menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Filter Pomp keuze vijver

Ga naar meest recente reactie

Lateralus

Lateralus

Hallo,

Graag had ik wat advies gekregen ivm de juiste keuze van filter en pomp. Heb thuis een vijver met een volume van 5m³ (5x1x1). Momenteel staat er een doorstroomfilter die we overgenomen hebben van de vorige eigenaar. Op zich werkt dit voldoende (heb wel wat last van algen, maar ook niet extreem), maar de hele installatie ziet er niet uit. Ik zit momenteel met 9 goudvissen (kermis kaliber) en wat waterplanten, en zou er graag een stuk of 3 kois bijhebben. Dan zou het vermoedelijk al nipt kunnen worden.

Idee is om over te schakelen op een drukfilter die deels onder de grond kan worden gestoken. Bovendien hebben we niet veel plaats, dus er valt nog wat te meten.

M'n oog was gevallen op de Oase filtoclear set. Volgens het tuincentrum had ik een model 15000 nodig wat me extreem zwaar lijkt (en duur). De bijhorende pomp haalt een max van 12000 l/u. Op sites lees ik dan weer dat te zware pompen ook niet goed zijn etc.

Iemand enig advies? Is dit allemaal overdreven?

Huidige toestand:

Doorstroomfilter is me onbekend (ziet er alvast niet echt hoogwaardig uit). Zitten een 4-tal borstels in and that's it.
Pomp stuurt 5500 l / u.

Alvast bedankt voor jullie raad,

Sebastiaan.
dinsdag 1 februari 2011 - 22:17
Echinacea

Echinacea

Een vijver van 5000l. is te klein voor Koi.
Die drukfilter werkt goed maar vergeet niet met een drukfilter hebt ge een zwaardere pomp nodig en voor het kuisen dat is iets anders, ge pompt eraan tot ge bekaf zijt. In de winkel gaat dit van zelf maar thuis als hij vol water is en vuil pompt die heel zwaar. Er is wel een ingebouwde UV lamp. Prijs Filtoclear 15 000 - 439 €.
De Biotec 5 werkt al jaren goed prijs 169 €. Probeer dit een jaar en als ge een UV lamp nodig hebt gie kunt ge altijd bijkopen. Afmetingen LxBxH : 55,5 - 38,3 - 40,5.
De pomp neemt ge ook in functie van een beekje of waterval, ik beveel u toch een Aquamax aan.(filterpomp)
woensdag 2 februari 2011 - 09:04
Echinacea

Echinacea

Maak eens een foto van de filter en de hele instalatie, mischien kunnen we zo verder helpen zonder veel kosten. Voor de filtering van een vijver van 5000 l. is de Aquamax 2000 sterk genoeg.
woensdag 2 februari 2011 - 09:09
Lateralus

Lateralus

Bedankt voor jullie reactie.

Zal eens wat foto's posten. Las hier net ook dat 10.000L een minimum is voor een koivijver. Maar met max 3 Koi's, is dat werkelijk ook teveel? Spreken we dan over een koivijver (meestal zie ik dan van die vijvers met tientallen koi's)?

Ben ondertussen wat 2e hands aan 't rondkijken naar materiaal en hoop op wat geluk. Geloof best dat die Biotec dik in orde is, maar valt nogal groot uit. Vandaar de keuze om zo'n ding deels onder de grond te steken.

Blijft allemaal wel duur, maar beter dat het dan wel van de eerste keer ook in orde is.
donderdag 3 februari 2011 - 22:11
Echinacea

Echinacea

Een filtoclear is rond met een doormeter van 38 cm. De uv lamp is 11 watt. Ik pak altijd 3 watt per 1 000 liter voor koi. Dus een beetje licht.
Een biotec 5.1 is 55,5 lang en 38,3 cm breed. Die kunt ge ook voor een derde ingraven. Heeft een doorstroming van 5500 liter per uur. (Aquamax 5500.)
Tel eens op voor de filtoclear moet ge een zwaardere pomp hebben.(aankoop - stroomverbruik). Opgepast met 2 de hands als ge filter materialen moet vervangen kunt u duurder zijn dan nieuw.
Zet ge nu drie of tien koi in een vijver, groot worden doen ze toch, denk nu niet dat ik ga betogen omdat kippen in legbaterijen zitten die te klein zijn.
vrijdag 4 februari 2011 - 08:30
Lateralus

Lateralus

In bijlage het stuk vijver ...

Vijvers & Vissen

vrijdag 4 februari 2011 - 13:06
Lateralus

Lateralus

Dit is het filter geval.

Vijvers & Vissen

vrijdag 4 februari 2011 - 13:07
Lateralus

Lateralus

En dit is wat men mij in de vijverspeciaalzaak wist te antwoorden:

"Een Filtoclear set 11.000 is niet voldoende om het water zuiver te houden,zeker niet met Koi's.

Wat u zeker nodig hebt is de Filtoclear set 15.000 en dit liefst nog in combinatie met een goede luchtpomp om het vuil te laten circuleren in de vijver zodat het opgenomen kan worden door de pomp.
vrijdag 4 februari 2011 - 13:10
Echinacea

Echinacea

De vijver op zich is prachtig aangelegd. Op een vijver die zo aangelegd is moeten de doorvoeren onder water zitten. Dit gaat nog altijd. Spijtig dat het terras al aangeled is anders kon de filter achter de planten. Ik denk ook dat de darm naar de filter kleiner is dan de aansluiting op de perszijde van de pomp,anders is dit geen filter- maar een fonteinpomp. Met een filterpomp is de aansluiting bijna altijd anderhalve duim of 40 mm.
Als u onderwater werkt moeten er drie doorvoeren komen. een van 40 mm. naar de filter. Met een filtoclear naar de vijver ook 40 mm. Met biotec 75 mm. en een voor de draad van de pomp.
Vraag dan maar eens een papier met garantie dat ge hem helder krijgt na een zomer en de filter niet iedere week moet kuisen. Vergeet ook niet een drukfilter die vuil begint te worden verliest aan doorstroming(na een week vacantie komen er nog druppels uit. Bij een doorstroomfilter die vol is loopt het water ongefilterd terug de vijver in.)
Hij wil dan ook nog een luchtpomp verkopen, vraag die eens een paar dagen op proef. Op een terras waar ge in de zomer wilt gaan zitten. Ik ken niet veel luchtpompen die geluidsarm zijn.
vrijdag 4 februari 2011 - 13:52
tommyizegem

Tommyizegem

Een lucht pomp zorgt voor veel zuurstof in het water. Ik heb hier goeie ervaring mee.
Mijn luchtpomp zit onder de lava, welke de bacteriën goed doet en zo heb ik nooit geen algen in mijn water.
donderdag 3 maart 2011 - 22:59
squarefoot1

Squarefoot1

als het mijn vijver was zou ik een planten filter maken in de bak achter uw vijver en dan kan je uw borstelbakje gebreuken als voorfilter .
je moet er van uitgaan dat planten de beste filter is.
ik filter over een appart plantenfilter gevuld met 1.5 m3 lava met upflow en bovenop de lava mijn plantjes die het uitsteken doen , dit is voor mij het beste vijverfilter dat er is

grts Tim
vrijdag 4 maart 2011 - 08:08
tommyizegem

Tommyizegem

Mensen die een goeie oplossing zoeken om slijk uit de bodem van hun vijver wensen te pompen vinden nergens degelijke info of weten niet waar dit te huren/kopen.
Anders zouden ze geen vragen stellen op het forum. Wij geven enkel info. Men is vrij om dit te kopen waar men wilt.

Als ze hiermee geholpen zijn kan dit toch geen kwaad.

+ met dergelijke reactie help je het forum zeker ook niet voorruit. Integendeel...
Mensen hebben geen nood aan andere mensen die elkaar afbreken...

Ook reactie op uw bericht betreffende bacterien.
Wat doen de bacterien in uw vijver precies? Deze nog meer vervuilen??? en waarom pompen ze grote hoeveelheden zuurstof in het water bij zuiveringstations? Toch niet voor de fun????

Waarom planten ze zuurstofplanten?????


mvg
Tommy
vrijdag 4 maart 2011 - 12:34
Polplastron

Polplastron

@Tommy, je bent een verkoper bij een bedrijf dat je hier al vermeld hebt! Dat zegt genoeg.
Als wij, tuinliefhebbers, hier aan anderen iets aanraden, een link plaatsen en zelfs soms een merknaam noemen dan is dat omdat we ZELF goede ERVARINGEN hebben met dit of dat en NIET omdat we willen verkopen.
U mag gerust tips geven vanuit uw eventuele professionele kennis, maar vermeld daarbij a.u.b. niet uw eigen bedrijf en/of de merknamen van de producten die u daar verkoopt. Publiciteit maken kan wel op andere websites.
Er zijn hier nog mensen die in de tuinensector werkzaam zijn en die geregeld uit eigen ervaring spreken, maar die mensen vertellen er niet bij bij welk bedrijf ze werken en ze vermelden nog minder de website van hun bedrijf.

Overigens wordt er inderdaad in zuiveringsstations veel zuurstof in de filters gebracht om het rottingsproces te versnellen. Je kan dit inderdaad goed gebruiken om afvalstoffen om te zetten in de vijver. Deze bacteriën zetten o.a. nitriet om in nitraat. Het eerste stofje is giftig, het tweede is een voedingsstof voor planten.

Die afbraakstoffen zijn dus (zoals Birdwatcher al zei) inderdaad voedingstoffen voor planten. En algen zijn ook (primitieve) planten. Dat is pure biologie die iedere leerling in zijn middelbare schoolopleiding ooit wel eens gekregen heeft. Met een filter kan je dus geen algengroei tegengaan.

Het enige wat algengroei tegengaat is een uitgebalanceerde visbezetting met een ruim plantenbestand. De vissen produceren immers afval wat zal omgezet worden tot nitraat. De planten zullen dit nitraat omzetten in groei.
1) Weinig vissen en veel planten => weinig algen (tenzij even in het voorjaar op het moment dat de planten nog niet groeien),
2) veel vissen en weinig planten => gegarandeerd algen.
3) Veel vissen, weinig planten en chemische bestrijding of andere technische ingrepen => Algenprobleem wordt opgelost, maar komt achteraf dubbel en dik terug.



Met vriendelijk groeten,

Pol

P.S.: Aan afkraken heb je inderdaad niets, maar wij worden hier momenteel echt overstelpt met mensen die geen tips geven, maar die enkel naar het forum komen om rechtstreeks of onrechtstreeks reclame te maken voor eigen bedrijf. Misschien heb je je reactie ter goeder trouw gepost, maar misschien begrijp je nu onze frustratie!
vrijdag 4 maart 2011 - 12:51
squarefoot1

Squarefoot1

in een vijver draaid het gewoon om evenwicht veel planten en weinig vis is naar mijn mening ook niet goed want dan komen de planten in voedseltekort en stagneerd de groei ervan of ze gaan zelfs dood ,wat een vijver ook niet ten goede komt (weer afval ) het kan jaren duren vooralleer dit helemaal op punt staat als je een slechte start neemt .als je vijverhoud is het de bedoeling dat je naar een biologisch evenwigt zoekt : goede kombinatie plant en visbestand.niet overdrijven met vis want hier kan wel eens het probleem te liggen.

grts Tim
vrijdag 4 maart 2011 - 18:00
tommyizegem

Tommyizegem

bacteriën hebben in een biologisch filter zuurstof nodig bij het reinigen van het water.

Een zuurstofgebrek kan door verschillende factoren ontstaan. Het maximale zuurstofgehalte van de vijver is watertemperatuur afhankelijk. Bij hogere temperaturen wordt er minder zuurstof in het water opgenomen daarom is de kans op een telaag zuurstofgehalte het grootst in de zomermaanden. Ook kan er 's ochtends tijdelijk een zuurstofgebrek ontstaan, omdat waterplanten (algen) 's nachts zuurstof opnemen in plaats van afstaan. Vooral bij warme zomernachten kan het zuurstofgehalte sterk dalen, de situatie wordt nog versterkt bij vochtige onweerachtige lucht.

U kunt eenvoudig constateren of er sprake van een zuurstofgebrek is. De koi houden zich dan boven in het water op, happen naar lucht en zijn traag in hun bewegingen.

Vandaar dat een zuurstofpompje in de zomer geen kwaad kan en er voor zorgt dat de "goeie bacteriën" zich vermenigvuldigen. Deze bacteriën zetten de voedselresten/afgestorven planten/uitwerpselen vis om in ammoniak, daarna in nitriet en uiteindelijk in nitraat. Nitraat is niet meer gevaarlijk voor de vissen en word inderdaad door de planten omgenomen.

Een goed evenwicht tussen vissen en planten is dus inderdaad belangrijk, maar bij warm weer houd een zuurstofpompje in de lavafilter de "goeie bacteriën" op peil.

mvg
Tommy

Vijvers & Vissen

zondag 6 maart 2011 - 12:48
squarefoot1

Squarefoot1

bij mij zit de luchtpomp in mijn voorfilter voor het onder de lava uitkomt en deze draaid in de zomer 24op24 en 7op7

grts Tim
zondag 6 maart 2011 - 18:35
Polplastron

Polplastron

in een vijver draaid het gewoon om evenwicht veel planten en weinig vis is naar mijn mening ook niet goed want dan komen de planten in voedseltekort en stagneerd de groei ervan of ze gaan zelfs dood ,wat een vijver ook niet ten goede komt (weer afval ) het kan jaren duren vooralleer dit helemaal op punt staat als je een slechte start neemt .als je vijverhoud is het de bedoeling dat je naar een biologisch evenwigt zoekt : goede kombinatie plant en visbestand.niet overdrijven met vis want hier kan wel eens het probleem te liggen.

Ik heb hier een bakje met waterplanten en geen vissen en dat werkt heel goed hoor! Overigens komt er door bladafval en afstervende waterplanten ook genoeg "voedsel' terug in omloop. Buiten vissen zal er ook heel wat ander leven in de vijver komen. Vissen hebben planten nodig, planten hebben niet persé vissen nodig. Verder heb je wel helemaal gelijk!

Overigens zorgt een luchtpomp NIET voor zuurstof in het water. Ze zorgt enkel voor beweging waardoor zuurstofrijk oppervlaktewater vermengd raakt met het overige water. Eigenlijk doet zo'n luchtpomp dus precies hetzelfde als wat een waterpomp meestal doet.

Groeten,

Pol
donderdag 10 maart 2011 - 14:34
jdcoster

Jdcoster

Als ik naar die foto's kijk heb ik maar één bedenking: Ikzelf zou mij tuin nooit ontsieren met filterbakken, darmen en kabels. Dan toch wel liever geen koi's.
Straks moet er nog een soort omgekeerde vogelkooi op om reigers en ijsvogels buiten te houden ... .
Is een aquarium uiteindelijk geen betere en goedkopere oplossing?
[url=http://img860.imageshack.us/i/documents3.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Dit is een vijver zonder filter en in kan momenteel de kikkers op de boden zien rondscharrelen ...
woensdag 16 maart 2011 - 23:36
Lateralus

Lateralus

Idd, die tuin is echt prachtig! Veronderstel dat dit ook wel een fulltime hobby is om die te onderhouden?

Alleszins, ik heb ondertussen gekozen voor die drukfilter (Filtoclear 15k) met bijhorende pomp. Gelukkig heb ik beide 2e hands kunnen aanschaffen (onder garantie - goeie deal). De filter, slangen etc krijg ik behoorlijk uit het zicht (darm moet nog ingekort worden en klimop moet groeien), dus opzet is voor mij geslaagd.

Het water is echt kraakhelder, ik ga nu nog Maerl toevoegen (in de hoop de hardheid te verhogen -> zuurstoplanten tegen draadalgen) en wat bacteriën ...

Groeten,

Sebastiaan.

Vijvers & Vissen

vrijdag 18 maart 2011 - 20:27
Lateralus

Lateralus

Resultaat:

Vijvers & Vissen

vrijdag 18 maart 2011 - 20:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon