menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe mijn water filteren

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

ik heb een natuurlijke vijver van ongeveer 4meter op 3meter.
Niet zo groot, en er staat nog maar 1 plant in.(ik denk een waterlelie)

Misschien ga ik nog een filter metselen, aangezien ik nog veel stenen over heb van de bouw van ons huis.

Hoe kan ik een eenvoudige filter maken voor deze vijver?

Er zitten een tiental goudwinden in, en 2 groene kikkers.

Hoe werkt zo'n vijver..

u ziet het, vele vragen waarop u misschien wel een antwoord hebt.

Ik ben hier nog een leek in, aangezien ik deze vijver nog maar een jaar heb, en ik totaal niets van vijvers afweet.

Ik zou graag het water van mijn vijver klaar houden, en dat kan misschien via deze weg.


mvg,

hypermaxx
maandag 14 augustus 2006 - 00:03
Victor44

Victor44

Hypermaxx, ik heb 2 vijvers welke met elkaar in verbinding staan. Mijn filter is een gewone natuurlijke filter,heb naast mijn vijver een moerasgedeelte gemaakt met argex stenen,het water wordt langs onder aangevoerd,moet door de argexkorrels naar boven,waarin ook zeer vele moerasplanten aangeplant staan.Van hieruit loopt het naar de eerste vijver.Staat al een 20 jaar zonder probleem.
maandag 14 augustus 2006 - 18:36
ines

Tekst aangepast

Ines

Hier bestaat de filter uit een gemetselde stenen ...(kelder)deels onder en deels boven de grond,
hij is verdeeld in gelijke compartimenten ik geloof 4 delen, ieder deel is opgevuld, 1 lavasteentjes
2borstels 3draineringsbuizen en het 4 de compartiment met zuiveringsmatten.
Bovenaan afgesloten met een bangkirai deksel (geperforeerde).
Hij gaat 1 maal per jaar open om de volledige inhoud en afval te verwijderen.
De binnenkant van de kelder is geplaveid om hem waterdicht te houden en de buitenkant
is volledig bedekt en begroeid tegen de vorst.
De pompinstallatie staat verbonden met een tuinhuis.
Het gezuiverde water komt terug uit een stenen waterval vooraan.
Grtjs,ines.

maandag 14 augustus 2006 - 22:56
hypermaxx

Hypermaxx

Dag Ines,

dit is een soort filter dat ik wel zie zitten.
Mijn bevat ongeveer 10000l denk ik, dus zo groot is die niet.
Hoe groot zijn die compartimenten van uw filter?
Hoe gebeurd de overloop van het ene naar het andere compartiment? (via een buis? onderaan? bovenaan?)

In de meeste installaties zie ik dat ze eerst door de borstels gaan,kan dit?

Die draineringsbuizen, gaat het water daar gewoon door, of hoe gaat dit?

Die matten, welke mazen hebben die? Ik zie dat ze hier veel spreken over micron ....

een foto zou wel kunnen helpen hier.

welke pomp gebruik je hierbij?

Kan je op een of andere manier het slib aflaten in jullie filter?

zit er een UV filter in, dat hoor ik ook vaak. Heb je die echt nodig om het water klaar te houden?

vele vragen, ik weet het... maar het moet nu eenmaal...als je iets goed wil doen...


mvg,

hypermaxx


dinsdag 15 augustus 2006 - 11:56
ines

Tekst aangepast

Ines

Ik probeer te antwoorden van boven te beginnen
-Hoe groot is de filter? : ongeveer 2.50 op 2.50 en 2 meter diep

-Overloop: water komt achteraan in langs een dikke plastieken buis(bovenaan) en loopt in het eerste deel, tussen deel 1 en 2 is een opening onderaan,het water stroomt onderaan terug naar boven naar deel 2, 3en 4 zijn bovenaan weer lager,water stroomt terug naar 3 en terug naar 4 zo bovenaan terug langs de waterval-stenen naar beneden, een soort communicerende vaten, daarom zit ook in het eerste
deel die lavastenen om het grootste vuil reeds te filteren.

-Wij vinden het beter als de lava in het eerste deel zit omdat het grootste vuil daar binnenkomt.

-De draineringsbuizen liggen kris kras door elkaar om zoveel mogelijk druk te hebben het water
perst zich erdoor

-Die matten worden verkocht in de handel en er is een hoop keuze wij kopen fijne texturen omdat
die als laatste in de zuivering zit

-Een foto kan ik nu helaas niet tonen omdat het deksel te zwaar is, ieder jaar komt er iemand
helpen om dit omhoog te plaatsen en te helpen zuiveren dit in het voorjaar,ik kan wel
de buitenkant in foto brengen?

-20000 l per uur (pomp)
-het slib moet handmatig verwijderd worden omdat er geen uitlaat mag zijn aan de kelder dit
ter beveiliging van de omgeving.
-er zit geen UV lamp in verwerkt

Ik weet niet of dit volledig genoeg is?als er nog iets is vraag maar




woensdag 16 augustus 2006 - 01:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon