menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groen water ik weet waarom

Ga naar meest recente reactie

vera2

Vera2

ik weet waarom mijn vijverwater groen is maar wat nu te doen????

omdat de vijver te veel zon krijgt zit de bodem vol draadalg waardoor de onderwaterzuurstofplanten gaan verslijmen en niet meer groeien met als gevolg dat er zweefalgen ontstaan die snel vermeerderen omdat er te weinig waterzuiverende planten staan.
ik moet dus voor schaduw en meer planten zorgen.
echter een probleem met de draadalgen die ik niet manueel kan verwijderen omdat ik de bodem niet zie en het weinige naaldkruid en andere zuurstofplanten die ertussen zitten hierdoor te zeer ga beschadigen. hoe los ik dit op ?
woensdag 2 juli 2008 - 09:05
hildavw

Hildavw

Je kan eens proberen met een stok rondjes te draaien in het water, dan blijven er veel draadalgen aan hangen die je kan verwijderen.
De enkele stukken van de zuurstofplanten die er dan tussen hangen kan je manueel verwijderen, voorlopig even in een emmer met water leggen en zo verder, tot de draadalgen zo goed als mogelijk verwijderd zijn.
Je moet geen schrik hebben dat er stukken van de zuurstofplanten afbreken, die groeien terug uit tot nieuwe planten.
Voor schaduw kan je eventueel mosselplantjes en waterhyacint nemen, die vermenigvuldigen zich ook rap, maar zijn wel niet winterhard.

veel succes!

Hilda
woensdag 2 juli 2008 - 11:02
vera2

Vera2

hoy hilda,
ik verwijder draadalgen met een smalle sierstenengritsel, gaat prima maar 't probleem is dat er een enorm pak op de bodem ligt (toevallig ontdekt want is niets van te zien door de zweefalgen) en als ik daar een rondje draai heb ik zoveel gewicht mee dat die gritsel zelfs plooit; 't is net een natte dikke tapijt van 15cm dik. de zuurstofplanten zijn daar gewoon niet meer tussenuit te halen; vooral het naaldkruid niet. ik zou de ganse bodem met een riek kunnen verwijderen en vervangen met een 10tal volle vuilniszakken nieuwe zuurstofplanten maar dan moet ik die eerst nog vinden net zoals mosselplantjes en waterhyacint; ik heb er te veel nodig om ze te kopen, minstens 4m². heb vandaag nog een paar scheuten van mijn mooie krabbescheer blindelings van de bodem geschept die goed bezig waren om ook er de brui aan te geven want die hadden de kracht niet meer om naar boven te komen; de moederplant vind ik niet meer terug. zelfs de bloemenstengels van de waterlelies worden terug in het water getrokken. het vijverwater is trouwens perfect gezond en de vissen hebben er geen last van want die paaien om de week maar wij zouden mekaar toch liever minder groen zien.
woensdag 2 juli 2008 - 12:04
carolien76

Carolien76

Hallo,

Wij zaten met hetzelfde probleem, bij een dierenspeciaalzaak kun je spul krijgen van Tetra, dit is biologisch verantwoord. Het is vrij prijzig spul (pets place) Er staat een duidelijke beschrijving bij. wel moet je proberen om zo snel mogelijk schaduw boven je vijver te krijgen. Anders zit je binnen de kortste keren weer met hetzelfde probleem.
succes!
dinsdag 8 juli 2008 - 12:20
vera2

Vera2

hallo carolien,

de vijver is amper een jaar oud en de weinige zuiverende planten die erin staan beginnen nu een beetje fatsoenlijk op gang te komen. ik ben nu volop bezig om meer van die planten te vinden alsook drijfplantjes om schaduw te creéren maar kan die onmogelijk gaan kopen wegens te grote hoeveelheid. als de norm 1 derde beplanting klopt dan moet er nog zeker minstens 3 vierkante meter beplant worden. ik ben dus nu volop bezig met mondjesmaat planten te vinden en hoop dat daarmee tegen volgend jaar het probleem zichzelf zal oplossen; zoniet dan ga ik dat produkt gebruiken. ben ook van plan om een moeras-plantenfilter aan te leggen maar weet nog niet hoe eraan te beginnen. komt er nog bij dat sinds april mijn oversexste vissen gemiddeld om de 8 dagen paaien waardoor die vijver compleet omgeroerd word. die boel krijgt dus de kans niet om een beetje te bezinken.
dinsdag 8 juli 2008 - 13:05
carolien76

Carolien76

Hallo,

wij hebben dus hetzelfde, 2 jaar geleden verhuisd en toen wilden we een grotere vijver,altijd mooie vijvers gehad en nu kregen wij een snertpan. Verleden jaar hebben we de vijver aangepast, een klein vijvertje erboven en een soort beekloopje naar de grootte vijver. Het water circuleert. Dit moest ook zuiverend werken. We hebben toen via marktplaats een adres gevonden van mensen die zuurstofplanten en lelies over hadden en zo vulde de vijver zich aardig.
Dit jaar is het dus al wat beter, willen wij het goed doen moet je een overkapping of doek over een gedeelte van de vijver spannen/maken. Maar ja dat is vaak niet zo mooi en wij vragen ons af of dat wel zal gaan werken. we proberen onze vijver zo veel mogelijk aan de natuuur over te laten.
Ik heb wel eens gelezen dat je met filtering met lavastenen ook heel helder water krijgt.

Helaas hebben wij niet zo'n volle vijver dat ik je planten kan geven het adres van marktplaats weet ik ook niet, maar je kan er een kijkje nemen, het is ook geluk hebben.

als je vissen paaien is je vijver vast wel gezond (ha,ha) en is het netzoals bij ons een zonprobleem en zullen we geduld moeten hebben, helaas...

groetjes van carolien.
dinsdag 8 juli 2008 - 15:41
vera2

Vera2

carolien, wat heb je op de bodem van dat klein vijvertje, substraat, lava? en staan de planten daar rechtstreeks in of in manden? hoe diep is die, folie?
nogal wat vragen hé
donderdag 10 juli 2008 - 08:54
carolien76

Carolien76

Hoi,

Op de bodem ligt een flink pak subsraat met bosjes zuurstofplanten erin vast gezet. (touwtje met bolsteen) De andere planten staan in een mandje. De diepte van het vijvertje zit nu ongeveer op 50 cm, en met het opbouwen net over de 60 cm. Jou laatste vraag we hebben hem van folie gemaakt.
Onze beekloop zit vol met bolstenen en dat moet ook zuiverend werken.

Een paar weken terug dachten wij een lek in de vijver te hebben, maar wat bleek de zuurstofplanten in het kleine vijvertje groeide zo snel dat het water ergens bij de bolstenen langskabbelde, net bij het beekje langs. Dus die hebben we gesnoeid en in de grootte vijver gezet.

Mocht je meer vragen hebben of wetenswaardigheden dan hoor ik het graag, kunnen we van elkaars ervaringen leren.

groetjes van Carolien. (ps lukt mij niet om een foto erbij te krijgen)
zaterdag 12 juli 2008 - 14:24
philemon

Philemon

ik verwijder de draadalgen gewoon met een hark , in het water steken en een eindje vooruit gaan , dan 1/4-slag draaien om ze te kunnen uitvissen , boven op de kruiwagen terug een kwartslag draaien en de draadalgen vallen van uw hark - wel voorzichtig te werk gaan om uw vijverfolie niet te beschadigen ! ....
maar kent er iemand een remedie tegen het fameuze eendenkroos ????......afscheppen , weg spuiten helpt niet
met dank

philemon
zondag 13 juli 2008 - 10:13
vera2

Vera2

philemon; 'k zou 't niet weten. heb eens gelezen dat sommigen er van miserie eenden op zetten.

carolien; bedankt voor de uitleg. ik veronderstel dat je met bolstenen...keien bedoeld.
mijn moeras zal lager dan de vijver moeten liggen omdat de vijver bij regen steeds overloopt. ik dien voor de circulatie waarschijnlijk 2 pompen te plaatsen; 1 naar moeras en 1 voor terugloop via waterval ofzo. of kan dat ook zonder circulatie ?
zondag 13 juli 2008 - 10:34
carolien76

Carolien76

Hallo,

Met bolstenen bedoel ik inderdaad keien of kinderkopjes (fries he)

wij circuleren met 1 pomp vanuit de vijver naar het kleine vijvertje, jij zou dit andersom kunnen doen.

Het beste is de pomp in de vijver zo ver mogelijk van het moeras dan af te doen, zodat het door de hele vijver gaat circuleren. Zo haalt hij het vieze water erbij weg en "gooit"hij het schone water terug.

Zet je je pomp te dicht bij je moeras/waterval/beekloop dan zuivert hij maar een klein gedeelte van jou vijver.

Zo kun je weer even vooruit!

groetjes Carolien. (ps ik heb mijn profiel gewijzigd zodat je een beetje een indruk krijgt van onze beekloop, heb betere foto's maar kan ze niet vinden, ik weet ook niet hoe ik ze hierop kan zetten.)
zondag 13 juli 2008 - 13:59
Eveline68

Eveline68

in het voorjaar krijg ik er last van, dit haal ik zo veelmogelijk weg met inderdaad een stokje.
maar zodra de vegetatie begint te groeien in de vijver, o.a de waterlelie, vedwijnd dit ziender ogen.

ps een grote hand vol stro nemen dit bij elkaar binnen of in een netje doen en dan in je vijver hangen, of anders een panty van de vrouw des huizes dubbel doen en filter kool er in doen dicht maken en dit in de vijver hangen.

maar het zal ook een probleem kunnen zijn van voeren als je vis in je vijver heb, of te weinig stroming
donderdag 24 juli 2008 - 22:14
phyton

Tekst aangepast

Phyton

Klinkt dit misschien leuk?

http://www.2dehands.be/zoetwatermossel-zwanemossel-anodonta-cygnae-49283309.html
zondag 27 juli 2008 - 21:43
vera2

Vera2

mensen bedankt voor jullie tips.
het probleem begint stilaan op te lossen na toevoeging van allerlei planten. het water is terug voor 60% helder. er drijven nu ook een 20-tal krabbescheren van gemiddeld 40 cm breedte die voor schaduw zorgen. om te weten hoe het op de bodem met de draadalgen gesteld is ga ik wachten tot de najaarse opkuis.
maandag 28 juli 2008 - 09:38
zourky

Zourky

IK zit met het zelfde probleem (draadalgen)ik heb waterlelies de vijver over spannen met zo een groen net waar ze serre met overlommeren,een UV lamp 18 w mijn water is kraakhelder,maar draadalgen ook,die draai ik op een bamboe stok,maar dat ik hier las met een plasstiek hark dat is nog een goed gedacht.Nu ga ik straks gerstenstro halen en eens proberen of dat lukt.Ik zal het in alle geval laten
weten( als het lukt)
groeten Richard
maandag 28 juli 2008 - 12:57
vera2

Vera2

zourky, op de waterspiegel van mijn vijver was niet één draadalg te zien omdat ik ze tijdig weghaalde met een zeer smalle kiezelgritsel in metaal. echter op de bodem zoals vermeld was dat een chaos. ik heb geen enkele filter, circulatie of wat dan ook behalve een degelijke zuurstofpomp die 's winters dag en nacht draait om een gat in 't ijs te houden en 's zomers enkel 's nachts omdat dan de zuurstofplanten stikstof afgeven ipv zuurstof.. 't was hier letterlijk een probleem met te weinig schaduw, vijver en moerasplanten. de tips van de mensen hier zijn zeker goed. ik heb het gelukkig nog niet nodig gehad. bedenk wel dat een uv lamp geen draadalgen vernietigt; enkel zweefalgen.
maandag 28 juli 2008 - 14:20
zourky

Tekst aangepast

Zourky

Vera,op de waterspiegel zijn geen draadalgen die hechten zich vast op de boorden rotsen en water planten,ik heb nu er gerstenstro aan de uitgang van de filter liggen in twee vijver mantjes tegen
elkaar zodat er niets van rondzwemt en nu afwachten
maandag 28 juli 2008 - 16:22
Droopyke

Droopyke

Zourky, ik heb ook al eens geprobeerd om met met gerstenstro de draadalgen te bestrijden maar dit was zonder succes én weggegooid geld.
Het enige middel wat écht helpt is zelf de handen uit de mouwen te steken.

Ik heb een nieuwe wc borstel op een stok gebonden en met dat 'wapen' ga ik de draadalgen te lijf.



Droop
woensdag 30 juli 2008 - 18:14
zourky

Zourky

Beste Droopyke ik ga het ook eens proberen,ik heb al te veel gelezen dat het helpt,weggegooid geld
1,50 € voor een grote baal,helpt het niet kan ik het stro nog gebruiken volgend jaar tussen de
aardbeien,maar ik wil het ook eens proberen.Ik had ook al gelezen van mannen die het zelfs preventief deden,tot nu toe draaide ik ze ook op bamboe stokken,maar zoveel als dit jaar heb ik er nog niet gehad,lukt het ik laat het weten.

Richard
woensdag 30 juli 2008 - 19:34
Droopyke

Droopyke

Veel succes en ik ben benieuwd, Richard.




Droop
woensdag 30 juli 2008 - 20:05
LOBU

LOBU

Hey iedereen,

hoe zit het met jullie Gh en Kh waarden? (en ook Ph, maar die is vrij moeilijk te meten omdat die van 's ochtends naar 's avonds al kan fluctueren)
Te zuur water geeft al heel snel draadalgengroei en aangezien de regen zuur is ...
En vissen in de vijver helpen ook al niet echt vooruit, dan zou je eigenlijk eerst door een bakfilter het 'vuil' er uit moeten filteren en vervolgens door een moerasfilter (minstens 5x per dag) de bacteriën je water 'chemisch' moeten laten zuiveren (omzetten van nitriet, nitraat, fosfaat, ammonium, ammoniak, ...).
De moerasplanten van de filter zorgen via hun wortels voor voldoende zuurstof, maar een watervalletje, fonteintje of iets dergelijks kan zeker geen kwaad!
Er ook steeds voor zorgen dat je afbraak van organisch materiaal in de vijver zo veel mogelijk voorkomt! Te weinig voedsel is in een vijver op 5 minuutjes opgelost, teveel daarentegen... Die afbraak van plantenresten en dierlijke uitwerpselen (eenden zijn op dit gebied rampzalig!) verzuurt trouwens ook weer het water.
De draadalgen zelf bestrijden heeft weing zin wanneer de oorzaak niet wordt weggenomen, ze komen meteen weer terug.
En hoe groter (en dieper) de vijver, hoe minder er schommelingen optreden en hoe minder problemen vanaf het evenwicht bereikt is.

De verandering van ons klimaat manifesteert zich ook zeer uitgesproken in zoetwater. Enkele oude rotten in de vijverbusiness vertellen mij dat de gemeten waarden in onze tuinvijvers niet meer te vergelijken zijn met die van pakweg tien jaar geleden! Met alle problemen vandien.
woensdag 30 juli 2008 - 23:31
vera2

Vera2

de waterwaarden waren en zijn in orde. ik zie ondertussen de bodem terug ( 1m diep ). ttz. de zuurstofplanten, waterpest, naaldkruid, gedoornd hoornblad enz. zijn plots beginnen groeien, vormen nu een oerwoud en het tapijt draadalgen is zo goed als verdwenen. een week geleden zat de krabbescheer onder een dikke laag groene aanslag (vlokken). ik vermoed dat het afgestorven algen zijn. heb die regelmatig afgespoten met de waterslang en dat is nu ook bijna verdwenen.
nog een vraagje; het diepste punt om te overwinteren is 2m² x 1m diep. is vol gegroeid met de zuurstofplanten. haal ik daar tegen de winter een deel planten uit of is het beter om dat stuk ongemoeid te laten.
donderdag 31 juli 2008 - 07:29
LOBU

LOBU

Winterharde waterplanten (die niet afsterven tijdens de winterperiode) blijven best ongemoeid voor de winter en kan je beter in het voorjaar snoeien, wanneer de watertemperaturen beginnen op te lopen. (of gedurende het groeiseizoen)
Planten of plantendelen die wel afsterven tijdens de winter kan je best voor de winter verwijderen, omwille van het teveel aan organisch afval dat zo dreigt te ontstaan.
donderdag 31 juli 2008 - 14:54
rikelektriek

Rikelektriek

ik had vroeger ook nooit een heldere vijver
maar door te zoeken heb ik een oplossing gevonden
mijn vijver ligt in de volle zon .dat is geen probleem.
produkten helpen maar tijdelijk
de hoeveelheid waterplanten speelt geen rol,ook de soort vissen niet
ik laat het water circuleren door een zware uv lamp 25W en laat het dan door een beplante bak vol mat lavakiezel lopen
na 2 weken gaf dat al resultaat
woensdag 21 juli 2010 - 20:16
Polplastron

Polplastron

Toch even een paar rechtzettingen hoor:

Veel waterplanten helpen om schadelijke stoffen om te zetten en om overtollige voedingsstoffen te verwerken waardoor microscopisch kleine algen en draadalgen minder kans krijgen. Dat geeft dus al voor ten minste één groot deel meer kans op helder water.

Vissen die grondelen, alle mogelijk goudvissen en karpers bijvoorbeeld, woelen de bodem om en vertroebelen het water.

Een vijver met veel planten en enkel een beperkte hoeveelheid, niet grondelende, vissen zal dus van nature glashelder blijven zonder veel inmenging.

Met filters kan je natuurlijk een beetje "valsspelen" en dus sneller effect krijgen ook al heb je misschien te veel vis en/of te weinig planten.

Die UV-lamp is eigenlijk niet iets dat wordt aangeraden voor lang gebruik. Bovendien moet je de lamp regelmatig vervangen voor een optimale werking. Deze lamp neemt overigens ook enkel maar de symptomen, eencellige algengroei dus, weg en niet de oorzaak.

Mijn vijver destijds was glashelder: er stonden veel planten in, zaten een aantal koi in maar niet te veel en het water werd gefilterd door een zelfgemaakt lavafilter. Die UV-lampen heb ik nooit nodig gehad.

Mijn volgende vijver wordt er een zonder vissen, met veel plantengroei en dus geen filter.

Groeten,

Pol
zondag 25 juli 2010 - 17:23
duvel6969

Duvel6969

Je kunt dit ook eens proberen,draadalgen eruit halen op bol draaien en laten drogen en terug in het vijverwater leggen onder steen of dergelijk. Dit geeft een stof af dat de draadalgen doet verdwijnen.
maandag 26 juli 2010 - 12:44
Polplastron

Polplastron

En welke stof is dat dan wel? 't Lijkt mij een straf verhaal, maar ik kan me vergissen!
maandag 26 juli 2010 - 13:13
duvel6969

Duvel6969

heb ik gelezen op een forum en het kwam uit een boek van Ada Hofman
maandag 26 juli 2010 - 13:38
Polplastron

Polplastron

Als Ada Hofman dat beweert, dan zal het waarschijnlijk wel kloppen ... Maar ik stel mij toch een beetje de vraag hoe dit dan precies in zijn werk gaat. Vreemd!
dinsdag 27 juli 2010 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon