menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Reiger

Ga naar meest recente reactie

ottie

Ottie

ik heb een vijver, met een ondiep deel ( 30cm ) en een diep deel ( 70cm )
er zijn rondom rond draden gespannen op 15 en 3 cm hoogte.
toch blijven er vissen verdwijnen
kan het zijn dat de reiger in het ondiepe deel land ?
men had mij gezegd dat een reiger nooit in het water land, enkel op het droge en dan in het water stapt.
de vijver verdiepen is geen optie, aangezien hij 10m² groot is, en ik dus volledig nieuwe folie zou moeten kopen, wat zeer duur zou uitkomen
maandag 13 april 2009 - 15:03
ottie

Ottie

dan de truc met de drijvende piramide met spiegeltjes maar ?

indien ik dit doe, mogen de draden dan weg ?
dinsdag 14 april 2009 - 08:23
Peppody

Peppody

ik heb er zelf een net overheen zitten totdat alle waterplanten en planten aan de rand hoog genoeg zijn dat hij nergens meer kan landen. Het ziet er mss niet zo mooi uit maar mijn vissen zijn veilig. Nadat onze vijver tot 2x toe is leeggehaald vond ik het wel genoeg. Ik heb er ook nog draden omheen staan maar dat is ook voor de zwerfkatten in de buurt want die lusten ook wel een visje.
vrijdag 17 april 2009 - 20:52
Cipom

Cipom

Die truc met de spiegeltjes werkt ook niet,de zon staat meestal nog niet hoog genoeg.Een reiger komt meestal s'morgenvroeg of s' avonds laat. In duitseland heb ik dit gekocht.werkt op batterijen dus geen geprul met kabels of leidingen.

http://http://www.hanako-koi.de/Bird__Cat_Scare_Reiherschreck_Teich__Koi.html
dinsdag 21 april 2009 - 00:04
gekko

Gekko

Ik heb gisteren een bewegingsmelder geïnstalleerd die een stroboscooplampje laat flikkeren. Nu afwachten of het gaat helpen.
Niet moeilijk te doen en ook niet te duur.
woensdag 13 mei 2009 - 07:38
Droopyke

Droopyke

Alhoewel het hier bij ons krioelt van de reigers heb ik nog geen enkel vis weten te verdwijnen.

Hoe ik het heb aangepakt:

Zorgen voor voldoende randbeplanting en dit in samenspel met de pond Guard zorgt voor een 1 ste hindernis voor de reiger.
Vervolgens heb ik héél dunne vislijntjes over het water gespannen zodat het nu zeker kwasi onmogelijk is om het water te betreden.

En het belangrijkste: zorg voor genoeg diepte zodat deze vogel niet kan gaan waden.
Onze vijver heeft een diepte van 1,5 m.


Hier een foto'tje van een deel van de vijver en zoals je kan zien vallen de visdraadjes in het geheel niet op .

Vijvers & Vissen

woensdag 1 juli 2009 - 20:10
lo

Lo

Wat er bij mij niet in kan... Mensen leggen uit esthetische overwegingen een vijver aan (dat is toch zo schoon!)... om er dan zo'n lelijk net over te spannen. Waar lijkt dat nou op? Jammer van al de kosten en moeite, zeg ik.
Men kan het ook anders bekijken. Een reiger is een prachtige vogel, net zoals ijsvogeltjes overigens. Men zou eigenlijk blij moeten wezen met het bezoek van die vogels. Als er dan toch vissen in moeten zou ik daarom een goedkope soort aanraden. Planten zich toch voort en een visje min of meer is dan niet erg. Zorg in elk geval voor voldoende drijfplanten (schuilplaatsen), en diepere gedeelten waar de reiger niet in kan waden.
donderdag 23 juli 2009 - 04:44
vera2

Vera2

tjah lo
een reiger is ook schoon hé... op een ander dan...
mijn vijver is een hobby maar elke vis die er rondzwemt; goedkoop of niet is als enig ander huisdier voor mij en het doet pijn om die beestjes op hun menu te zetten.
een vijver met een net erover is niet mooi maar uw vissen zien opvreten ook niet.
zondag 26 juli 2009 - 15:38
vera2

Vera2

otti,
plaats die visdraad op hoogte 30 of 40cm voor de vijverrand op minimum 45 cm hoogte, of hang wat balonnen op
zondag 26 juli 2009 - 15:54
lo

Lo

Zou men eigenlijk geen net kunnen spannen net onder of juist op het wateroppervlak? Dan valt het niet op en zijn de vissen ook veilig. Men zou onopvallende vlotters kunnen gebruiken om het op zijn plaats te houden. Of in plaats van een net een soort gaas uit geplastificeerd metaal.
Het is maar een inval. Wie weet lukt het nog ook. Misschien het proberen waard?
vrijdag 31 juli 2009 - 00:49
mamiere

Mamiere

hallo , ook wij krijgen bezoek van een reiger, we hebben een net vlak boven het wateroppervlak gespannen maar dit helpt niet want de reiger pakt toch de vissen en sleurt ze tussen de gaten van het net door , nu hebben we nog een net gespannen maar dan hoger zodat ie zowiezo niet meer tot bij het water kan , het is geen mooi zicht maar nu zijn we zeker dat ie geen vissen meer kan pikken.

Grtjs, mamiere
maandag 3 augustus 2009 - 16:22
lo

Lo

Ik vraag mij af of het sop de kool wel waard is. Vissen planten zich toch voort. Ik heb honderden kleine visjes in mijn vijver en hoop eigenlijk dat er een reiger langskomt om het bestand wat uit te dunnen. Want als al die visjes groot worden... Daar mag ik niet aan denken. Al die mest die ze zullen lozen en al dat eten dat ik zal moeten kopen want je kunt die beesten natuurlijk niet laten verhongeren. Maar mijn vijver is nogal groot en op de plaatsen die een meter diep zijn kan een reiger niet komen. Ik kan mij wel inbeelden dat een bescheiden vijver met een vijftal vissen snel gepluimd is als er zo'n langbeen langskomt.

Kennissen van me spanden een betonnet in hun vijver, net onder het wateroppervlak. Dit was in de eerste plaats omdat hun kinderen niet zouden verdrinken. Het net viel helemaal niet op. Als je nu volièredraad op het betonnet zou vastmaken kan er toch geen reiger aan uw vissen? Misschien is dit wel het proberen waard. Zo'n net kost niet zoveel en als je het laat behandelen (zandstralen, galvaniseren) tegen het roesten (kost ook niet veel) gaat het een eeuwigheid mee. Nog gemakkelijk te verwijderen ook voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
maandag 7 september 2009 - 15:19
Mandy

Mandy

Mijn vijver krijgt ook regelmatig bezoek van reigers: de "gewone" en de blauwe. Het is een schitterend gezicht zoals ze aan komen vliegen en even later weer opstijgen. Maar ik heb niet het idee dat ze veel vissen vangen. Er zitten een honderdtal oranje vissen in van ongeveer 10 - 15 cm en momenteel zwemmen er honderden kleine visjes rond in de kleuren oranje, zwart en bijna wit. Ze schieten snel onder de bladeren van de lelies als ik langs loop. Door de ( over) volle begroeing kunnen ze moeilijk IN het water stappen, ik heb ze nog nooit in het water zien landen, altijd in het gras ernaast of in een boom met een platte kroon. Maar er komt bij mij geen draad of net overheen.....
zaterdag 26 september 2009 - 22:19
lo

Lo

Wat bedoel je met de 'gewone' reiger? Ik dacht dat de 'gewone' reiger de blauwe reiger was?
zondag 27 september 2009 - 11:28
guillaume

Guillaume

mijn vijver komt 80 centimeter boven de grond.
is het zelf dan nog mogelijk dat de reiger in mijn vijver vissen neemt?
ik heb net zoals vele mensen ook geen zin om een draad te spannen ofzo.
zondag 27 september 2009 - 16:43
Mandy

Mandy

Een "gewone reiger" heeft een lange dunne nek en die "blauwe" heeft praktisch geen nek en komt hier ook alleen maar in de herfst en winter
zondag 27 september 2009 - 19:06
lo

Lo

Ik ben mijn leven lang al 'vogelaar' en uw 'blauwe' lijkt mij toch wel een speling van de natuur. Ze kunnen hun nek ook intrekken, hoor. Heeft u een vogelgids? Ik ben wel geïnteresseerd.
zondag 27 september 2009 - 20:01
Mandy

Mandy

Ik dacht dat het 2 totaal verschillende soorten waren: de grijze is nl dun en heeft een hele lange nek en die IK dan de blauwe noem is dikker, korter en heeft helemaal geen nek...... De grijze komt het hele jaar door en de blauwe zie ik alleen in herfst en winter.. Jeetje weer wat geleerd
maandag 28 september 2009 - 11:21
vera2

Vera2

in mijn ogen zijn ze allemaal hetzelfde....ze pikken mijn vissen.
maandag 28 september 2009 - 11:26
lo

Lo

Steek het niet alleen op de reigers; ook poezen lusten wel een visje. Maar een reiger zonder nek... bestaat niet. U heeft het ongetwijfeld over een andere vogelsoort. Misschien een wulp? Heeft ook een lange snavel. Als u ooit eens een fotootje zou kunnen nemen...
maandag 28 september 2009 - 20:13
philemon

Philemon

over de vogelsoorten die vissen komen "pikken" of "vissen" met of zonder hengel ga ik het nu niet over hebben ! .....
feit is wel dat reigers allerlei manieren aangeleerd hebben om uw vissen eruit te pikken ( die vogels moeten ook eten ! ...dus pikken is eigenlijk niet de juiste omschrijving ! ....swat ik heb reeds geprobeerd met nylondraad rond de vijver te spannen ( omtrek ) tevens om nylondraden over de vijver te spannen - een plastieke vis verzwaard met een gewicht - een namaak reiger in plastiek - de fameuze blinkende pyramiden....wat ze nog niet allemaal uitvinden om te verkopen en ons te doen betalen - maar ja 't is commerce ! ....
ik heb bij ons zelfs een reiger in het water zien duiken , de vis in zijn bek en terug gaan vliegen ! zonder steunpunt of zonder van de waterkant te komen juist zoals een ijsvogeltje ! ( en ik ken wel het verschil tussen de vogelsoorten ! )
het enige dat werkt is een sproeiapparaat met een bewegingsdetedtor aangesloten op een tuinslang ( destijds " Reigerschrik " genoemd ) - sproeiapparaat is type dat men gebruikt om grotere gazons te besproeien
het voordeel is dat het werkt op gelijke welke beweging dus zowel tegen reigers - katten - geburen die stiekem komen vissen enz .....
het apparaat kan in gevoelijheid afgestemd worden en tevens sproeirichting

ps maar vergeet niet reigers moeten ook eten !

allee succes en laat U geen onnodige zaken aansmeren ! ....

mvg

philippe
dinsdag 29 september 2009 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon