menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Donker water

realist

Realist

Hallo,

Ben sinds een paar maanden nogal enthousiast bezig met mijn vijver. Tot een maand geleden ging alles goed (voorzover ik kon zien natuurlijk). Ongeveer een maand geleden heb ik er visjes ingezet, de vijver werd gevuld en van plantjes voorzien in april. Het zijn 6 komeetstaartjes, een kleine sluierkoi en een kleine steur (deze laatste is wel gestorven na 2 weken).
Sinds een week is mijn water heel donker geworden en begint een beetje te stinken. Ik heb wel geen filter alleen een pomp die het water naar een hoger gelegen gedeelte brengt en via natuurlijke stenen een kleine waterval vormt. Die stenen zijn ook sinds een week groen aan het worden, wat voordien niet het geval was.
Kan dit veroorzaakt worden door algen? Heb al geprobeerd met een biologisch stabilisator maar dat helpt niets. Weet iemand wat ik kan doen? Mijn vijver is 2 m op 80 cm en 90 cm diep. Een duur filtersysteem zie ik niet zitten en ik dacht dat het doenbaar was zonder?

Groetjes!
vrijdag 31 augustus 2007 - 08:49
Droopyke

Droopyke

Hallo,

Hier is duidelijk het biologisch evenwicht niet in orde.
Een vijver met relatief kleine afmetingen, mét vis, zonder filter installeren is gewoon vragen om problemen.

Je moet ook weten dat Koi grote vervuilers zijn. Dit is nu eenmaal de aard van de beestjes.
Koi doen nu niets liever dan de bodem om te woelen. Ik vrees ook dat je plantjes geen lang leven zullen beschoren blijven.
Let op: een sluierkoi van een jaar of 5 oud zal al gauw een 50 cm groot zijn. Ik vrees dat je vijvertje te klein is voor dit soort vissen. Koi horen niet thuis in een vijvertje van 2m op 80 cm.

Ik zou je de raad willen geven om een derde van je water weg te pompen en dit te vervangen door vers leidingwater. Na een week doe je dit nogmaals. En dan nogmaals. Net zolang het terug helder is.
Aangezien er reeds vis in je vijver zit mag je in geen geval al het water in één keer vervangen.
Daar houden de visjes nu eenmaal niet van.

Je zal er ook niet van uit kunnen om een (bio)filter te installeren. Te oordelen naar de grootte van de vijver hoeft dit niet een hele dure te zijn hoor. Er zijn zelfs goede 2de hands filters te koop (voor een zacht prijsje).
Je moet maar eens kijken op e-bay of op marktplaats.
Vergeet ook niet het filter te enten met een bacteriecultuur!

De waterval die je hebt geinstalleerd zorgt wel voor wat zuurstof in het water maar voor alle zekerheid kan je ook nog een extra beluchtingspompje in je vijver plaatsen.

Het groen worden van de stenen is normaal. Dit zijn algen.

Veel succes.


Droop
zaterdag 1 september 2007 - 09:31
VTO

VTO

geachte,

inderdaad, de vijver is te klein voor koi.

Steuren hou u best niet in een beplante vijver. Kan niet achteruitzwemmen en kan zich vastzwemmen en verdrinken.

Biofilter in de vijver zelf op basis van lavastenen werkt perfect.

zonder filter moet u veel zuurstofplanten gebruiken om klaar water te krijgen.

gebruik geen grond in uw vijver.

Ada Hofman heeft enkele interessante boeken uitgebracht ivm vijvers.

maandag 3 september 2007 - 23:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon