in een vijvermand,gewoon in vijvergrond,zonder filters e.d.Gewoon even de diepte opmeten waarin de planten moeten worden gezet,en als je mooie plantjes vind die hoger moeten staan,zet je ze gewoon op bakstenen.Door de begroeiing zie je daar al vlot niets meer van.
Achter in de tuin hebben we een vijvertje waar de schildpadden in huizen,zonder filters e,d want die slopen ze constant.Daar moeten we eens per 6 weken het water van verschonen,want die maken me er een bende van.
Daarin heb ik in de rand een sarracenia( in pot ) staan,en die doet t geweldig,daar kunnen de schildpadden niet bij,en er staat een sneeuwbal in,die het iets minder goed doet,daar kunnen ze wel bij
maandag 13 juni 2011 - 21:02
Mandy

Mandy

Ik denk dat je ze allebei wel kunt gebruiken.
Als je die blauwe goed schoonmaakt is deze prima en die teil zal ook voldoen.
Wel zuurstofplantjes erin zetten.....
Hoef je heus niet schoon te maken en alles leeg te scheppen.....
maandag 13 juni 2011 - 21:16
cetinel

Cetinel

en welke zijn die "zuurstofplantjes" dan??
ik vind gewoon de libelles en zo die aan zo een beetje water verschijnen zo leuk,water heeft ook zo iets rustgevends....
vroeger kwamen er ook allerlei vogels aan ons "vijverke" drinken terwijl we maar een meter of drie verder zaten....kon ik uren naar kijken....
ik ga morgen es wat pplantjes opdiepen en die vijvergrond.....
maandag 13 juni 2011 - 21:43
molleke32

Molleke32

Hoornblad , Waterpest , fonteinkruid dit zijn er al een paar, je hebt er veel keuze in hoor
maandag 13 juni 2011 - 22:21
Mandy

Mandy

En plantjes kiezen die niet zo diep hoeven te staan en die niet te groot worden.....

Het is zo leuk een beetje water in de tuin, inderdaad voor al die libellen en waterjuffertjes die gaan komen en de vogeltjes die gaan drinken en badderen......


Ik heb oa een drinkbak op een voet van ongeveer 100 cm hoog en gisteren zat daarin zelfs een houtduif te badderen..... mooi gezicht....
maandag 13 juni 2011 - 22:39
cetinel

Cetinel

ben vandaag naar de aveve geweest.....
vroeg aan de meneer daar voor wat zuurstofplantjes,en kreeg vier mee die niet in een potteke zaten...leek een beetje op een mini varen,keb ook een waterhyacint(denk ik) om bovenop te laten drijven,en een waterlelie gekocht
vijversubstraat...lavastenen,grotere lavastenen??? ik vroeg info en volgens de meneer maakte dat n iet veel verschil,dus heb ik vijvergrond gekocht(kostte wat minder)
seffens ga ik de bak uitkuisen en vullen....
nu zeurt mijn jongste al drie jaar om vissen,en nu hij op de hoogte is van mijn "vijveridee" om het met een groot woord te benoemen,en nu wil hij er visjes in..
is dat te doen?? een paar kleine visjes,en zo ja hoelang moet je vijver dan "acclimatiseren" na opstart eer je die erin kan doen?
is drie visjes teveel voor deze afmetingen??(ik had vroeger een paar van die teleskoopvissen en een paar sarassa's erin,geen planten...maar wist nie veel over vissen,dus of die nu blij waren??)
ik ga efkes de bak vullen nu....
dinsdag 14 juni 2011 - 19:52
cetinel

Cetinel

hmmm "vijverke" staat niet recht.
omdat ons "terras" voorlopig gewoon uit beton is(die al begint af te schilferen)en dus nog aangelegd moet heb ik het niet op,maar naast het terras gezet,maar de grond is daar ook niet echt effen,de bak staat op een pallet en tijdens het vullen zag ikdat het niet gelijkmatig is...
scheelt een paar cm
het water is nu nog een beetje troebel,ik heb de zuurstofplanten erin gedaan evenals de waterlelie(geschikt voor kleine kuipen stond er op)
de waterhyacint zit nog in zijn eigen potteke....
dinsdag 14 juni 2011 - 21:43
Mandy

Mandy

Leg er aan de lage kant een paar houtjes onder........
dinsdag 14 juni 2011 - 22:03
cetinel

Cetinel

heb er een stuk platte steen onder gedaan,probleem was dat hij al bijna vol was tegen da ik het opmerkte,er al een zak vijvergrond in zat
dus lekker gewichtje,alles er waar uit was ook nie bepaald een optie want vijvergrond was nog nie volledig bezonken en zo...
maar tis toch gelukt
dinsdag 14 juni 2011 - 23:00
Mandy
dinsdag 14 juni 2011 - 23:05
cetinel

Cetinel

ziet er nog nie bepaald mooi uit
water is troebel...
zal toch es foto van nemen...
woensdag 15 juni 2011 - 08:02
cetinel
woensdag 15 juni 2011 - 08:41
cetinel
woensdag 15 juni 2011 - 08:42
cetinel

Cetinel

ik wacht wel af hoor...tis enkel troebel door de vijvergrond,volgens mij komt dat wel goed.
in de blauwe bak met waterkers heb ik gewoon aarde uit de tuin gedaan onderin(wist ik veel) en zelfs dat is na een tijd helder geworden...
het krioellt er wel van de muggenlarven erin...(gelukkig zit hij achteraan)
woensdag 15 juni 2011 - 11:42
cetinel

Cetinel

yep!
woensdag 15 juni 2011 - 11:50
bakbeest

Bakbeest

Even wat betreft de visjes,ik denk niet dat dat kan.Ik heb ooit eens ergens op een vijverforum gelezen dat zink en vis geen goede combinatie is.Maar hé,ik ben geen kenner he?
Maar t zou wel jammer zijn als de vissen dood zouden gaan.
woensdag 15 juni 2011 - 12:50
cetinel

Cetinel

hm....
deze teil heeft vier jaar dienst gedaan als vissenkom.....de visjes haalde ik tegen de winter binnen in een aquarium..der is geen enkel visje dood gegaan hierin,in het aquarium werd er een opgegeten door mijn schildpad(mijn onkunde en verkeerde info uit de aquariumwinkel)
omdat mijn zoon op een bepaald moment erin was gaan staan en met de visjes aan het zwiepen was ben ik gestopt met de visjes in de "vijver"...als ze er niet tegen kunnen gaan ze toch geen vier jaar mee??(sommige ervan,waaronder mijn sarassa en een goudvis waren al meer dan 15 cmg..)
mijn vraag betrof :is het mogelijk om zonder filter en zonder om de paar weken te moeten uitkuisen als vijver te dienen...
ondertussen zijn de blaadjes van de waterlelie aan het opp.verschenen,is er een calla pallustris(of zo) bij gezet....
zondag 19 juni 2011 - 20:20
cetinel

Cetinel

het water is nu wel al veel helderder,waardoor je de stenen of de potten ook kan zien.....

Vijvers & Vissen

zondag 19 juni 2011 - 20:30
cetinel
zondag 19 juni 2011 - 20:31
Mandy

Mandy

Dat staat erg leuk.......
zondag 19 juni 2011 - 20:34
cetinel

Cetinel

dank je!vooralsnog weinig "beestjes" te zien in de buurt,de vele regen zal daar wel mee te maken hebben zeker??(overal plasjes en poeltjes in overvloed nu..)
zondag 19 juni 2011 - 20:36
bakbeest

Bakbeest

wordt vast een mooi plaatje,als alles straks wat meer is begroeit
zondag 19 juni 2011 - 21:37
cetinel

Cetinel

mijn waterlelie heeft een knopje

Vijvers & Vissen

dinsdag 2 augustus 2011 - 11:07
cetinel
dinsdag 2 augustus 2011 - 11:09
cetinel
dinsdag 2 augustus 2011 - 11:09
cetinel

Cetinel

vandaag staat de helft van de knop boven....
ben wel benieuwd voor al hij open staat.
zondag 7 augustus 2011 - 15:04
cetinel

Cetinel

als het echt moet



zondag 7 augustus 2011 - 16:59
cetinel

Cetinel

de belofte van een mooie bloem:

Vijvers & Vissen

woensdag 10 augustus 2011 - 14:13
cetinel
woensdag 10 augustus 2011 - 14:13
cetinel
woensdag 10 augustus 2011 - 14:14
cetinel

Cetinel

vind ik eigenlijk ook! duurt allemaal veel te lang
der zitten al een paar weken visjes in de bak,ik voer ze niet bij en het water word zo op het eerste zicht ook niet echt vies.
woensdag 10 augustus 2011 - 14:19
cetinel

Cetinel

het gaat traag,maar gestaag
als je goed kijkt zie je hier links op de foto onder het waterlelieblad een van mijn visjes(vaag hoor)

Vijvers & Vissen

maandag 15 augustus 2011 - 16:35
cetinel
maandag 15 augustus 2011 - 16:36
cetinel
maandag 15 augustus 2011 - 16:36
cetinel

Cetinel

ja??leuk!
maandag 15 augustus 2011 - 18:03
cetinel

Cetinel

heb het al gezegd,maar het luisterd niet zo best
mischien verstopte oren door al dat water?
maandag 15 augustus 2011 - 23:38
cetinel

Cetinel

ik heb m es goed onder zijn voeten gegeven,en kijk

Vijvers & Vissen

dinsdag 16 augustus 2011 - 13:59
garfield

Garfield

Het is het wachten meer dan waard geweest. Het is trouwens dezelfde als die ik in de vijver heb staan. Ook dit jaar maar 2 bloemen gezien.
dinsdag 16 augustus 2011 - 14:05
Mandy

Mandy

Mooi kleurtje.....

Ik heb alleen maar witte met een rose randje.....

Zal wel erg leuk staan in je "vijver"....
dinsdag 16 augustus 2011 - 20:33
cedric013

Cedric013

Mooie bak
Zolang dat je er geen vissen in doet, is het goed, dit is een zinken bak, en vissen sterven aan zink
Dit is dus dodelijk.
Zoals die bandjes soms rond waterplanten, is ook van zink, en is giftig voor vissen
zondag 25 september 2011 - 11:25
cetinel

Cetinel

eu,der zitten vissen in,al een paar maanden......
en voordien heeft die ook al enkele jaren als visbak gefungeerd....
zondag 25 september 2011 - 11:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon