menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zinken kuipen als minivijvers

Ga naar meest recente reactie

anthaeus

Anthaeus

Ik heb een paar (zinken?) kuipen. je weet wel zo'n kuipen die in grootmoeders tijd gebruikt werden als badkuip of om de was (met de hand) in te doen. Zijn die kuipen inderdaad uit zink vervaardigd?
Ik zou van die kuipen graag minivijvertjes maken. Ik heb al wat rondgeneusd en las dat zink giftig is voor vissen? Is het ook giftig voor waterplanten en voor andere organismen die in het water leven?
Indien zink gistig is dan denk ik erover na om van die kuipen plantenbakken te maken (na er gaatjes in geboord te hebben zodat het overtollige water er uit kan).
Wie kan me raad geven?
zondag 23 september 2007 - 18:15
phyton11

Phyton11

Zink is zwaar giftig voor alle vissen en alle planten net zoals lood ..
u kan er een vijvertje van maken als u er een plastic of folie inlegt

Mvg Phyton
zaterdag 29 september 2007 - 13:29
LOBU

LOBU

Ik heb vroeger ooit een oude zinken kuip drie jaar lang als minivijvertje gebruikt met hierin 2 Shubunkin's, 2 Sarasa's, 8 goudelritsjes en een 'massa' waterplanten, gefilterd door een oude Eheim aquariumfilter met o.a. actieve kool (die misschien wel verantwoordelijk was voor het verwijderen van de schadelijke stoffen?) zonder noemenswaardige problemen, tenzij periodieke algengroei in heel warme periodes.
Een paar stukken van oude nylonkousen gevuld met actieve kool (of speciale zakjes i.p.v. de nylonkousen), even uitspoelen in een emmer en nadien mee in een gewone kamerfilter tussen de watten steken zouden hetzelfde resultaat moeten opleveren. De huidige generatie filters met geïntegreerd UVc lampje zouden ook de algengroei bij warm weer moeten kunnen oplossen.

Succes alvast!
vrijdag 26 oktober 2007 - 12:11
phyton11

Phyton11

Er word spuitbus-rubber (of pvc) verkocht.
Deze spuit u gewoon op de metaallaag.
Deze dicht voldoende af om water te beschermen tegen zink.
vrijdag 26 oktober 2007 - 18:27
anthaeus

Anthaeus

Hartelijk dank voor je tip. Ik ga eens rondneuzen of ik dat hier vind.
vrijdag 26 oktober 2007 - 20:11
hanz

Hanz

Ik heb al 3 jaar een driehoekige vijver van 5x5x5meter een halve meter boven de grond helemaal berleed met zink (aan de binnen zijde zit het zink ong. 5cm in het water ) met vissen en planten geen enkel probleem. gr hans
zaterdag 27 oktober 2007 - 16:07
phyton11

Phyton11

twijfel ik niet aan hanz.. zink voor vissen is zoals roken voor de mens waar je kanker van krijgt
in 3 jaar ga je geen problemen hebben met vissen of planten

maar ga je binnenin je vissen kijken zal de stof zink er huizen, dit is een zware metaal
(google ff zware metalen vissen)

grtzz phyton
zondag 28 oktober 2007 - 08:48
Droopyke

Droopyke

Alle non-ferro's (aluminium, zink, koper, etc.) zijn zowiezo giftig voor vissen.



Droop
zondag 28 oktober 2007 - 17:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon