menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gele lis

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

In mijn vijver heb ik gele lis geplant rechtstreeks uit de natuur. Reeds grote planten dus. Nu heb ik ergens opgevangen dat het geen kwaad kan de stengels (eigenlijk bladeren) wat in te korten omdat de planten dan een extra groeiimpuls krijgen. Ik zou eerder denken dat de planten hieronder te lijden zullen hebben. Dus voor ik een stomme stoot doe... iemand hier ervaring mee? Kan het kwaad, of beter met rust laten?
Groeten, alvast bedankt en drink er ene op uw kosten.
zaterdag 1 augustus 2009 - 18:28
vera2

Vera2

het schijnt mogelijk te zijn om ze in te korten na de bloei.
ik heb het nog niet gedaan maar haal wel na de bloei de zaadlobben er uit.
in de herfst worden ze afgesneden tot 10cm boven het wateroppervlak.
probeer het anders eens met een deel om het verschil in resultaat te zien.
zondag 2 augustus 2009 - 10:13
lo

Lo

goed idee!
zondag 2 augustus 2009 - 14:21
Sunshinearay

Sunshinearay

Ik knip regelmatig gescheurde bladeren voor de helft af, soms wel bij de grond, heeft geen effect op de plant zelf, ziet er wat ordelijker uit, voor zover als dat kan.

Vera, mag ik vragen waarom je de zaadlobben eruit haalt en wat doe je ermee??
Ik heb sinds vorig jaar een gele lis in de tuin staan, wilde hem binnenkort gaan scheuren en maar in een mand zetten, ik heb geen idee wat de functie is van de zaadlobben.
Alvast bedankt.

woensdag 26 augustus 2009 - 17:11
vera2

Vera2

het is aan te raden om de bladeren nooit tot onder het wateroppervlak af te snijden om wortelrot te vermijden...geld voor de meeste waterplanten.
de zaadlobben nemen veel energie van de lis...ik haal ze weg om uitzaaing onder controle te houden. laat ze drogen,..haal de zaden er uit,..leg ze in wat water of steek ze in een vochtige potgrond, ze gaan na lange tijd kiemen...als ze wortel hebben kan je ze plaatsen waar je wil; zelfs buiten de vijver in de tuin. die zaadlobben zijn giftig...vooral het bovenste deel van de stengel...dus wees voorzichtig met kinderen en dieren !!! ik knip ze af met stengel tot enkele cm boven het wateroppervlak.
woensdag 26 augustus 2009 - 19:02
Sunshinearay

Sunshinearay

Dank je wel Vera. Mijn Lis staat niet in een vijver, maar gewoon in de grond in een border tegen een schutting aan.
Bedankt voor de waarschuwing m.b.t. giftig, heb ook een hondje.
woensdag 26 augustus 2009 - 20:22
vera2

Vera2

de lis zelf is niet giftig maar enkel de zaadlobben en de stengels
woensdag 26 augustus 2009 - 20:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon