menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadjes ongekend

Ga naar meest recente reactie

guillaume

Guillaume

ik kreeg zaadjes, ik weet zelf niet wat het is.
het enige dat de mevrouw zei die mij de zaadjes cadeau deed was dat ik ze moest planten in het water en dan in de grond. en dan? ik weet behalve dat niets.
ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen over deze zaadjes. ik heb ook foto's, als dat iets kan uitmaken

Vijvers & Vissen

zaterdag 19 september 2009 - 21:20
guillaume

Guillaume

nog een foto

Vijvers & Vissen

zaterdag 19 september 2009 - 21:22
vera2

Vera2

Beetje onduidelijk te zien; het lijken wel zaden van de lis (iris).
zie : http://yasha.gerits.net/Iris%20pseudacorus%20=%20Gele%20lis.htm
De zaden kiemen vanzelf op vochige plaatsen in volle grond of los in de vijver het makkelijkst na een vriesperiode.
Dit las ik op internet :
Je kan ze zaaien maar steek ze eerst 45 minuten in diepvries, in een bakje met modderige potgrond strooi je ze uit in de bovenste 2cm laag.
Plaats het bakje in een temperatuur van 20° en doe er folie of een transparant deksel op. Na ongeveer 2 weken gaan ze kiemen en als de plantjes goed beworteld zijn poot je ze in potjes tot ze in manden met substraat in de vijver kunnen.
succes.
zondag 20 september 2009 - 09:35
guillaume

Guillaume

dank u wel.
zal dat proberen. dus vanaf volgend jaar maart ongeveer mogen ze dan in het water?
zondag 20 september 2009 - 09:47
vera2

Vera2

best vanaf april.
heb net deze nog gevonden en lijkt makkelijker:
De kiemrust kan doorbroken worden door een koudebehandeling. Voor de kieming bewaart men het zaad in de winter buiten in water, waarin het een lange periode blijft drijven. Na enige tijd begint het omhulsel te rotten. Als men de zaden gedurende de ganse winter buiten zet krijgt men de beste resultaten voor zowel de opkomst als de groei van de plant. In februari - maart - april wordt het gezonken zaad in een vochtige potgrond gezaaid, ingewerkt (1-1,5 cm diep) en in een serre geplaatst. Het zaad kan ook gedurende 3 (minimaal) - 4 weken in de koelkast (3-4°C) bewaard worden maar dit geeft weinig resultaat. Na ongeveer 6 weken gebeurt de eerste kieming. Als de zaadjes lang genoeg in het water blijven gebeuren hier al de eerste kiemingen. De plantjes halen snel een hoogte van 5 cm, nadien is de groei trager. Vervolgens kan verspeend worden. Het uitzaaien voor de winter is een methode die veel minder resultaat oplevert.

De vegetatieve vermeerdering gebeurt door middel van stukken wortelstok, die opgepot worden. In de natuur verspreidt gele lis zich zowel door afgebroken stukken wortelstok als door zaad.

Er kan worden uitgeplant van begin april tot begin augustus met een plantdichtheid van 1-5 pl/m2.Gele lis verdraagt schaduw, hoge organische verontreiniging en diverse bodemtypes.
zondag 20 september 2009 - 10:23
guillaume

Guillaume

hoe groot worden deze maximum?
zondag 20 september 2009 - 13:11
vera2

Vera2

is afhankelijk van de soort. de mijne zijn 80cm hoog.
op deze site vind je ook veel inlichtingen hierover.
kijk maar eens bij vaste planten-bloemen-irissen.
maandag 21 september 2009 - 09:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon