menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies waterval gevraagd

Ga naar meest recente reactie

P e t e r

P e t e r

Hoi,

Ik ben van plan om een waterval te laten uitkomen in een kleine ondiepe vijver met enkele visjes (3m²) max 1m diep. Deze zou dan verder overlopen in een klein beekje naar een ondergronds 1000L reservoir. De waterval wordt gevoed door een afloop van regenwater en een pomp.

Mijn opzet is om de waterval met een PVC schuifaf te maken die ik bekleed met in cement gedrekte jutte doeken. Hierop komen natuurstenen.

De onderkant ga ik aanvullen met aarde met hierover eveneens de jutte doeken voor een rotsachtig uiterlijk.

Moet ik nog iets aan de cement toevoegen buiten kleurstof?
Is het beter om de ondersteuning te metselen met snelbouw stenen?

Hebben jullie nog advies hierbij

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vijvers & Vissen

woensdag 20 mei 2009 - 22:11
wesleybrouwer

Wesleybrouwer

Hoi cuif,

Helemaal goed zo,
slim bedacht ook, een glijbaan als basis gebruiken voor je waterval.

Zelf heb ik een aantal paludariums waarin ik ook wat watervalletjes gemaakt heb.
In de terrarium hobby zijn ook heel veel ideeen op te doen wat dit betreft.
Dus mocht je inspiratie zoeken kan je op de vele forums vast iets vinden.

Er word ook veel gebruik gemaat van epoxyhars, elastopur of glasvezelmatten zoals gebruikt in de polyester boot industrie.

Hier zou je eventueel ook wat bakjes van kunnen maken, zodat je waterval in een soort van bakjes omlaag gaat en zou je het geheel ook eventueel kunnen indrukken met bijvoorbeeld turf of varenwortel gruis, waardoor je er ook planten op zou kunnen hechten.

Maar zo te zien ben je vindingrijk genoeg.

Zelf zou ik alleen wat goedkope stenen blokken of iets dergelijks onder de glijbaan metselen. scheelt je enorm veel grond en stuk minder kans dat de grond er op een gegeven moment onderuit loopt en weer opnieuw teruggeschept moet worden.
Zou zonde zijn op het moment dat alles net lekker draait

Succes en plaats wat fotos van het eind resultaat,
ben benieuwd.

Groeten wesley
zondag 24 mei 2009 - 14:48
P e t e r

P e t e r

Bedankt voor je antwoord,

Ondertussen heb ik de bovenkant van de schuifaf toch ondersteund met grond en de onderkant met gemetste snelbouwstenen. Op de grond komt een worteldoek met hierop juttedoeken die in cement gedrenkt zijn om een rotsachtig uiterlijk te creëren.

Vooraan heb ik een vijver uitgegraven die overloopt via een beekje met een 3tal kleine watervalletjes in een 1000 liter reservoir in de grond. (een weekendje graven)


Hoe diep moet de vijver zijn voor kleine visjes zodat deze de winter overleven?
Kan ik de vijverfolie rechtstreeks op de grond leggen en kan ik deze aan elkaar lijmen of moet dit uit een stuk zijn?

Hoe diep moet de grondlaag op de folie zijn voor enkele vijverplanten zoals waterlelies en gele lis.

Peter
zondag 24 mei 2009 - 22:54
wesleybrouwer

Wesleybrouwer

Voor vissen dient je vijver minimaal 80cm te zijn, dieper natuurlijk altijd beter.
Wel zijn er manieren om je vijver open te houden bij vorst, maar is in principe voor je vissen niet nodig.
Deze gaan namelijk op de bodem in een soort winterslaap,
hierbij is het belangrijk dat ze met rust gelaten worden zodat ze hun stofwisseling laag kunnen houden.
Onder de 10 graden doen ze dit en is voeren niet meer nodig (rond september)

Het folie zou ik voor het gemak uit 1 stuk halen.

En wat planten betreft is het meer kijken op welke diepte deze geplant dienen te worde, voor de lelie varieert dat van 20cm tot 1m afhankelijk van de soort.
De gele lis ligt het best tussen de 5-40cm.

Als tip kan ik je ook zeggen de grond na het beplanten goed aan te drukken met een laagje grind dit voorkomt wegspoelen van de grond waar het nodig is
zondag 24 mei 2009 - 23:51
Polplastron

Polplastron

Oei! Ik dacht dat ik op dit onderwerp al eens gereageerd had! Als je je onderwerpen verschillende keren op het forum zet, leidt dat tot verwarring. Vraag volgende keer even aan de moderatoren om je onderwerp te verplaatsen als het niet op de juiste plaats staat! 't Is geen kritiek of verwijt hoor, maar een tip die het ook jou gemakkelijker zal maken!
dinsdag 26 mei 2009 - 09:29
P e t e r

P e t e r

Vorderingen:

Ondertussen ligt mijn vijverfolie erin en staat er water in.

Op mijn waterplanten staat een diepte vermeld. Mag ik deze ineens zo diep zetten of moet ik ondiep beginnen en ze laten groeien tot de vereiste diepte (steeds dieper zetten als ze groter worden tot de aangegeven diepte).

Mag ik deze in metselkuipen met hierin vijversubstraat of lavakorels plaatsen en hoe dik moet deze laag zijn.

Kent iemand een mooie afscheiding voor kinderen tussen het terras en de vijver?


Peter
vrijdag 29 mei 2009 - 21:37
Polplastron

Polplastron

Je mag je waterplanten meteen op de juiste diepte zetten hoor! Alleen met waterlelies laat men die nogal eens afzakken, maar dat heb ik zelf nooit toegepast en ik zie er ook niet echt een meerwaarde van in.

Ik plaatste mijn vijverplanten de laatste jaren zelfs in fijn grind. Het heeft als voordeel dat er geen zand kan opwolken in de vijver. Bovendien halen de planten hun voeding dan rechtstreeks uit het water wat dus ook een filterend effect heeft. Dit kan je met bijna alle vijverplanten doen behalve met waterlelies, plomp en aronskelken.

I.P.V. metselkuipen raad ik toch de vijvermandjes aan gezien deze ook langs de zijkant water doorlaten.

Mijn schoonouders hebben als afscheiding een hek in kastanjehout. Dat is duurzaam, ecologisch verantwoord en heel sfeervol.
zaterdag 30 mei 2009 - 09:53
P e t e r

P e t e r

Bedankt,

Dan toch maar vijvermandjes kopen of de metselkuipen doorboren.

Ik zit nog met het volgende probleem bij de afwerking:

Mijn vijverfolie loopt boven water recht omhoog tot tegen een zwarte worteldoek die dan ook nog een meter omhoog loopt. Langs de andere kant zit het zand van de waterval ook onder een worteldoek dat met een 75° ook omhoog loopt.

Hoe kan ik dit camoufleren?

Peter

zaterdag 30 mei 2009 - 22:46
P e t e r

P e t e r

Ondertussen is mijn vijvertje bijna helemaal klaar. Nu nog enkele visjes erin.

Peter
Geel

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 14 juni 2009 - 20:36
P e t e r

P e t e r

Is er iemand die in de buurt van Geel enkele kleine visjes en kikkerdril te veel heeft?

Peter
dinsdag 16 juni 2009 - 23:24
Polplastron

Polplastron

Die kikkertjes komen vanzelf! Loop a.u.b. niet te zeulen met kikkerdril!!!! 't Is ten eerste verboden en ten tweede heeft het echt totaal geen zin. Als je vijver geschikt is voor kikkers, komen ze vanzelf en zal de soort die erop afkomt ook de soort zijn die in jouw omgeving voorkomt! Er wordt hier door verschillende mensen op dit forum al genoeg met die beesten gezeuld! STOP ERMEE!

Visjes kan je ook van nature in je vijver krijgen, maar als je er toch wil hebben, kan je ze ook in verschillende vijvercentra kopen. Goudvissen raad ik persoonlijk af omdat die erg veel grondelen en enorm voortplanten. Windes, rietvoorns, ... zijn dan een betere keuze! Meestal zullen er dan echter niet veel kikkers hun eieren in je vijver leggen tenzij ze beschutte plaatsen vinden in de drassige zones tussen de planten.

Groetjes!
woensdag 17 juni 2009 - 14:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon