menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bootsmannetje en dode vissen

Ga naar meest recente reactie

Peppody

Peppody

ik ben niet zo thuis in vijvers dus vandaar mijn vraag: ik heb nu al voorde 2e keer in 1 week tijd een dode vis uit de vijver gehaald. En dat zijn echt geen kleintjes .
Nu zag ik net tot mijn grote schrik een enorm groot bootsmannetje aan de oppervlakte. Stond ik natuurlijk met m'n dochtertje op m'n arm dus kon niet direct met het visnet aan de gang. Tevens is mijn vijver erg groen aan het worden dus je ziet 'm ook niet meer als hij naar beneden duikt.

Is hij de oorzaak van mijn dode vissen? Ik weet dat bootsmannetjes gevaarlijke beesten zijn in de vijver maar of m'n vissen er ook aan dood gaan weet ik dus niet. Hopelijk heeft iemand het antwoord.

Zodra m'n dochter in bed ligt ga ik maar op bootsmannetjes jacht hopelijk krijg ik 'm te pakken!
maandag 6 april 2009 - 12:30
Peppody

Peppody

ik heb 'm ondertussen er uit gevangen en kapotgetrapt (sorry), het was een bootsmannetje na vergelijking van foto's op het internet. Ik heb gisteren gegoogled en gelezen dat bootsmannetjes vissen steken en gif inspuiten, dat vissen dan op hun zij gaan zwemmen en dat hun ingewanden verteerd worden door dat gif. Dat was precies het kenmerk van 1 vis die zwom al 2 dagen op z'n zij en is toen dood gegaan, de andere heb ik er zo dood uitgevist. Ook bootsmannetjes kunnen helaas vliegen en zal zo in m'n vijver zijn gekomen.

Bedankt voor het meedenken!
woensdag 8 april 2009 - 09:06
Peppody

Peppody

ik ben graag eigenwijs en heb even voor je de bewuste pagina's gegoogled en gekopieerd:

van: http://home.tiscali.nl/origanum/nl-tuinen/FAQ/faq_09.htm#BOOTSMANNETJES

BOOTSMANNETJES
Een vijver die ik een half jaar geleden heb aangelegd,blijkt plotseling overbevolkt door 'bootsmannetjes' (Notonectaglauca). Deze zeer roofzuchtige beestjes kunnen het hele vissenbestand aantasten doordat ze de vissen steken met hun lange steeksnuit. Gelukkig heb ik op dit moment nog geen vissen de vijver (inhoud 12 m3),maar voordat dit gebeurt zou ik graag van deze kwelgeesten worden verlost. Wie weet een snelle en milieuvriendelijke manier?

A: Deze zogenaamde waterbijen kunnen wel degelijk veel schade toebrengen aan de vissen. Een gestoken vis herken je vaak aan het feit dat deze op zijn zij zwemt. De beet zit dan aan de onderzijde en heeft de vis verlamd. Soms overleeft de vis de verlamming wel, maar over het algemeen zal het gif, wat het 'binnenwerk' van de vis vloeibaar maakt, deze fataal worden.Alleen grote vissen hebben kans te overleven.Voor de mens is de beet weliswaar pijnlijk, maar niet gevaarlijk. Er zit maar 1 ding op om van deze beestjes af te komen en dat is ze te vangen (ze moeten eens in de zoveel tijd boven water komen om een nieuwe luchtbel te halen, die ze vervolgens tegen hun buik meenemen) en te vernietigen. Veel succes!

______________________________________________________________
en van de volgende site:

Bootsmannetjes:
Deze beestjes kunnen schade toebrengen aan de vissen. Een gestoken vis herken je vaak aan het feit dat deze op zijn zij zwemt. de vis wordt verlamt.
Soms overleeft de vis de verlamming, grote vissen hebben kans te overleven. Om van deze beestjes af te komen is vangen. Ze komen eens in de zoveel tijd boven water om een nieuwe luchtbel te halen.
Een mogelijkheid om van ze af te komen is doe wat zeep in het water de oppervlaktespanning van het water zal veranderen, waardoor de bootsmannetjes zinken
http://www.koieagle.nl/e107_plugins/content/content.php?content.117
_________________________________________________________________

en over de maat:

Als je een schepnet door een goede sloot haalt, en het weer op de kant legt, springen er met wilde bewegingen bleke beesten van ongeveer 2 centimeter uit. Laat ze er maar uit springen en pak ze niet beet: dat zijn bootsmannetjes en die kunnen gemeen steken...
http://www.microcosmos.nl/nbugs2/dwn2c.htm
woensdag 8 april 2009 - 10:03
Polplastron

Polplastron

Toen ik zo'n tien jaar geleden nog een koi-vijver had, plaatste ik er altijd één zonnebaars in. Die roofvis was erg goed in het opsporen en elimineren van zulke kleine bandieten! Ik heb vaak bootsmannetjes gezien in mijn kleine natuurvijvertje, maar nooit bij mijn koi's! Die zonnebaars deed z'n werk dus heel goed!
vrijdag 24 april 2009 - 22:24
lo

Lo

Er zitten bij mij in de vijver ongetwijfeld duizenden bootsmannetjes. Er valt nu eenmaal niet aan te ontkomen, want die beesten kunnen vliegen. En steken kunnen ze, het voelt aan als een wespesteek, daar kan ik van meepraten (waterbijen!). Goed idee van Polplastron om er vb. een roofvis in te plaatsen. Elimineert meteen ook de muggen.
donderdag 23 juli 2009 - 04:55
lo

Lo

Intussen zijn in mijn vijver geen bootsmannetjes meer te bespeuren. Ook geen andere insecten. Ik vermoed dat de goudwinden ze allemaal opgevreten hebben.
woensdag 26 augustus 2009 - 22:01
jumperke

Jumperke

Het kan ook zijn dat de vissen een kapotte zwemblaas hebben, dan zwemmen ze ook op hun zijde.
Maar U spreekt van de tweede vis op rij, dus denk ik niet dat de oorzaak hier moet gezocht worden, want dit zou wel heel toevallig zijn.

Misschien toch maar zoeken in de richting van die bootsmannetjes of dergelijke.....

jerko
donderdag 27 augustus 2009 - 10:50
Peppody

Peppody

ik heb destijds 2 bootsmannetjes er uit gevangen en sindsdien geen dode vissen meer ook geen zijzwemmers meer. Ik heb daarna nog 2 dode zonnebaarzen gehad maar dat kwam omdat er eentje zich had vastgezwommen in een draad die in de vijver was gewaaid, vis z'n schubben beschadigd en daardoor overleden, de andere zonnebaars is een paar dagen later overleden want het was een koppeltje. Nu al 2 maanden geen dode vis meer gehad. Ben wel weer op zoek naar 2 zonnebaarzen maar dan wat grotere niet meer van hele kleintjes zodat ze de rovers uit de vijver kunnen vangen.
donderdag 27 augustus 2009 - 11:23
garfield

Garfield

Het wordt altijd afgeraden om meer dan 1 zonnebaars in de vijver te doen. Als je een goed koppeltje hebt is de kans groot op vele honderden jonge zonnebaarsen. Die zullen dan ook je andere vissen aanvallen. Zelf heb ik al 6 jaar één stuks. Dat gaat prima.
dinsdag 1 september 2009 - 22:28
DoodEnVerderf

DoodEnVerderf

Ik had 9 bootsmannetjes in een vaas in de huiskamer om ze op mijn gemak eens te bekijken. Ze zwommen meestal op hun rug, maar soms ook niet. Soms onderling ruzie (of was dat knuffelen?). Op dag 2 waren ze nog steeds onverschrokken en heel actief tegen het glas aan het tikken. Ik dacht: ze zullen wel honger gekregen hebben. Laat ik ze eens een stukje makreel uit blik voeren. Het betrof een stukje makreel van ongeveer 3x3x3 mm. Daar werden ze eerst heel wild van en na 30 seconden waren ze dood. Alle 9! Ik denk dat er met het vlees ook 1 of 2 druppeltjes visolie zijn meegekomen die hun het ademhalen hebben ontzegd. Een ongelukje, want dood is saai, en doodgaan niet zo leuk. Mijn voorlopige conclusie is desalniettemin dat bootsmannetje heel slecht kunnen omgaan met een minimale hoeveelheid makreelolie die op water drijft. Misschien bioafbreekbaar ? Of achteraf een bijpassende hoeveelheid zeep toevoegen om de olie te bestrijden ?
dinsdag 9 maart 2021 - 11:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon