menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salamander

Ga naar meest recente reactie

Poohbeer

Poohbeer

Hallo,

Ik heb gisteren in mijn gazon een klein salamandertje gevonden donker van kleur met een oranje buikje kan iemand mij zeggen wat voor een soort dat zou kunnen zijn

Groetjes poohbeer
zondag 30 september 2007 - 20:19
Lungsey

Lungsey

Hoihoi,

Het zou de kleine watersalamander kunnen zijn. Kijk even hier: http://www.digitalnature.org/amfibieen/kleine%20watersalamander.html
Lijkt ie?


maandag 1 oktober 2007 - 02:32
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik denk dat het een Alpenwatersalamander is.
Komt in heel België voor en in het zuiden en oosten van Nederland.
De rede dat je deze in je gazon tegekomt is,omdat de diertjes op zoek zijn naar een plaatsje om te overwinteren tussen afgevallen takjes of afgevallen blad.
Daarom kan je zelf in de tuin een plaatsje crieëren om ze een overwinterings plaatsje te geven.
Leg wat takken en afgevallen blad in een hoekje van de tuin op een hoopje.
De salamander zal je er dankbaar voor zijn, en deze plaats vlug in gebruik nemen.
Hier een foto van de onderzijde van een vrouwtje van een Alpenwatersalamander
Gr Eddy,

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 2 oktober 2007 - 18:50
Poohbeer

Poohbeer

Esem en Lunsey,
Bedankt voor jullie reactie volgens mij zal het dus wel de Alpenwatersalamander zijn hij lijkt er sprekend op . Ik zal maar rap een schuilplaatsje voor dat kleine diertje klaarmaken zodat hij de winter overleeft.
Groetjes Poohbeer
woensdag 3 oktober 2007 - 20:10
Rodger

Rodger

In mijn tuin zitten ook honderden alpenwatersalamanders ,ik zie ook dat ze s'avonds al op stap gaan om een winterplaats op te zoeken,een beetje vroeg dit jaar .
Ik heb in de tuin een beschut hoekje waar oude stenen op elkaar gestapeld liggen , de salamanders zitten daar graag tussen om te overwinteren .
woensdag 3 oktober 2007 - 21:18
koen

Koen

Ooit ook een alpenwatersalamander gevonden in de tuin.
Mooi dat er bij u zoveel in de tuin zitten Rodger, komt ook wel vooral door aanwezigheid door uw vijver veronderstel ik?


groeten, Koen
woensdag 17 oktober 2007 - 20:16
Rodger

Rodger

Ja water hebben ze nodig om zich voort te planten en dat vinden ze hier wel bij ons .
Het is iedere avond oppassen dat ik ze niet doodtrap als ik de hond nog eens uitlaat .
Ze zijn op zoek naar hun winterverblijfplaats en gelijk hebben ze want de weerman voorspelt nachtvorst.
groetjes
rodger
woensdag 17 oktober 2007 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon