menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterlelies

Ga naar meest recente reactie

semperfi

Semperfi

Enkele jaren geleden plantte ik wat waterlelies bij de aanleg van mijn vijver. In het begin ging alles goed maar nu krijg ik een overwoekering van bladen die tot 20 cm boven het wateroppervlek zitten.
Er is ook veel minder bloem te bespeuren dan vroeger.
Veel blad geeft afkoeling voor het water en veiligheid voor de vissen maar mooi is iets anders
Wat is daaraan te doen ? Bedankt bij voorbaat.
" Warme" Grutjes,
Bob
maandag 24 juli 2006 - 13:03
Victor44

Victor44

Als je bladeren van je waterlelies 20 cm boven het oppervlak uitsteken wil zeggen dat je je lelie niet diep genoeg geplant hebt.
maandag 24 juli 2006 - 15:21
jdcoster

Jdcoster

Of dat het water gezakt is door de droogte en nodig een beetje bijgevuld wordt?
Om de twee jaar, net voor- of net na de winter trek ik de waterlelies en gele plomp naar het ondiep gedeelte van de vijver en zaag er steeds 2/3 vanaf met een oude handzaag. Als er teveel groeipunten op een te kleine oppervlakte uitkomen kunnen de bladeren inderdaad elkaar een beetje opsteken. Soms snijd ik ook wat van de wortels af en herplant ze eens zodat ze ook weer wat lager gaan liggen.
Dat helpt ook wel.
En als dat niet helpt. Er bestaan ook nog dwergwaterlelies ...
dinsdag 25 juli 2006 - 00:57
semperfi

Semperfi

Bedankt voor de snelle antwoorden, maar ... de lelies zijn op 90 cm diepte geplant en het waterpijl is normaal. Dus ik vrees dat ik volgend seizoen op mini-waterlelies moet mikken.
Grutjes
dinsdag 25 juli 2006 - 13:40
klompken

Klompken



mijn waterlelie staat ook op 90 cm
de wortel deel ik ook om te 2 jaar zodat de groeikracht binnen de perken blijft.
wat de groei van de bloemen ten goede komt, is telken er een bloem is uitgebloeid en naar de bodem zinkt deze te af te snijden. ook blad dat verwelkt wordt best gesnoeid.
woensdag 26 juli 2006 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon