menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels van bamboe verwijderen

Ga naar meest recente reactie

framos

Framos

hoe kan ik bamboe wortels vernietigen zonder ze uit te graven te vermoeiend werk voor mij ouderdom. zijn er nog andere middelen graag een antwoord aub
maandag 6 augustus 2007 - 11:32
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik quote even wat op Wikipedia staat http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_duizendknoop :
Bestrijding
De Japanse duizendknoop is op veel plaatsen ongewenst en bijna onuitroeibaar. Bestrijding is gebaseerd op (een combinatie van) 3 taktieken en is een meerjarenplan (minimaal 3 jaar) :

maaien en afvoeren : best omstreeks bloeiperiode (augustus tot september) of meermaals per jaar. Opgepast: het maaisel mag niet vermengd worden met gewoon groenafval, daar elk stukje opnieuw kan uitlopen tot een nieuwe kolonie!
Bij meermaals maaien is eenmaal per 4 weken maaien erg effectief: de plant wordt dan gemaaid als er veel energie in nieuwe spruiten is gestopt, maar deze spruiten nog geen energie aan de wortels terug hebben kunnen leveren.

bedekken : best in het begin van de winter door te bedekken met een flexibele, niet-lichtdoorlatende materie. Opgepast: de randen van de oude stengels zijn messcherp en prikken makkelijk doorheen de meeste materialen! Niet-flexibele materialen (bv. betonplaten) moeten absoluut glad zijn, want de minste spleet is genoeg om de plaat te doen barsten.
chemisch : producten op basis van glyfosaat kunnen bijdragen aan de bestrijding. Deze producten veroorzaken enkel een verzwakking van de plant en doden deze niet. Toepassing gebeurt via verneveling, bestrijken van verse (!) snoeiwonden of injectie in pas afgesneden stengels.
Uitgraven is niet efficiënt en zeer arbeidsintensief.


vrijdag 6 juni 2008 - 09:17
MrPalmtree

MrPalmtree

Hey Lino,

hartelijk dank voor je antwoord! Ik ga het zeker proberen en ik hoop dat de plant snel sterft!

MVG Gert
vrijdag 6 juni 2008 - 21:13
kurt
dinsdag 22 juli 2008 - 11:29
MARC4ALL

MARC4ALL

Beste allen

Bamboe behoort tot de grasachtigen. Bamboe is dus niet weg te krijgen met enkel een onkruidverdelger die tweezaadlobbigen bestrijdt.

Een goede grasverdelger is "Panic" op basis van Glyfosaat 360 en vernietigd alle onkruiden EN grassen via de sapstroom. Je moet dus enkel
de uitstekende bamboescheuten insmeren (tijdens een droge periode) en wachten tot het product in de sapstroom is terechtgekomen. Mocht het product in de bodem terechtkomen: geen paniek ... na enkele dagen wordt het produkt afgebroken.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Panic Glyfosaat 360 - Verpakking: 1 liter


Vriendelijke groeten

Marc Fredrickx
Industrieel laborant
donderdag 13 augustus 2009 - 16:23
Groenismooi

Groenismooi

Beste allen,

ik heb ervaring met het succesvol verwijderen van woekerende bamboe.

Inderdaad, zoals hierboven reeds aangegeven, dient het bladgroen van de bamboe eerst behandeld te worden met glyfosaat (bijvoorbeeld Round-up). Ik ben tegen het algemeen gebruik van dit middel voor onkruidbestrijding, maar enkel voor het verwijderen van bamboe zou ik het gebruiken.

Nadat het middel enige weken zijn werking heeft kunnen doen op het wortelstelsel van de bamboe, kan de bamboe worden uitgefreesd met een stronkenfrees.
zaterdag 6 juli 2013 - 13:41
Colinski

Colinski

Hallo,

Ik zit even met een vraag..
Mijn buren en ik hebben een afscheiding van Bamboe, helaas woekerend. Nu duwt de bamboe mijn terras omhoog en er komen zelfs scheuten aan de overkant van mijn tuin. Nu wil ik deze plant gaan indammen (indien nodig killen). Heb 2 flessen Panic glysofaat gekocht en wil vanaf de afscheiding starten. Ik wil sowieso een wortelwerend gaas langs de afscheidinglijn leggen. de vraag is even gaan de wortels dood die onder me terras doorlopen als ik deze vanaf de afscheiding afsteek van de bamboe? Of wordt dit een verhaal "terras openhalen"?

groet, Colin
donderdag 3 september 2015 - 11:58
jdcoster

Jdcoster

Die lange ondergrondse uitlopers zullen over de gehele lengte al zoveel zijwortels gemaakt hebben dat het afsteken op de perceelsgrens niet helpt.
Een heel diepe (60 cm) wortelbegrenzing in dikke, harde kunststof plaatsen zal zeker nodig zijn.
Als de schade aan het terras nog niet heel erg is zou ik de groeipunten insmeren met die onkruidverdelger om die uitlopers te doden.
Je gaat me die raad hier zelden zien geven, maar nu je dat vergif toch al gekocht hebt .... .
Als er al tegels los liggen zal je aan een nieuw terras liggen vrees ik. Leg er nu misschien best een laag stevig beton (geen stampbeton) onder, daar gaat de bamboe niet door.
donderdag 3 september 2015 - 12:45
Colinski

Colinski

Bedankt voor uw reactie,

Ik was er al een beetje bang voor.
Heb al een gedeelte terras opengehaald en het is een wirwar aan wortels.

Ben gister gestart met het besproeien met Panic van de bamboeplant.

Wat betreft de wortels zullen uiteindelijk toch sterven zonder groeipunten?
Is het een optie om de wortels in te boren en injecteren met Panic of is insmeren van algehele wortel ook al voldoende.

Dit gaat me nog een aantal grijze haren opleveren.
donderdag 10 september 2015 - 13:10
kpeiren15

Kpeiren15

Ik ken het, hier ook. Ik wou graag kunstgras laten leggen maar heel de tuin zit al vol bamboowortels, er is iemand de Bamboo aan het uitsteken, maar het is geen doen.... de wortels lopen meters ver door de tuin. Ik vrees dat ik mijn mooi kunstgrastuintje ga moeten vergeten ????

De man heeft 60 cm diep gegraven en daar zitten nog wortels.....
iemand hierop nog raad ?


Dank u
maandag 10 juli 2017 - 10:22
Colinski

Colinski

Je zult sowieso moeten beginnen met de Bamboe te begrenzen. Anders is het onbegonnen werk. Met het gif doodt ik nieuwe uitschieters en hoop uiteindelijk hiermee alles binnen de perken te houden.

Ik heb gehoord dat wortels van 15 cm weer opnieuw kunnen schieten tot nieuwe bamboe.

Als je met kunstgras gaat werken zou je misschien meer gif kunnen gebruiken maar ja als je het milieu in acht wilt houden dan wordt het een ander verhaal.Je zal dan de oppervlakte moeten omploegen en de wortels verwijderen, dit kan evt. met groter materiaal.

ps. Ik zelf heb het nu redelijk onder controle maar ben zelf dan ook maar een leek hierin.
dinsdag 11 juli 2017 - 12:39
Polplastron

Polplastron

In plaats van kunstgras kan je ook een gewoon écht gazonnetje nemen; op die manier kan je met het wekelijkse maaien heel wat bamboe mee verwijderen. Althans dat denk ik toch; destijds heb ik hetzelfde hier voorgehad met verschillende rietsoorten en ook een paar, minder grote, bamboes. Als voorbereiding zijn de bamboes en het riet wel met een kraan verwijderd en is de boel gefreesd. Na enige dagen schoten er echter overal nieuwe scheuten op; na een jaar of twee wekelijks gazonmaaien is de boel nu definitief uitgeroeid.
dinsdag 11 juli 2017 - 13:37
Groenismooi

Groenismooi

De bamboe weg laten frezen. De scheutjes die weer opkomen snel eenvoudig uittrekken met de hand. Dat gaat heel makkelijk dan. Even een maandje in de gaten houden en je bent er vanaf. Bamboe heeft net als elke plant bladgroen nodig om te groeien. Dus knip je het blad of of trek je de scheutjes uit, dan sterft de plant na enige tijd vanzelf. Wortels groeien zonder blad niet door.
donderdag 13 juli 2017 - 17:40
Polplastron

Polplastron

Even een maandje in de gaten houden en je bent er vanaf.


Dat is wel heel positief gesteld!
donderdag 13 juli 2017 - 17:42
Groenismooi

Groenismooi

Ik heb deze positieve ervaring ook
vrijdag 14 juli 2017 - 10:55
margreeto'17

Margreeto'17

Heb al een tijd scheuten verwijderd en ingespoten mt Panic.
Wortels onder tegels verwijderd
Gisteren de hele kluit uitgegraven. Hectisch karwei.
Ik denk dat het wel gelukt is.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 19 oktober 2017 - 12:23
gerdadeket14

Gerdadeket14

Er is niet woekerende bamboe: 'fragesia' en dan nog allerlei toevoegingen naargelang de soort. Black pearl is heel mooi. Helemaal niet duur. De oorspronkelijke bamboe was omcirkeld op wortelhoogte met een betonnen (gegoten) muurtje, soort van omwalling. De wortels eruit krijgen was berenwerk. De boomzaag, de freesmachine en veel blood,sweat & ....Nou nee, geen tears. Daarna was het tijd voor het planten van een esdoorn in het propere plantgat. Er is dus nog hoop, nu de klimop nog.
Groetjes,
Gerd
maandag 19 maart 2018 - 22:13
Groenismooi

Groenismooi

Het is "Fargesia"

De verkoop van woekerende bamboesoorten zou verboden moeten worden.
dinsdag 20 maart 2018 - 09:26
alahlou18

Alahlou18

Welke materieel moet ik gebruiken om bamboe wortel uit de grond te halen
woensdag 13 juni 2018 - 04:24
deHaan

DeHaan

Een spade
woensdag 13 juni 2018 - 17:27
alahlou18

Alahlou18

Ik bedoel met welk materieel moet ik deze bamboe weg halen zie foto. Ik dank u.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 16 juni 2018 - 15:23
deHaan

DeHaan

Nog steeds is mijn antwoord, met de spade.
zaterdag 16 juni 2018 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon