menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Visvijver

Ga naar meest recente reactie

marclanduyt

Marclanduyt

Hallo, ik heb me laten wijs maken dat je geen eten meer moet geven aan de vissen als het water geen 10° meer heeft!
Ik heb gestopt met het eten, maar ze komen toch nog bedelen, wat is nu de beste oplossing?
Alvast bedankt voor de goeie raad.
maandag 4 december 2006 - 18:14
sylvain

Sylvain

Beste Marc normaal vissen in een vyver moet ge niet voederen die visjes voederen gebeurt meestal voor de kinderen want een vis vindt eten genoeg in zyn vyver trouwens als gevoederd worden uw vissen heel gerust en dan komt de man met de lange pootjes DE REIGER en plop ze zyn weg , en de verzuuring als ge ze te veel voederd ge moogt gerust stoppen voor de winter ik had een vyver ik heb hem dicht gedaan uit schrik voor myn kleinkinderen maar ja nu staan er planten en dat heeft zyn charmes ook maar terug ik heb op die tien jaar mischien 10keer gevoederden van honger zyn er geen enkele dood gegaan maar ik denk dat er veel vissen sterven van te veel daar om niet te veel eten de vissen in de meren en kanalen worden ook niet gevoederd zodus Marc rustig aan met het eten mvg dag
maandag 4 december 2006 - 20:39
nientje

Nientje

ik ben al een tijdje gestopt met de vissen te voeren hoor
nientje
maandag 4 december 2006 - 21:24
ines

Ines

Als U koi hebt dan is het noodzakelijk voor de winter geen voer meer toe te dienen daar de
spijsvertering van de koi op een zeer laag pitje staat. Doet U het toch dan gaan de korrels die
in de ingewanden opzwellen blijven en daar een soort gisting veroorzaken die nefast kan zijn
voor Uw koi.
Bij 8 a 10 graden geen voeding. Laat de vissen maar komen en knijp een oogje dicht voor
hun eigen welzijn, zolang ze goed rondzwemmen en nog allert zijn is alles oké.
Ze gaan later vanzelf naar de diepte in winterrust en hebben geen nood aan voeding.
Als U nu geen voeding meer geeft leren ze ondertussen rustig te worden en komen ze straks
niet meer naar de kant zoals het moet tijdens de winter(zowat hun gewoonte afleren...)
dinsdag 5 december 2006 - 01:00
annd6

Annd6

Wij hebben hier een heel klein vijvertje en omdat dat toch een aantal keren per dag dichtvroor en we er steeds het ijs moesten breken hebben we de vissen er toch maar uitgehaald en in de (koude) veranda gezet. Het valt op dat ze minder behoefte hebben aan eten maar is het, nu ze uit de vijver zijn ook raadzaam om niet te voeren?
Of gewoon minder?
Eén van de vissen is trouwens een beetje dik...
Groetjes
Ann
vrijdag 9 februari 2007 - 15:39
Tine

Tine

Ann, je meent het toch niet dat je het ijs ging breken terwijl de vissen er nog in zaten? De vissen kunnen daardoor doodgaan. Ik heb ook maar een kleine vijver maar heb er in de winter altijd een beluchtingssteentje in zodat een gedeelte van de vijver niet dichtvriest.

Tine.
vrijdag 9 februari 2007 - 18:06
annd6

Annd6

oei, ja, toch wel
Ik wist dat niet....we hebben het niet vaak gedaan hoor en heel voorzichtig.
Wat kan er dan gebeuren misschien?
Dat beluchtingssteentje, wat is dat voor iets?
Ann
vrijdag 9 februari 2007 - 18:22
Tine

Tine

Als je het ijs op een vijver kapot slaat, heb je kans dat de vissen door de druk exploderen of imploderen, één van de twee. Een beluchtingssteentje kan je bij een dierenwinkel kopen. Dat is een poreus steentje, welke aan een slangetje wordt bevestigd en met behulp van een motortje wordt er lucht doorheen geblazen, waardoor er aldoor luchtbelletjes omhoog komen zodat de vijver op die plek niet kan dichtvriezen. Zo'n steentje heb ik zomer en winter aan en heb waarschijnlijk daardoor altijd helder water.

Tine.
vrijdag 9 februari 2007 - 23:25
annd6

Annd6

Dankje voor de uitleg.

En de visjes zijn nog steeds oké hoor
Wat doe ik nu met het voeren? Niet of wel in de winter?
Groetjes
Ann
zaterdag 10 februari 2007 - 10:00
danydecuypere

Danydecuypere

Hallo

k'Heb ook een beluchtingsteentje in mijn vijver maar in de zomer leg ik het af heb horen zeggen dat het gemakkelijk algen aanmaakt bij warmer weer.
zaterdag 10 februari 2007 - 11:43
Tine

Tine

Ik heb nog nooit algen gehad in mijn vijvertje en die is toch al 18 jaar oud.

Tine.
zaterdag 10 februari 2007 - 19:51
ines

Ines

Vissen: niet voederen in de winterperiode, vanaf 8 a 12° buiten terug voederen.
Het voer moet binnen enkele seconden weg zijn, blijft er voer op de wateroppervlakte drijven
dan geeft U te veel.
Er bestaat ook voorjaarsvoer die veel lichter is dan zomervoer als U wilt voederen vanaf einde februari
begin maart.
Grtjs, ines
woensdag 14 februari 2007 - 23:34
annd6

Annd6

Dankjewel Ines!

Nu weet ik hoe het te doen.
Groetjes
Ann
donderdag 15 februari 2007 - 10:07
ines

Ines

Hé Ann nog ietske als er een vis een heel dikke buik heeft wat nu eigenlijk bijna nog onmogelijk is,
heeft de vis restanten van eieren die de vis niet kon afleggen.
Een vis heeft soms enkele natuurlijke elementen nodig om met de buik tegen de bv gladde stenen
te duwen eigenlijk persen of worden de eitjes uit de buik geduwd.
Heeft de vis dat niet dan kunnen de eitjes blijven zitten en ook rotten, ik vrees dat de vis een vogel
voor de kat zal zijn, bij wijze van schrijven.
Leg in ieder geval enkele gladde stenen elementen in het water, voor volgende eventuele
zwangere visjes
Hij kan ook ingewanden hebben die aangetast zijn door parasieten, in dit geval moet Uw vis in
afzondering, behandeling vragen aan het tuincenter of...waar U de vissen aangekocht hebt.
Groetjes,ines
donderdag 15 februari 2007 - 14:16
annd6

Annd6

Oei, dat is niet zo goed.....
Ze hebben nochtans stenen in hun buitenvijver en nu liggen er ook stenen in.....
Ik heb de vissen gekregen....

Ann
donderdag 15 februari 2007 - 14:23
ines

Ines

Hoi Ann het moeten wel gladde stenen zijn niet met uitsteeksels of ruwe textuur, de vissen gebruiken
geen ruwe stenen ze kwetsen zich er aan.
U kan ook helpen maar ik laat dit liever over aan een vissendokter die helpt de eitjes uit de buik...
Als het geen koi is zou ik het zijn beloop laten gaan want een vissendokter is niet bepaald goedkoop.
Op den duur is men beter met een aantal nieuwe gezonde visjes.
Bij koi is dit natuurlijk iets anders gezien de soms heel dure prijzen voor deze vissen.
Grtjs, ines,
donderdag 15 februari 2007 - 17:44
annd6

Annd6

Hallo Ines,

er liggen gladde stenen in, ook een bloempot.
Hij doet het ondertussen nog redelijk "goed", hij zwemt een beetje scheef maar voor de rest is ie hetzelfde
Afwachten dan maar
Groetjes
Ann
maandag 19 februari 2007 - 11:30
ines

Ines

Hoi Ann dat scheef zwemmen lijkt mij niet goed...
Zoek eens bij Google en tik in: vis scheef zwemmen
Verschillende sites en meningen natuurlijk.
Ik hoop dat het van voorbijgaande aard is maar ik twijfel...groetjes, ines
maandag 19 februari 2007 - 16:50
annd6

Annd6

Tja, het kan precies alle kanten op als ik dat zo lees......
Hopelijk komt het nog goed....afwachten maar
Groetjes
Ann
maandag 19 februari 2007 - 17:03
hoorebee

Hoorebee

Wat dat ijs kapotbreken betreft, vissen gaan niet exploderen of imploderen, maar door de hevige trillingen, en de stress, kunnen ze inderdaad wel sterven. Ze komen dan soms ook naar het oppervlak waardoor ze aan het ijs blijven "plakken" en sterven.
Wat dat zuurstofsteentje betreft...is heel geschikt voor de vijver ijsvrij te houden!
Bij mij staat het het hele jaar door op, op beide vijvers. Het doet echter niets aan groen of helder water, hierop heeft het geen invloed. Maar ik zou het zeker niet uitzetten bij warm weer, omdat bij warm weer je juist kan zuurstofgebrek krijgen in de vijver, wat verholpen word door het zuurstofsteentje.
Die "dikkere" vis, is dit een gewone goudvis? Of een specialer model?
Hoe is het ondertss met deze vis?
vrijdag 16 maart 2007 - 16:30
annd6

Annd6

Die dikkere vis is een sarasa en die doet het gek genoeg nog steeds "goed".
Hij zwemt nog steeds wat scheef.....ik weet het ook niet hoor, ik laat hem maar doen voorlopig.
Groetjes
Ann
vrijdag 16 maart 2007 - 17:18
ines

Ines

Ann het kan ook dat de vis een kleine misvorming heeft aan de staartvin zodat hij altijd zal scheef zwemmen verder is er dus niets aan de hand.
Door het doorkweken van bepaalde soorten komt dit wel eens meer voor ik heb een koi met een
kleine afwijking daarmee was het mij opgevallen, anders zijn ze best flink en doen als de rest
vrijdag 16 maart 2007 - 22:56
annd6

Annd6

Hallo Ines,
misschien is het inderdaad een iets minder perfect exemplaar, maakt niet zoveel uit hé.
Ik ben het al gewoon dat hij een beetje slagzij maakt
Groetjes
Ann
zaterdag 17 maart 2007 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon