menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groene substantie op opervlakte water

Ga naar meest recente reactie

Slaan1974

Slaan1974

Morge,
heb al enige tijd een goed werkende vijver van 5m2 met oppervlakte water +/- 20-30cm diepte. nu valt mij op in deze periode dat ik heel veel groene drab/smeurie op het oppervlakte water heb. kan het er heel lastig uithalen omdat het allemaal los zit. wie kan mij advies geven om het te verwijderen. is kroos misschien een goede natuurlijke oplossing of zijn er misschien schelpjes of slakkies die het kunnen verteren. de planten groeien allemaal erg goed dus zuurstof genoeg.
alvast bedankt

Vijvers & Vissen

zondag 10 oktober 2010 - 14:55
Koeier

Koeier

Hoi,

Ik denk dat het komt omdat het een 'kleine' vijver is. Vooral omdat hij ondiep is. Hierdoor warmt hij sneller op en krijg je eerder "groentesoep". Ik vraag me af of je er echt iets aan kan doen... Je hebt natuurlijk diverse producten tegen algen maar de grootste oorzaak is de diepte. Als de planten goed groeien wil dat niet altijd met de zuurstof te maken hebben. Heb je er ook zuurstofplanten in staan?

Gr Erik
maandag 11 oktober 2010 - 09:28
Slaan1974

Slaan1974

Hoi,

Ja heb er diverse verschillende manieren van zuurstof in staan, planten en een platuea waar het water afvalt, dus ga het proberen met wat slootwater en kroos, dat is ook natuurlijk misschien dat dat zich zelf dan oplost, maar was dus op zoek naar iets van organismes dat dat lekker vindt iets homeopatisch. Maar alvat bedankt en anders haal ik het met de hand of iets anders eruit.

later
dinsdag 12 oktober 2010 - 19:43
Echinacea

Echinacea

Slootwater zou ik niet nemen. Een skimmer zuigt dit weg.
woensdag 13 oktober 2010 - 07:31
vera2

Vera2

Mijn vijver, 1m diep heeft er dit jaar ook last van gehad. De smurrie valt uit elkaar en is inderdaad niet weg te scheppen. Ik heb er los goed bewortelde gele lis in gehangen en met de tijd is die smurrie verdwenen. Dit is nu aangezien de planten op winterrust gaan waarschijnlijk geen optie en kroos gaat uw ganse vijver overwoekeren. Een skimmer lijkt wel een oplossing of afzuigen dmv. een waterpomp met slang.
Misschien verdwijnt die smurrie met de koude en volgend jaar afwachten.
maandag 18 oktober 2010 - 01:16
Slaan1974

Slaan1974

Ik heb wel de witte en paarse lis in mijn vijver staan, die zien er hetzelfde uit qua plaatje, dus wacht nu wel even af met de wintermaanden en hopelijk komt het volgend jaar goed.

wat ik altijd wel doe met de herfst is alles afknippen, dat geeft een mooi gezicht misschien wordt dan de werking van de lis uitgeschakeld

bedankt
dinsdag 30 november 2010 - 20:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon