menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zout in de visvijver

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Naar aanleiding van mijn vissterfte heb ik de raad gekregen om zout (zonder jodium) in mijn vijver te strooien,
omdat mijn vijver kraakhelder is door de vele zuurstofplanten dachten ze dat het misschien een schimmel/bacterie de oorzaak hier van kon zijn, en niet algenplaag ofzo
o ja, van alle vissen zijn alleen mijn koikarpers nog in leven,
zou iemand mij hier raad in kunnen geven,
ik heb het idee dat vijvervissen zoetwatervissen zijn, dus zout vind ik nogal raar
zaterdag 17 mei 2008 - 17:11
printemps

Printemps

hallo

ik zou zeggen,niet doen
in de zee zwemmen ook niet dezelfde vissen hé

mvg
an

PS misschien is het mogelijk dat koi's niet goed combineren met andere vissen
ikzelf had aquarium en een zoen-goerami ging ook niet met andere vissen
hij jaagde erop tot hij terug alleen zat


zaterdag 17 mei 2008 - 17:16
Esjo

Tekst aangepast

Esjo

Wij hebben een koi vijver en verleden jaar ziekte gehad. Na allerlei medicatie er gedaan te hebben maar geen beterschap hebben ook wij zout gebruikt. En wonder boven wonder, alles werd weer gezond en ze leven nu nog steeds.

Hoe het precies werkt, weet ik niet maar vele vis liefhebbers doen het. In tuincentra heb je zelfs speciaal zout voor vijvers. Maar gewoon zout, zonder jodium voldoet en is een stuk goedkoper.
Beterschap !!!

P.S. Heb je je waarden van het water al gemeten? Want al is de vijver helder, dat zegt niets over de waarden. Wel vreemd dat de koi het nog zo goed doet, omdat die over het algemeen zwakker is.
zaterdag 17 mei 2008 - 17:18
printemps

Printemps

oei

oeps

wist niet dat dat kon

mvg
an
zaterdag 17 mei 2008 - 17:25
Esjo

Esjo

Toen ze het tegen ons zeiden, hadden we ook zoiets van: kan dat???.
Maar het werkt echt uitstekend en is een stuk goedkoper dan al die middelen die je in het water gooit

Groetjes Esther

zaterdag 17 mei 2008 - 17:28
Matabish

Matabish

toen mijn goudvisjes in hun aquarium witte schimmelvlekken kregen heb ik, op aanraden,
ook een kneepje zout in het water gedaan en twee dagen later was de hele schimmel weg
en waren mijn visjes weer mooi zwart!
Je moet er natuurlijk géén zeewater van maken, maar een beetje zout doet wonderen!
Zout water is ontsmettend!!
zondag 18 mei 2008 - 01:10
Quercus

Quercus

Hey hey,

Idd zout kan worden toevoegd wanneer je vissen last hebben van infecties. Vissen hebben een slijmlaag die zorgt dat infecties en schimmels niet kunnen worden vastgezet op de schubben. Laat ons zeggen dat deze slijmlaag een bescherming vormt voor de vis.

Door het gebruik van zout, gaat dit de vis irriteren en zorgt het zout ervoor dat de vissen een dikkere slijmlaag gaat aanmaken waardoor zijn bescherming optimaal wordt. Vandaar idd dat de toevoeging van zout kan helpen. Echter dit is geen heilzaam middel. In feite dien je te zorgen dat je de oorzaak kent waarom jouw vissen verzwakt zijn en bijgevolg vatbaarder zijn voor ziektes.
Vissen zijn van nature uit heel gezonden dieren. Het spreekwoord zegt het zelf; "Zo gezond als een vis in het water".

De juiste dossering echter moet ik schuldig blijven voorwat betreft zout/L water.

Greetzz
zondag 18 mei 2008 - 14:03
corrielat

Corrielat

Oke, ik ga het proberen, ik laat jullie het resultaat horen
zondag 18 mei 2008 - 22:25
vera2

Vera2

ik heb ook net vissterfte gehad door schimmel en vinrot. het rare was dat enkel de vrouwelijke exemplaren ziek werden. waarschijnlijke oorzaak was dat ze op 10 dagen tijd al 2 maal aan't paaien geweest zijn waardoor de vrouwtjes te fel verzwakt waren of een blessure opgelopen hebben en dus meer vatbaar zijn voor ziekten. als je ziet dat ze schimmel hebben is het vaak al te laat en 95% niet meer te redden. haal ze zo snel mogelijk uit de vijver wegens besmettingsgevaar. ik hou mijn hart vast als ze terug beginnen te paaien want het gaat er zo heftig aan toe dat de vrouwtjes letterlijk op de waterplanten gekegelt worden en niet terug in 't water kunnen.
maandag 19 mei 2008 - 09:53
corrielat

Corrielat

Ik hoop dat mijn volgende vissen niet hetzelfde probleem krijgen,
nu ik zout aan het water heb toegevoegd hoop ik dat ik van dit probleem verlost ben.
maandag 19 mei 2008 - 21:35
city

City

hoi corrielat ,,

heb je gewoon tafelzout gebruikt ???? ik zal dit misschien ook beter eens proberen . wat heb je ondertussen met je vissen gedaan . gewoon in de vijver gelaten ???
hoeveel heb je gebruikt ???


mvg city
dinsdag 27 mei 2008 - 15:09
rud

Tekst aangepast

Rud

hoi iedereen,een week of 5 terug heb ik ook zout aan mijn vijver toegevoegd en het resultaat is verblufend het is goed voor de vissen en ook het groen laat los aan de folie,wel eens meer de filter kuisen dat wel ,maar alles is ok ( het is gewoon landbouwzout van bij aveve) ps ik heb 10kg gebruikt voor 8000l water (de vissen gewoon in de vijver gelaten) groeten rud[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 27 mei 2008 - 15:22
corrielat

Corrielat

Hoi,

Ik heb jodiumvrij zout gebruikt,

mijn vijver is niet zo groot, dus heb ik 2 koffiekopjes zout gebruikt,

nieuwe vissen erin gedaan, en tot op heden zijn ze heel gezond.
woensdag 28 mei 2008 - 20:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon