menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schuim op de vijver

Ga naar meest recente reactie

loucka

Loucka

Hallo,
Kan er iemand mij helpen, wat ik moet doen.Als er schuim op het vijveroppervlak te zien is.
Het zit zo;De filter is aangesloten op de beek van de waterval.Wanneer ik nu de waterval afsluit,hebt ik geen schuim op de vijver.Als de waterval aan staat wel.Deze waterval staat al 9 jaar op de vijver,en heb nooit last gehad van schuim.
De waterwaarders zijn goed.Ph 7,86 - Kh 6 - Gh 9 Wat zou ik hier kunnen aan doen om het schuim te verwijderen,wel op een natuurlijke wijze
zondag 19 april 2009 - 02:41
Cipom

Cipom

Hallo

ik vermoed dat er teveel eiwit in het vijverwater zit en dat de filter of vuil is,of zijn werk niet doet doordat de bacteriën nog niet volop werken (te weinig) of mss is de filter wel te klein.

Het kan Kan geen kwaad,is enkel vervelend .

Kan het ook verhelpen door een eiwitafscheider te plaatsen of wat mooier is indien mogelijk een planten filter.


Grtz
maandag 20 april 2009 - 12:31
loucka

Loucka

Hallo,
mijn filter is nog maar pas opgestart(11/4/09).Dit is een geheel nieuwe filter Daar dat de andere te klein werd,voor een vijver van 20000 lieter Het is een plantenfilter en een filter voor het allerfijnste stof uit het water te halen.Deze twee filter te samen hebben een inhoud van 3000 liter water.Ik heb toen ook bacterieen toegevoegd van 4 verschillende winkels.Dit hadden ze mij verteld dat dit het beste was.Heeft mij veel geld gekost.Ik vind het wel straf als ik de filter alleen laat lopen,dat ik dan geen schuim heb.En als ik de waterval erbij opzet heb ik schuim.Het is alleen van de waterval dat ik schuim krijg.Dit kan dan toch niet dat het eiwit kan zijn.


GRTZ
dinsdag 21 april 2009 - 00:32
aroider

Aroider

hallo,
bacterien in de filter lossen geen proteinen op;
meschien gebruik je voer met te veel eiwitten en dat kunnen de vissen nog niet verteren en dan krijg je schuim.
oplossing volgens mij,minder voeren ,ander voer ,of eerder vermeld een afschuimer.
groeten aroider.
dinsdag 21 april 2009 - 20:49
loucka

Loucka

Hoy aroider.

Ik ga het eens proberen want ik gebruik nu al zomervoer.En daar zitten dan te veel aan eiwitten in.Daar had ik nu even niet aan gedacht.En dat zou nu weleens de oplossing kunnen geven aan dat schuim op het water.
Vanaf morgen geef ik een minder kwaliteit van voer
En bedankt dat u mij wou helpen
mvg Loucka
woensdag 22 april 2009 - 00:55
Polplastron

Polplastron

Bestaat er dan iets anders dan zomervoer?????
Laat je niet vangen door "wintervoer"! Vissen in koud water (onder 7°C) hebben geen eten nodig! Zelfs niet als fabrikanten er rijk van worden!

Misschien bestaat er ondertussen ook lentevoer? Laat me het eens weten! Ik ben al zo'n 10 jaar niet meer bezig geweest met vijveraanleg dus vandaar ...
vrijdag 24 april 2009 - 22:21
aroider

Aroider

yo polplastron,
zomervoer heeft alles te maken met de verteerbaarheid en dan vooral bij koivoer.
in zomervoer zitten hogere hoeveelheden vitamines en proteines en bij een lage temp. kunnen deze niet verteerd worden ,vandaar het zogenoemde zomer/wintervoer . maar bij lage temp.hoeft er uiteraard niet gevoerd te worden.
groeten aroider.
zaterdag 25 april 2009 - 07:49
loucka

Loucka

Hoy aroider.

Bedankt dat u me wou helpen,ik geef nu wintervoer al een paar dagen.En je ziet het schuim op de vijver verminderen.Later als het warmer word kan ik dan overschakelen naar zomervoer
En het is zoals je zegt tegen yo polplastron Dat in zomervoer meer vitamines zitten en meer eiwitten bevatten.Ik geef in de winter weldegelijk ook voer (zinkendvoer) met klein beetjes.Behalve als de vijver is dicht gevrozen gaat het moeilijk om ze dan nog eten te geven.Maar ik weet ook dat een vis zijn reservens op doet in de zomer voor de winter.Normaal gezien zou de vis dan geen eten nodig hebben.

MVG Loucka
zondag 26 april 2009 - 02:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon