menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groen water ondanks lavafilter

Ga naar meest recente reactie

bvdb

Bvdb

Hallo,

Dit probleem staat in zeer mate al op het forum maar ik wil graag nog wat raad. Ik heb een filter geïnstalleerd met een oasepomp en lavastenen. Het vijverwater was groen maar blijft echter groen, ondanks de pomp al 4 dagen draait met een debiet van 12000 l/uur. Mijn vijver is 10x5 m en heeft 50 m³. Moet ik daar iets in doen of wie weet goeie raad.

Dank !

Bert
dinsdag 13 juli 2010 - 20:27
Pieter

Pieter

Heb je een gewone filter in een plastikbak met enkele lavastenen of een echte lavafilter?
dinsdag 13 juli 2010 - 21:53
Stefan70

Stefan70

Is het een nieuw aangelegde vijver en bevinden er zich waterplanten in?
dinsdag 13 juli 2010 - 23:12
koen

Koen

In 4 dagen tijd zal je nog niet veel verandering zien volgens mij,
Over hoeveel lavastenen spreken we hier?


groeten, Koen
woensdag 14 juli 2010 - 06:44
bvdb

Bvdb

Het betreft...

1. een bestaande vijver
2. enkele planten : waterlelies, waterpest en een beetje gele lelies
3. ik heb 4 tot lavastenen geplaatst, 3 ton grove (5-8 cm) en 1 ton lavasplit bovenaan
4. alles wordt via draineerbuizen onderaan in een collector aangezogen en aan de andere kant van de vijver uitgepompt

Dank voor jullie hulp !

Bert
woensdag 14 juli 2010 - 09:01
Stefan70

Stefan70

Is er veel rottend plantenmateriaal aanwezig ?zit er veel vis in? Stelt het probleem zich al langer of nu pas met dit droge warme weer? Is er een systeem waardoor de instroom van het gezuiverde water zuurstof in het water kan brengen(waterval ,fontein)?

Groetjes,

Stefan
woensdag 14 juli 2010 - 10:15
bvdb

Bvdb

Er zijn weinig rottende planten, de vijverfolie is bovendien 3 jaar geleden vernieuwd waardoor de vijver toto werd schoongemaakt. Ik heb het water in de vijver laten lopen via een kruik waardoor er eigenlijk een waterval gemaakt wordt en extra zuurstof in het water komt.

Bert
woensdag 14 juli 2010 - 15:26
Stefan70

Stefan70

Dag Bert,

De oorzaak van groene algen is meestal een teveel aan voedingsstoffen in het water . Ook vissen die in de bodem wroeten(vb.karpers) verergeren dit probleem.Onderwaterzuurstofplanten(inheems) verhelpen dit vaak.Men raadt ook een uv-lamp aan in de filteruitstroom maar ik ben hier geen voorstander van omdat ik ervan uitga dat deze ook de nuttige organismen doodt.Larven van kikkers ,padden en watersalamanders eten algen en watervlooien ook,maar al deze dieren worden op hun beurt opgegeten door vissen (als die tenminste in de vijver zitten).

Groetjes

Stefan
woensdag 14 juli 2010 - 18:43
Polplastron

Polplastron

Een UV-lamp bestrijdt enkel de symptomen en heeft inderdaad een aantal nadelen:
1) micro-organismen worden inderdaad gedood
2) de dode algencellen komen gewoon terug in het water als nieuw "voedsel"
3) de lamp moet met enige regelmaat vervangen worden.

Veel beter op lange termijn is zorgen dat je veel planten in de vijver hebt: zowel zuurstofplanten als andere. Zorg ook dat je niet te veel vissen in de vijver hebt. En last but not least: accepteer dat het "groen worden" iets is wat in sommige vijvers (afhankelijk van de ligging) ieder jaar weer terugkomt en vanzelf weer verdwijnt.

Een filter gaat aan dit "probleem" volgens mij niet meteen veel verschil maken.

Groetjes,

Pol
donderdag 15 juli 2010 - 20:31
koen

Koen

en ook geduld hebben, het zal heus wel helder worden,


groeten, Koen
donderdag 15 juli 2010 - 21:23
Methos

Methos

Zilverkarpers voeden zich met deze zweefalgen. Kan de moeite zijn om er zo een paar bij te zetten.
vrijdag 16 juli 2010 - 09:31
Stefan70

Stefan70

karper hebben wel de neiging om planten los te wroeten .

Groetjes


Stefan
vrijdag 16 juli 2010 - 15:57
Methos

Methos

Niet deze zilverkarpers, die woelen niet, en leven in tegenstelling tot gewone karpers in de middenzone van het water.

Meer info hier: http://www.vijversenkoi.be/detail.php?instance=1&id=52
vrijdag 16 juli 2010 - 20:42
huubje

Huubje

hallo
enkel een paar uv- lampen van zo'n 30 watt voor de inlaat van uw filter zullen helder water verstrekken.Ze doden de bacterien in het water maar die moeten er niet zijn in het water ze moeten enkel in uw substraat van uw filter zitten.Een uv- lamp veranderd de DNA van die algen zodat ze niet meer kunnen voortplanten en na veertien dagen zullen alle oude algen afgestorven zijn en daar ze niet hebben voortgeplant is uw water helder en de afgestorven algen zullen samen klitten zodat ze er kunnen uitgefilterd worden.een uv- lamp heeft geen enkele invloed op het water van uw vijver wel moet u ze uitzetten als u medicamenten in het water doet.Ik maak ze zelfs zelf die uv lamp voor op mijn vijver en die kosten slechts een 50 € veel succes.
zaterdag 17 juli 2010 - 22:54
bvdb

Bvdb

Hoe kan men zo'n UV lamp zelf maken en/of waar kan met zoiets tegen zo'n voordelige prijs aankopen ?

Dank !
zondag 18 juli 2010 - 12:28
huubje

Huubje

u leest misschien nooit iets en hoe haal jij die voedingsstoffen uit een koi vijver waar geen planten kunnen gehouden worden ge kunt niet anders dan die algen doden.birtwatcher hier lees je eens de werking van uv licht op zweefalg.
http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d121_uv-filters.html
http://www.pondlibrary.com/algen/artikel/63/Ultra-violet-lampen.htm
maandag 19 juli 2010 - 16:17
koen

Koen

Idd Birdwatcher, DNA veranderen kan niet d.m.v. een UV lamp.
Huubje, zweefalgen worden idd vernietigd door de UV lamp maar hun DNA wordt niet veranderd,


Groeten, Koen
maandag 19 juli 2010 - 18:18
Polplastron

Polplastron

@Huubje: Lees jij eigenlijk zelf wel goed? Op die weblinks die jij vermeld, lees ik duidelijk:

De desinfecterende werking van het uv-licht maakt geen onderscheid tussen goede en slechte organismen, reden genoeg om er uit veiligheidsoverwegingen behoedzaam mee om te gaan

Mits op de juiste manier geplaatst, levert een uv-filter dus geen direct gevaar op voor de bacteriehuishouding in het biologische filter. Wel is bekend dat ze de bacteriehuishouding gelijdelijk aan doen afnemen.

•Een eenmaal bestaand probleem met zweefalgen wordt niet verholpen door een uv-lamp., deze werkt uitsluitend preventief!
•Een van de nadelen van het gebruik van een uv-filter, is de hoeveelheid gedood organisch materiaal dat in het water terecht komt. Vaak doet zich dat voor als zwevende groene smurrie die naar de bodem zinkt of juist aan de oppervlakte blijft drijven en soms zelfs de filters ernstig overbelast.
•Ook wordt de groei van draadalgen versterkt omdat het water meer zonlicht doorlaat en meer voedingsstoffen tot hun beschikking hebben.
•Hoewel het grootste deel van de nuttige bacteriën in de vijver zich huisvesten in het biologische filter en in het substraat op de bodem van de vijver, kan worden aangenomen dat de totale bacteriële huishouding in de vijver af zal nemen .
•Ultra violet lampen zorgen wel voor glashelder water maar ze nemen niet de achterliggende oorzaak weg voor het ontstaan van zweefalgen. Door deze vorm van ‘symptoombestrijding’ kan het lijken of het biologisch evenwicht in uw vijver in orde is terwijl het tegendeel waar is.

Die websites die je opgeeft dienen als "reclame" voor UV-lampen, maar geven toch duidelijk en heel eerlijk de nadelen toe. Of die opwegen tegen de voordelen maakt ieder voor zich uit, maar ikzelf en vele anderen op dit forum verkiezen toch het biologisch evenwicht boven een kunstgreep met veel nadelen.

Zelf een UV-lamp-systeem maken lijkt mij ook nogal een omslachtige manier van doen. Bovendien moet de lamp in elk geval geregeld worden vervangen omdat de capaciteit snel verminderd.

Groeten,

Pol
dinsdag 20 juli 2010 - 09:37
koen

Koen

@bvdp


Een UV lamp zelf maken lijkt me niet eenvoudig, vooral de perfecte scheiding tussen water en elektriciteit is zeker een belangrijke vereiste.
In de Uv lampsystemen op de markt zit de lamp zelf in een buis van kwartsglas om deze scheiding te bekomen. Kwartsglas laat UV licht door, gewoon glas niet,


Groeten, Koen
woensdag 21 juli 2010 - 08:23
Juelz

Juelz

Als je een goeie stevige U.V lamp erin zet, doe deze dan nadat het water door de filter is gegaan. Dit doe je gewoon met een Pvc buisje aan de ene kant aansluiten vanaf de filter naar de U.V lamp. En de andere kant (vanuit de U.V) naar de vijver toe aansluiten (maar zet er wel een kraantje of andere afsluiting) tussen zodat als je de lamp moet vervangen je het water af kunt sluiten.

een U.V lamp trekt al het zwevende! draadalg weg uit je vijver.
mocht je last hebben van alg dat gewoon aan de wand van je vijver vast zit dan is de beste optie om de vijver helemaal leeg te pompen en goed schoon te maken, tevens is kraanwater beter om te gebruiken voor het bijvullen, omdat hier stoffen in zitten die ervoor zorgen dat het alg niet verder kan leven, meestal helpt dit ruim voldoende tegen al.

blijf je er nou last van houden dan is het mogelijk dat je filter te zwak is (wij gebruiken geen lava filters en dergelijke om deze reden) je teveel vissen erin hebt zitten die voor teveel afval stoffen zorgen waardoor algen hun kans krijgen om te gaan groeien. of je waardes van het water niet goed zijn.

laat wel als je de vijver schoonmaakt je U.V lamp 2 weken gewoon uit! zodat het water kan harden.

P.S :

als je een echt goeie u.v lamp neemt wees dan niet zo gierig om er 1tje van een paar euro te nemen met 25 Watt deze zijn lang niet sterk genoeg bij een 75 Watt lamp hoef je hem maar 1x per jaar te vervangen en kan hij dag en nacht blijven doorgaan.
dinsdag 27 juli 2010 - 20:07
Polplastron

Polplastron

Sorry Juelz, maar ik begrijp je zin(nen) niet ... Kan je even wat puntjes gebruiken? Dit is niet als kritiek bedoeld hoor, ik begrijp je uitleg echt niet!
dinsdag 27 juli 2010 - 20:42
Juelz

Juelz

Begrijpelijk het was laat gisteravond =P zal hem even aanpassen en voor mij klinkt het nogal makkelijk allemaal omdat ik dagelijks met koivijvers en allerlei andere vijvers bezig ben.
woensdag 28 juli 2010 - 06:49
Polplastron

Polplastron

Dankjewel! Nu snap ik'm!

Toch blijf ik een tegenstander van UV-lampen. Het blijft immers een kunstmatige pleister op de wonde. Er zijn genoeg vijvers zonder UV-lampen die glashelder blijven mits goede filtering, goede beplanting en een beetje gezond verstand!

Groeten,

Pol
woensdag 28 juli 2010 - 08:25
bvdb

Bvdb

Kan er mij iemand aan zo'n zilverkarper helpen of weet er iemand waar ik die kan kopen ? Ik woon aan de Westkust.

Bert
woensdag 28 juli 2010 - 09:12
huubje

Huubje

ja als het naturel kan is het altijd beter maar bij een koivijver kan het niet anders die eten al de planten op .Ik breng mijn afvalstoffen naar beneden door veel water te verversen wij hebben een waterput en het grondwater is nog goed dus kost het mij niet veel. Als ik draadalg begin te krijgen doe ik wat zinkoxide in een nylon kous en met een touwtje aan een stok en schud zo wat poeder op de draadalgen en na een paar weken zijn ze weg.
woensdag 28 juli 2010 - 09:22
Methos

Methos

De meeste tuin/vijver centers met een beetje assortiment van vissen hebben tegenwoordig ook zilverkarpers.
woensdag 28 juli 2010 - 10:46
Juelz

Juelz

Antwoord op 28/07/2010 om 08:25
Dankjewel! Nu snap ik'm!

Toch blijf ik een tegenstander van UV-lampen. Het blijft immers een kunstmatige pleister op de wonde. Er zijn genoeg vijvers zonder UV-lampen die glashelder blijven mits goede filtering, goede beplanting en een beetje gezond verstand!

Groeten,

Pol

Dat ben ik ergens wel met je eens, vandaar dat ik groot voorstander ben van een gewone filter met een zeef erin voor het grove afval en een normale filter en daarnaast een natuurlijke filter met lavastenen en daarbovenop beplanting dit helpt enorm goed tegen alg en dan kun je de u.v lamp afschaffen of gewoon uit laten totdat het nodig is.
woensdag 28 juli 2010 - 16:32
Polplastron

Polplastron

Dat lijkt mij een correcte houding.

Ik wil overigens ook nog even opmerken dat je in een koivijver wel degelijk planten kunt houden hoor! In mijn vijver groeide Pontederia, Thalia, lisdodde, Iris pseudacorus, Acorus en ook nog wat Aponogeton dystachios. Die stonden niet in manden, maar rechtstreeks in een plantvak afgezet met grote bakstenen. Bovenop lag een laag met scherpe kiezel. Nooit last gehad, maar je moet wel wachten tot de planten goed geworteld zijn voor je vissen uitzet!

Groeten,

Pol
woensdag 28 juli 2010 - 20:12
Juelz

Juelz

Offtopic : doet me wel denken aan een vijver die ik mede heb aangelegd 2 jaar geleden waar we 12! van een bepaald soort U.V lamp hebben geplaatst 3 grote beatfilters 3x een ultrasieve zeef en dan een echte koivijver erbij aangelegd.
en ondanks alles zag die vijver er prachtig uit en schoner dan schoon.
dat was gewoon een waar kunstwerk.

woensdag 28 juli 2010 - 21:45
lieslotje

Lieslotje

Ik heb een groene vijver die al groen was voordat er vis in zat!!! Ik heb een naastgelegen vijver mét planten die als filter dienst doet. Er is absoluut geen resultaat maar ik heb hoop. Er komt een tweede plantenfilter naast en ik maak d.m.v. gestapelde plantenkratten een extra plantenfilter IN de vijver. Deze bakken worden gevuld met lava en bovenin de planten. Vijver is 7 bij drie dus er kunnen geweldig veel planten in komen te staan. Dan moet het volgend jaar toch echt gaan lukken!! Dit jaar heb ik afgeschreven. Waterwaardes zijn niet overdreven slecht. En met al die regen zijn de waardes ook niet echt standvastig.
dinsdag 7 september 2010 - 16:50
huubje

Huubje

in feite helpen alleen waterplanten in de vijver tegen groen water zoals waterpest en getand hoornblad enz en als uw water al groen is hebben die geen licht genoeg om te groeien en in een koi vijver kun je die niet zetten want die eten ze op.
dinsdag 7 september 2010 - 18:14
lieslotje

Lieslotje

Super..........Ik heb een emmer kroos erin gegooid maar er is echt niets van over!! Nu geeft het niet want de kroos bklijft groeien in de bak waar hij ( zonder vissen ) in staat dus ik kan blijven "voeren". Ik denk dat er bij jou al veel planten in stonden alvorens de koi kwam?? Hier vreten ze alles op. Maar da's geen probleem. Daar pas ik me wel aan aan. Ik heb twee vijvertjes mét planten, zonder vis. Voldoe ik aan ieder zijn wensen hè?
donderdag 9 september 2010 - 14:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon