menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe natuurlijke vijver

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Beste collega's,

ik heb sinds vorig jaar een vijver. We hadden deze vijver gegraven (ongeveer 4m bij 3m) omdat we aarde nodig hadden, en dit jaar stond er dus uiteraard water in, en het bleef de ganse zomer staan, aangezien de ondergrond "kleigrond" is.

Dus ben ik niet van plan er een folie in te leggen, maar alles natuurlijk zijne gang te laten gaan.

Er zitten ondertussen al enkele groene kikkers in, en heb er ook een tiental goudwinden in losgelaten.

Ook staat er 1 pot in met plantjes (met waterlelies vermoed ik, ze staan er nog maar 1 maand in, en ik heb ze nog niet zien bloeien).

Verder staan er nog geen planten in.

Het water is uiteraard groen, maar dat is normaal.

Mijn vraag is nu de volgende : kan ik zonder filters enz.. dus enkel met behulp van planten het water klaar houden?

Ik heb eens een boek gelezen waarin stond dat je genoeg zuurstofplanten in je vijver moet hebben, aangezien zij een stof aanmaken die de groei van algen tegenhoud.

Wat kan ik doen om mijn vijverwater klaar te houden. Liefst niet door toevoegen van diverse additieven zoals er verschillende op de markt te koop zijn.

bedankt alvast,

hypermaxx
zondag 13 augustus 2006 - 23:56
hypermaxx

Hypermaxx

even een foto hoe het er momenteel uitziet...

Ik weet het, niet denderend, maar alle begin is moeilijk hé.

Misschien wat advies.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 augustus 2006 - 09:51
Leentje

Leentje

Hypermaxx,

voor zover ik weet houden lisdodde het water wel proper (in de zin van gezond) maar dan zou je zeker de minikes moeten nemen en in mand. Want zij woekeren ontzettend! Kiijk maar eens op de foto die ik gezet heb op"achtertuin".
Grote zandschelpen zuiveren ook het water en natuurlijk zuurstofplantjes voor zowel onder in het water als drijvende.
Ik weet echt niet dat je hem gezond gaat kunnen houden. Hij is niet zo heel groot.
In ieder geval wie niet waagt niet wint!
Veel succes

Groetjes,
Leen
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:20
ines

Ines

Hypermaxx,
ik twijfel er aan dat het water zal blijven, als het grondwater wegtrekt dan trekt ook het water
uit de vijver weg.
Steeds bijvullen lijkt onbegonnen werk niet alleen kostelijk maar ook niet erg gezond voor
de omgeving, ik denk hier aan de fundering van Uw huis enzo.
Toch zou U best een zekere ondergrond aanbrengen, omdat U geen folie wil denk ik aan een
dikke kleilaag als eerste ondergrond dan eventueel een laag zand met grint erboven,de dikke
klei zal het water in de vijver houden (U moet dan wel ook de zijkanten van klei voorzien).
Vroeger hadden wij ook dit probleem grondwater weg vijverwater weg...na x aantal jaren
hebben we folie.
Probeer in ieder geval te beginnen met een goede ondergrond vooraleer te beplanten.Ik wens
U veel succes met Uw nieuwe vijver,grtjs,ines

woensdag 16 augustus 2006 - 01:23
Leentje

Leentje

Ines en Hypermaxx,

Onze vijver is ook volledig natuurlijk, ZONDER folie.

Het zal waarschijnlijk afhangen van de streek waar je woont. Maar bij ons staat het grondwater altijd zo hoog, dat wij altijd water in de vijver hebben!
BEHALVE: deze zomer voor de eerste keer GEEN water meer. Bijna alle vissen dood, we konden ze niet vangen.

Ook heb je dat o.v.v. de vissen en planten en eenden en... er onder in je vijver een smurrie komt.
Bij ons zak je in van 30 tot 50cm. Niet simpel. Als het dan een kleine vijver is denk ik dat je ALTIJD troebel water hebt.

Wij hebben heel gezond water er leeft vanalles in de vijver, maar het ziet dan weer zo oranje-rood, o.w.v.het ijzer. Dus wij zien met momenten ook genne steek


Groetjes,
Leen
woensdag 16 augustus 2006 - 13:22
bobo

Bobo

Heb ook een natuurlijke vijver, we wonen in N-H, deze vijver is drie jaar geleden gegraven, hij is 20 meter lang, 5 meter breed,en loop af naar een diepte van ongeveer 2 meter.
Hij is gegraven in de keligrond, en dus tot de blauwe klei.
Het eerste jaar veel planten erin(zuurstofplanten), alsmede lissen ,waterleleis enz,
Het tweede jaar veel last gehad van alg, het sderde jaar niet meer.
Deze vijver bevat dus zo'n 1000 kuub water, en is bevolkt, met karpers, zeelten, voorntjes.
Het beste wat je kunt doen is een laag zand aanbrengen, en dez goed vaststampen, je vijver moet namelijk de nodige tijd hebben om in te klinken.
Je zult meteen natuurlijke vijver ook een verlies van water krijgen, hierdoor zal je dus in het begin zeer regelmatig moeten bijvullen,ik doe dit vanuit de bijgelegen sloot, met een dompelpomp, in het begin elke week, en nu indien nodig, eens in de drie, vier weken.
Filterinstallatie heeft geen zin, omdatje geen folie gebruikt zal ook het water nooit echt helderworden.
Dus veel zuurstofplanten inbrengen.
Indien nog vragen hoor ik hetwel, succes ermee
zondag 20 augustus 2006 - 16:32
stefancort13
dinsdag 8 augustus 2017 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon