menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hangende strelitzia reginae

Ga naar meest recente reactie

DomienFr

Tekst aangepast

DomienFr

We kochten in december een strelitzia reginae. Ik heb hierin vrijwel direct een vochtmeter gezet en onderin de bloempot hydrokorrels gelegd om een overvloed aan water te vermijden. Na een tijdje gingen de bladeren redelijk fel hangen ondanks de gematigde watergift (1x om de 1 - 1,5 weken) dus plaatste ik de pot voor een raam op het zuiden. Sinds begin maart meng ik het water met voeding voor kamerplanten maar dat geeft niet echt een verbetering.
De plant maakt wel nog steeds nieuwe bladeren aan.
We hebben hier ook vloerverwarming en kregen al het advies om de pot op hoogte te zetten. Daar komt dit weekend ook verandering in. Zijn er nog dingen die ik kan doen om het hangen te verminderen en het aanmaken van bloemen te bevorderen?

Alvast bedankt!

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 8 april 2021 - 21:59
deHaan

DeHaan

Zitten er gaten onder in de pot?
vrijdag 9 april 2021 - 08:36
DomienFr

DomienFr

Neen, daarom heb ik er onderaan een laag hydrokorrels ingelegd en de vochtmeter gebruikt.
vrijdag 9 april 2021 - 14:36
deHaan

DeHaan

Dan zou ik hem om te beginnen toch overzetten in een pot met gaten onderin.
En in het voorjaar kan hij naar buiten.
vrijdag 9 april 2021 - 16:49
DomienFr

DomienFr

Het buitenzetten was ik inderdaad van plan. Nog andere tips?
zaterdag 10 april 2021 - 11:37
Polplastron

Polplastron

TIPS:
's Winters koel en eerder droog overwinteren op een plek met veel licht, bijvoorbeeld een onverwarmde slaapkamer.

Na de Ijsheiligen buiten in volle zon, maar wel eerst laten wennen aan de buitentemperatuur en zonlicht.

' s Zomers regelmatig water geven met af en toe wat vloeibare mest, bijvoorbeeld geraniummest.

In het najaar terug naar binnen en in de winter of het vroege voorjaar genieten van de bloei! (Wij worden al een paar weken wakker tussen de bloemen en wanen ons dan in Kirstenbosch! ????)
dinsdag 13 april 2021 - 09:49
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Onze slaapkamer op dit moment. En zo staan er momenteel twee planten in volle bloei!
Overigens lees ik bij de zaden die hier in de webshop verkocht worden dat de planten van juni tot oktober zouden bloeien, maar dat lijkt me toch moeilijk haalbaar als particulier... Tips zijn ook welkom!
dinsdag 13 april 2021 - 10:07
Polplastron
donderdag 15 april 2021 - 08:21
Patrikc

Patrikc

Hoe groot is de pot Pol ?
donderdag 15 april 2021 - 10:37
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Zowat 45 cm hoog en bijna 50 cm doorsnede.
Ik ben ooit kleiner begonnen hoor!
Mijn planten zijn zelfgezaaid vanuit zaad dat we op onze huwelijksreis kochten in Kirstenbosch. We zijn intussen bijna 18 jaar getrouwd! De planten zijn intussen een paar keer verpot, de laatste keer zelfs twee jaar geleden.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 16 april 2021 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon