menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Algen

Ga naar meest recente reactie

niels010492

Niels010492

hallo

ik heb een vraag in verband met mijn vijver
mijn vijver is nog maar juist aangelegt en sinds de warme julie maand is het water veel vergroent wat normaal is
de verkoper waar ik mijn vissen haal en andere dingen voor de vijver had me een product gegeven om meer baterien aan te maken en om groen water helder te maken het was wel iets verbeterd maar kort daarna was de vijver weer al groener
nu is mijn vraag gaan die algen of groen water na de jaren weg of zal dit meestal blijven in de winter zullen ze wel weg gaan omdat ze niet tegen de kou kunnen wil dit dan zeggen dat ik altijd in de zomer algen ga emmen
weet er iemand raad miss is er iemand die dit ook al voor gehad geeft

alvast bedankt grt niels
woensdag 30 augustus 2006 - 10:07
harald

Harald

Hoi Niels,
Ik heb bij een andere topic een foto van je vijver gezien en ik denk dat je nog niet genoeg planten hebt. Er staan er wel al een paar in, maar die moeten nog wat groeien. Algen en planten concurreren elkaar als het gaat om de voedingsstoffen die in het water zitten. Voorlopig hebben je planten nog niet genoeg wortels, en kunnen ze dus de voeding niet gemakkelijk uit het water halen. Daarom gaan de algen groeien. Gewoon wachten en eventueel een paar plantjes erbij zetten dus.
Succes!
woensdag 30 augustus 2006 - 11:01
niels010492

Niels010492

ja ma das een foto van als de vijver der juist lag nu zijn de planten al groter ze en we gaan waarschijnlijk nog planten bij kopen als ij helemaal af is dan zal uk is ne foto trekken
aja en voor dak et vergeet mercie e

groetjes niels
woensdag 30 augustus 2006 - 12:19
Merel

Merel

Niels, wat heb je als bodembedekker? In mijn ervaring met vijvers aanleggen had ik altijd succes met een goede laag van die kleine poreuse bollekes zoals in een aquarium, niet goedkoop maar altijd een mooie heldere vijver van int begin bij aanleg gehad (ze verkopen ook een potje met droogevriesde bacterieen om je water te starten wat ik ook altijd deed)

Suucces, Merel
woensdag 30 augustus 2006 - 15:58
Tine

Tine

Het nadeel van die bolletjes is alleen , dat als je de vijver gaat stofzuigen, de bolletjes het stofzuigfilter verstoppen. We zijn daarom gestopt met die bolletjes.


Tine.
woensdag 30 augustus 2006 - 16:01
niels010492

Niels010492

ik em nix op den bodem van mijn vijver liggen der zitten wel zo van die steentje(bollekes ) in de filter en der is ook een product in de vijver gedaan in den begin voor bacterien aan te maken
grtjes niels
woensdag 30 augustus 2006 - 16:49
nientje

Nientje

bij ons ligt er vijversubstraat, geeft wel goed resultaat
nientje
woensdag 30 augustus 2006 - 21:42
Merel

Merel

Hey, wel ik had steeds een goeie bodembedekker en heel veel zuurstofplanten, alleen een watervalletje om te beluchten(had dus geen filter problemen) en vooral niet te veel vissen derrin hoewel dat natuurlijk wel schoon is om te zien is je evenwicht vant water zo uit ballans.

groetjes Merel
woensdag 30 augustus 2006 - 21:43
niels010492

Niels010492

nu em uk der een zuurstofpomp in gelegt omda oe meer zuurstof d8 uk oe helderder u watere
en da was ook beter voor mijn vissen want die zaten daar ma zo kalm en ze aten ver nie meer
maar nu zijn ze weer normaal en komen ze weer eten

alvast bedankt voor julie info
donderdag 31 augustus 2006 - 11:12
niels010492

Niels010492

en ja van das was uk vergeten te vertellen
der ligt wel in de filter subtraat ier ebde ne foto
onderaan
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 31 augustus 2006 - 11:16
nientje

Nientje

dat ziet er een heel goeie filterinstallatie uit, weet niet of het dan nog nodig is om substraat op de bodem te leggen, kan zeker geen kwaad
nientje
donderdag 31 augustus 2006 - 20:51
niels010492

Niels010492

ma da zal moeilijk gaan eh dan moeten we em weer helemaal leeg pompen
das nu nie zoveel werk maja der zitten juist allemaal bacteriën in
ma als we me ooit ne keer zullen leegpompen zal uk er zker een laag vijversubstraat in leggen
zaterdag 2 september 2006 - 19:44
nientje

Nientje

idd, als je dit nu doet moet ge weer helemaal op nul starten, zou ik ook proberen te vermijden
nientje
zaterdag 2 september 2006 - 19:46
hofknoeier

Hofknoeier

Hoi,


een beetje A.N. zou niet slecht zijn niet iedereen hier op het forum verstaat Uw dieventaaltje!

Grts,

Eddy
zaterdag 2 september 2006 - 20:15
erwin

Erwin

ik heb volgens mij dezelfde filter van mebner en die geeft een schitterend resultaat
maar heb je wel een uv-lamp want anders word het niets en kan je planten zetten zoveel als je wil
groetjes erwin
zondag 3 september 2006 - 23:02
niels010492

Niels010492

nee ik heb geen uv-lamp in mijn filter
maar de verkoper geeft er ook al iets over gezegd omdat mijn vijverwater zo groen was maar ik moest afwachten met het product dat hij me at gegeven
maar een vraagje waar moet je dan eigenlijk die uv-lamp zetten in de vijver of in de filter ?
woensdag 6 september 2006 - 16:46
erwin

Tekst aangepast

Erwin

de uv-lamp zet je op de slang die van de pomp komt en dan de filter ingaat
dus voor de filter zodat deze de algen kan stuk branden en daarvoor dienen
dan die borstels want door de lamp gaan de algen samenkoeken en dan blijven
ze in de borstels zitten die je dan 1maal in de week even uitspoeld in een emmer
of zo en gebruik daar liefst regenwater voor en dan gaat je water er zeer snel
een pak beter uitzien je moet wel een lamp nemen volgens de grootte van de vijver
op de doos staat voor hoeveel liter water ze bestemd is en dan zul je geen last meer
hebben van algen en groen water alleen bij zeer lang heet weer kan het dan nog even
zijn maar dat komt vanzelf wel in orde dan
kijk anders maar eens op de site The Pond Library daar vind je
heel veel goede tips en uitleg
mvg erwin
donderdag 7 september 2006 - 16:23
niels010492

Niels010492

ah heel bedankt kzal ook nog een keer meer onformatie vragen bij tuincentrum
ma tzal toch vo nu denk uk nie zijn ze want mijn mama en papa worden nu al zot van die vijver
ma kzal da wel ne keer kopen miss als die van et tuincentrum et zegt da we da dan kopen
maar al heel erg bedankt voor je tips erwin en kzal zker een keertje kijken op dei site

grtjes niels
donderdag 7 september 2006 - 18:01
niels010492

Niels010492

aja ik had nog een vraagje hoeveel is de kastprijs van zo een uv lamp?
zaterdag 9 september 2006 - 19:24
erwin

Erwin

zo een lamp kost tussen de 50 en de 200 euro
maar de prijs is vooral duurder bij grote vijvers
die van mij koste 125 euro en is voor een vijver van 15000liter
je kan ook eens kijken op het internet bij www.koidream.be of
www.creugers.nl of voor uitleg op www.velda.nl ofeen andere site
mvg erwin
zaterdag 9 september 2006 - 22:39
niels010492

Niels010492

ah bedankt erwin mijn vijver bevat zo iets rond de 6000 en de 8000 liters waarschijnlijk zal dan de uv-lamp rond de 70 a 80 euro kosten maar we gan waarschijnlijk toch een kopen want mijn vijer is echt heeel groen en het mag waarschijnlijk van mijn mama en papa
zondag 10 september 2006 - 09:56
erwin

Erwin

je moet er wel op letten dat je niet naar de lamp kijkt
als ze aan is en nog niet in de behuizing zit
want ik heb in de winkel gehoord dat dat
zeer schadelijk is voor de ogen en je er zelfs blind
van kan worden maar als je ze zoals mij in de winkel
in elkaar laat zetten komt dat wel in orde je moet wel er
aan denken dat je de lamp van november tot maart niet
hoeft te gebruiken want dan is de warmte van de zon weg en
is het voor de algen toch te koud om te groeien en spaar je dus
heel wat elektriciteit en je moet iedere 2 jar er een nieuwe lamp
in plaatsen en dat kost ongeveer 25 euro maar dat hangt ook weer
af van de grootte
mvg erwin
zondag 10 september 2006 - 21:33
niels010492

Niels010492

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt erwinneken
zondag 10 september 2006 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon