menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverpomp op zonneenergie

Ga naar meest recente reactie

hyz

Hyz

Ik zit te denken aan een vijverpomp op zonneenergie. Zijn er redenen om het niet te doen? Nadelen die ik zelf kan bedenken zijn:
- alleen gepomp overdag (zonder accu)
- in de winter minder gepomp door minder licht

Het is vaak mogelijk een accu aan te sluiten. Het vermogen van de pomp wordt dan minder, omdat het paneel meer kan leveren op een mooie dag dan de accu. Is een accu nodig?

Ik heb op dit forum geen vergelijkbare vragen gevonden, als ik topics over het hoofd heb gezien, hoor ik dit graag.

grtz
Henk
donderdag 23 april 2009 - 13:12
hyz

Hyz

Voor de duidelijkheid nog wat meer info. Ik zit dus te denken aan een pomp als:
-Solaris Neptunus
-Oase Nautilus 1500
Dus met een los paneel

Mijn vijver bestaat uit:
- wateroppervlak ±4x2m (soort 8 vorm)
- diepte 1.4m, getrapt (diepste gedeelte is klein)
- moeras ±2x1m, 40cm diep met drainageslang onderin
- waterval h=1m
- beek naast waterval h=1m, l=2m
Ik wil graag één pomp voor de drie onderdelen (moeras infiltratie, waterval en beek). Elektraaansluiting is het probleem niet, er zit een stopcontact recht naast de waterval, maar met zonnepaneel is het wat milieuvriendelijker.

thx
Henk
donderdag 23 april 2009 - 13:31
Pieter

Pieter

Henk,
Ik ben niet zo op de hoogte van alle details hoor, maar ik zat me het volgende te bedenken. Als er periodes met heel weinig debiet zijn, heb je dan het risico niet dat je moerasgedeelte aan funcionaliteit verliest? Bacteriën die droog staan sterven immers snel af dacht ik....
donderdag 23 april 2009 - 13:35
hyz

Hyz

Daar ben ik inderdaad wel benieuwd naar. Al heb je denk ik alleen in de (hoog)zomer risico op verdroging, en dan werkt de pomp nou net uitstekend. Dus waarschijnlijk is dit niet echt een probleem, onderin het moeras zal het denk ik wel vochtig genoeg blijven. Daarom heb ik het ook 40cm diep gemaakt

Ben toch wel benieuwd naar hoeveel de capaciteit van de pomp terugloopt als het minder goed weer is (bv. bewolkte winterdag).

grtz
Henk
donderdag 23 april 2009 - 14:26
hyz

Hyz

Ik had ook een email gestuurd naar Solaris. Die gaf als advies een groter zonnepaneel te kiezen. Dus de Solaris Vulkaan ipv Neptunis. Hier was ik al bang voor. Die is een stuk duurder en buiten m'n budget. Het gaat dus gewoon een pomp op netspanning worden.

grtz
Henk
woensdag 29 april 2009 - 08:23
Jody

Jody

Dag Henk,

ik vind geen website van Solaris. Heb jij een adres waar ik een catalogus kan bestellen of een website?

Is er ondertussen iemand met ervaringen met pompen/filters op zonne-energie? Onze vijver (zeer klein, strak en zonder vissen, weinig plantjes) willen we uitrusten met een pomp/filter op zonne-energie. We zoeken nog uit of het debiet haalbaar is, en of alles een beetje binnen budget blijft.

Alvast bedankt!
Jody
zondag 15 november 2009 - 13:49
hyz

Hyz

http://solarisnederland.nl/
zondag 15 november 2009 - 16:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon