menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ph waarde vijverwater

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

ik heb een natuurlijk vijvertje liggen in onze tuin, waar vooral regenwater in komt.
Het hemelwater van ons tuinhuis loop daar in, en als hij vol is loopt de vijver over naar de gracht.
Er staan waterlelies in, zuurstofplanten enz..
Er zit zeer veel beweging in de vijver, kikkers, watersalamanders en zeer veel kleine organismen.

Nu heb ik er eens een 10-tal goudwinden ingestoken, en deze zijn binnen de 2 weken gestorven.

Hoe komt dit? Is het door het regenwater? Ze zeggen dat het water dan te zuur is.
Als dit het probleem is, zijn er bv vissen die wel overleven in dit water?

Vorig jaar heb ik er ook eens goudwinden ingestoken, en toen hebben de goudwinden dit wel overleefd, maar de reiger heeft ze toen verorberd.


Hoe kan ik het PH meten van het water?

bedankt alvast voor jullie input
woensdag 8 augustus 2007 - 12:02
Droopyke

Droopyke

Om de Ph te meten van het water kan je in elke deftige vijverspeciaalzaak een testsetje kopen.

Je schrijft dat het water van jullie tuinhuis rechtstreeks in de vijver loopt? Wel, ik denk dat daar het probleem zich voordoet.
Je moet weten dat zo'n dak niet al te zuiver is: allerlei verontreinigingen zal je daar op terug vinden.
Denk maar aan allerlei verontreinigd stof, poep van de vogels, eventueel afgevallen (en rottende) bladeren enz. En inderdaad, regenwater is door de vervuiling in de lucht op zich is ook al niet zo zuiver.
Zo'n dak is een echte gifbron voor de visjes.

Ik zou voor alle zekerheid de vijver voor de helft leegpompen en terug vullen met leidingwater (!).
Zorg er ook voor dat het regenwater niet meer van het tuinhuis de vijver in kan.

Oh ja, buiten het meten van de Ph kan je ook voor alle zekerheid eens een nitriet-, een Gh- en een kH-test uitvoeren. Dit zijn wel 4 belangrijke tests die je niet over het hoofd mag zien.
Meten is weten!

Voer die test eerst uit alvorens je er terug nieuwe vis gaat insteken.

Gr. Droop
woensdag 8 augustus 2007 - 18:03
klompken

Klompken

was er iets merkbaar op de vissen.
vb. wonden, schimmel,...
hieraan kan je ook veel zien.

mvg klompken
woensdag 8 augustus 2007 - 18:24
hypermaxx

Hypermaxx

aan de vissen was niet echt iets te zien.

ik kan daar wel stadswater in pompen, maar als het regent dan komt er toch ook regenwater in de vijver. En aangezien er geen folie in de vijver ligt, komt er na de regen ook nog water van het omliggende land in de vijver terecht, dus zou ik voortdurend vers stadswater moeten bijvoegen en regenwater wegpompen...

of zie ik dit verkeerd.
woensdag 8 augustus 2007 - 20:19
phyton

Phyton

hoe groot is uw vijver hyper ?
zondag 12 augustus 2007 - 18:33
hypermaxx

Hypermaxx

mijn vijver is ongeveer een 4-tal meter op 3-tal meter, en is ovaalvormig.

nu staat hij vol met lis, waterlelies en zuurstofplanten.
zondag 12 augustus 2007 - 22:21
phyton

Tekst aangepast

Phyton

Om de Ph te meten van het water kan je in elke deftige vijverspeciaalzaak een testsetje kopen.

Je schrijft dat het water van jullie tuinhuis rechtstreeks in de vijver loopt? Wel, ik denk dat daar het probleem zich voordoet.
Je moet weten dat zo'n dak niet al te zuiver is: allerlei verontreinigingen zal je daar op terug vinden.
Denk maar aan allerlei verontreinigd stof, poep van de vogels, eventueel afgevallen (en rottende) bladeren enz. En inderdaad, regenwater is door de vervuiling in de lucht op zich is ook al niet zo zuiver.
Zo'n dak is een echte gifbron voor de visjes.

Ik zou voor alle zekerheid de vijver voor de helft leegpompen en terug vullen met leidingwater (!).
Zorg er ook voor dat het regenwater niet meer van het tuinhuis de vijver in kan.

Oh ja, buiten het meten van de Ph kan je ook voor alle zekerheid eens een nitriet-, een Gh- en een kH-test uitvoeren. Dit zijn wel 4 belangrijke tests die je niet over het hoofd mag zien.
Meten is weten!

Voer die test eerst uit alvorens je er terug nieuwe vis gaat insteken.

Gr. Droop


Geef ons de waarden eens te kennen als de test uitgevoerd is.
Maar omdat er andere stoffen in u vijver zitte kan je misschien beter
je water nog extra te filteren (biofilter);

Ge maakt een soort vijvertje of beek (met lava/kiezel en planten zoals lis) dat ongeveer 20% van uw wateroppervlak bedraagd
hier pompt ge u vijverwater in en met een overloop terug naar uw vijver,
ik zou de pomp in de buurt zetten vanwaar het meeste regenwater komt (tuinhuis)


Grtjs Phyton

technishe info : http://www.vijverhulp.nl/filtersvh.htm
zondag 12 augustus 2007 - 22:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon