menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aquarium

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Zijn er Hier aquariumliefhebbers?
Ben pas gestart met een aquarium. Water is verkleurt
vrijdag 19 december 2008 - 15:13
matteke

Matteke

Dat kan. Elke dag zo'n 20 % water verversen.
Heb je een filter?
Hoeveel liter is je aqua?
vrijdag 19 december 2008 - 16:14
bisschop

Bisschop

Hier zijn toch zeker 5 emmers water in gegaan.
Er staat een filter in
Ik dacht er plantjes in te zetten maar weet niet welke juist.
mvg
marleen
vrijdag 19 december 2008 - 16:49
matteke

Matteke

Ok. Is het een tropisch aquarium?
vrijdag 19 december 2008 - 17:19
bisschop

Bisschop

neen er is gewoon water in en er zitten goud vissen en een appelslak en marmerkreeftjes in
zaterdag 20 december 2008 - 10:59
matteke

Matteke

Goudvissen vreten planten dus plantjes zou ik er niet inzetten. Misschien enkele plasticplantjes.
Let ook op dat je voldoende schuilplaatsen hebt voor de marmerkreeftjes. Die durven elkaar wel eens opeten.
zaterdag 20 december 2008 - 12:49
bisschop

Bisschop

Wel matteke ik moet je wel gelijk geven.
De marmerkreeft de grote heb ik er moeten uithalen en appart zetten want ze had een vis vast en had de staart opgegeten. Nu weet ik niet of deze staart nog wel gaat terugkomen.
mvg
zaterdag 20 december 2008 - 14:57
Jacob83

Jacob83

Ik heb hier een koi karper aquarium, van 100 cm bij 40 bij 40

Zit een grote filter erop en 6 planten erin, op de bodem heb ik maaszand liggen.

Water blijft KRAAKHELDER, alleen de wand word een beetje groen, omdat hij te dicht bij een raam staat.

Ik ververs 10 % per dag en zuig gelijk alle poep eruit om het nitraat nivo laag te houden.

maandag 22 december 2008 - 17:02
Jacob83

Tekst aangepast

Jacob83

Ik heb er ook een Luchtpompje + balletje inhangen , daar worden ze wat actiever van.
Als je een goeie filter koopt ( enja die zijn duur ) dan zou je water gewoon helder moeten blijven.
Wat is je precieze bezetting van je bak ? en hoe groot is hij ? Misschien heb je een fotootje ?

dit is mijn aquarium

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn bezetting :

4 koi karpers, 15 cm
1 koi karper 20 cm
1 shubunkin 15 cm
1 goudzeelt 15 cm
2 goudvissen 10 en 15 cm
1 sarasa 10 cm
1 voorntje 7 a 8 cm
1 gondeltje 10 cm
3 algeneters 5 cm

Ik weet dat hij een beetje overbezet is, maar in het voorjaar gaan de kois mn vijver in.
is het nu te koud voor.
maandag 22 december 2008 - 17:11
bisschop

Bisschop

Hallo
Bij mij zitten er alleen maar goudvissen in (25 )
water is nu helder met de pomp die ik er ingeplaatst heb

Vijvers & Vissen

vrijdag 26 december 2008 - 21:49
Jacob83

Jacob83

hm, leuk aquariumpje, wat me meteen opvalt is, dat je waternivo erg laag staan ?

Waarom vul je hem niet gewoon tot boven de kap dat je het niet meer ziet ?

maandag 29 december 2008 - 16:48
matteke

Matteke

Ik zou toch opletten. Ik zie daar een TL-lamp hangen zonder enige bescherming. Wat condens en pats... De zekering is gesprongen.
maandag 29 december 2008 - 21:12
Jacob83

Jacob83

bij mij hangen ze 3 tot 4 cm boven het water, hangen er al JAREN en geen problemen mee gehad..

Ook al kunnen de kois soms flink wat spetten als ze te eten krijgen.

En wat dan nog, tl loskoppelen en schakelaar weer omzetten en je hebt weer stroom.

donderdag 1 januari 2009 - 14:07
bisschop

Bisschop

Heb inderdaad schrik van de electriciteit.

mvg
zaterdag 3 januari 2009 - 16:56
zourky

Zourky

Te veel vissen,een goede filter is noodzakelijk en geen te kleine je mag niet vergeten,vissen eten,poepen en plassen, en zeker geen direkt zonnelicht anders krijgt men een aanslag op het glas.Een ruit tussen TL lamp en water is wel nodig alleen voor de veiligheid,men zou het wel eens kunnen voelen als de handen in het water komen,naar mij moet je niet luisteren maar het zou wel eens kunnen zijn zoals (wie niet horen wil moet voelen)Als de lente het toelaat zou ik er een groot deel van de vissen buiten zetten in de vijver en de kleinste in de bak houden
groetjes Richard
vrijdag 9 januari 2009 - 20:43
bisschop

Bisschop

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal er dus een plaat tussen leggen Ik luister wel hoor ikzelf kan er niets van vandaar deze oproep.
Alle reacties zijn welkom.
mvg
marleen
zaterdag 10 januari 2009 - 10:44
martine89

Martine89

Beste Marleen

Zelf heb ik al enkele jaren een aquarium nu ééntje van 54 liter . Ik ga niet zeg-

gen dat ik er alles van ken maar er zitten véél te veel vissen in en ook te

weinig water .Staat er geen markering in je bak tot waar je het water kan laten

komen ?Mag ik je misschien een tip geven en hiermee wil ik de andere niet

beledigen maar op Punky Fish .nl vind je héél veel info over vissen en onderhoud

van je bak alsook waterbestanden en visbestanden .Ik ga zelf ook regelmatig op

deze site info zoeken of vragen .

grtjes Martine
zaterdag 10 januari 2009 - 11:43
semperfi

Semperfi

Ik heb al zo'n 20 jaar een aquarium.
Trek u van die TL buis niets aan die is goed geïsoleerd en bij mij staat die zo'n 2 cm boven het water. Er zijn zeker "stroomonderbrekers of disjoncteurs" bij u in huis , dus geen probleem. Geen schrik hebben.
Als het water niet meer helder is : denk er eens over na andere vissen te kopen : goudvissen zijn afgrijselijke vervuilers.
Ik heb oit eens 48 Black Molly's gehad en het water bleef helder onafgezien van hun overbevolking !
Als het water bruin wordt : is er misschien één van de houten versieringen aan't rotten. Je weet wel, die mooie houten wortels op de bodem.
Enfin, 't was maar en gedacht.
Bob
zondag 11 januari 2009 - 22:17
bisschop

Bisschop

dan zal ik naar andere vissen uitkijken
marleen
zondag 11 januari 2009 - 22:28
zourky

Zourky

Wat men hier dikwijls moet doen,dat is op uw tong bijten en zwijgen, en wat men dan schrijft niet op antwoorden.Er is wel één groot verschil tussen warmwater vissen en goudvissen.
maandag 12 januari 2009 - 10:24
Rudolfke

Rudolfke

Ik heb twee aquaria, warmwater, en heb wel mijn bedenkingen:
Heb je de vissen er onmiddelijk met het water ingezet? Normaal zou een aquarium enkele weken moeten draaien vooraleer er vissen ingezet worden. Dit heeft alles te maken met de kringloop van de afvalstoffen. Afval van eten en poep van vissen begint te rotten en wordt uiteindelijk no2, nitriet. Nitriet is levensgevaarlijk voor vissen, er moet niet veel in het water zitten, of de veel vissen sterven al. Normaal wordt nitriet onmiddelijk omgezet naar nitraat no3, door de goede bacteriën in het water. Waar zijn die bacteriën? Die ontstaan door het water idd enkele weken te laten draaien.. Vele van die bacteriën bevinden zich in de filter, anderen in de bodem, en nog anderen in het water.. Daardoor ook het belang van een goede filter.

Goudvissen zijn gelukkig veel te sterke vissen, en die overleven dit meestal. Persoonlijk vind ik het aquarium ook veel te klein voor goudvissen, en zeker voor zoveel. Zoals eerder al gezegd door iemand, goudvissen zijn 1 van de grootste vervuilers onder de vissen.

Het water mag gerust hoger staan, er staan (als ik het goed gezien heb) waterdichte doppen aan de uiteinden van de tl lampen, maar als je het zekerste voor het onzekere wilt nemen, een glasplaat mag er wel tussen.

Enfin ja, veel te veel uitleg waar je niet naar gevraagd hebt natuurlijk maar inderdaad, als ik jou was zou ik eens denken om de goudvissen toch in een vijver te zetten, en anders visjes in het aquarium te houden. Je zal dan waarschijnlijk wel een verwarmer moeten bijkopen, afhankelijk van welke vissen je wilt. Wil je geen verwarmer, dan kan ik je de Tanichtys albonubes aanraden. Ook wel gekend als de chinese danio, en deze verdraagt dezelfde temperaturen als goudvissen, maar ook niet onder de 18 graden. Het is een mooi visje ook, en in jouw aquarium kan je er zeker 20 inzetten (als er niks anders inzit dan).

Groetjes
woensdag 18 februari 2009 - 20:23
bisschop

Bisschop

Rudolfke,
Hartelijk dank voor je deskundige uitleg.
Zal de goudvisjes vervangen door andere visjes in het voorjaar
maandag 23 februari 2009 - 01:31
Quercus

Quercus

anders moet je hier eens kijken: http://users.pandora.be/het_zoetwateraquarium er is op die website ook een forum te vinden en er lijkt me voldoende informatie aanwezig te zijn.

dinsdag 24 februari 2009 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon